Gå til innhold

tidenes beste presse


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Hei, jeg lurer på hva dere synes er den beste pressene gjennom tiden, selv mener jeg det er en welger rp 12 eller claas 46.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Her er det vel muligheter til en lystig debatt om presser igjen:)Først må jeg si att jeg ikke har veldig mye erfaring med presser da vi kun presser eget for,samt toppen 100 baller i leiekjøring hvert år.Hadde til i fjor en Welger RP12:Veldig små baller og mye lagerskift med den pressa,men rimelige deler og enkelt og skru.Denne pressa er nok idag avleggs i de fleste tilfeller,men om noen er interesert har vi en til salgs.

 

Da vi legger det aller meste foret i silo vurderte vi i fjor og kutte ut egen presse og heller leie,men vi fikk tilbud om og kjøpe en Claas 46RC.Pressa hadde gått 26000!baller,men den var total renovert etter en brann på 19000 baller.Han som hadde pressa tidligere er kjent for og passe svært godt på utstyret sitt så vi valgte og kjøpe den.Etter en og en halv sessong er vi godt fornøyd med kjøpet.Måtte dog bytte en rull i sommer,men dette var vi klar over da vi kjøpte pressa.Rullen fikk vi kjøpt hos CF maskin på Melhus som hadde hugget en presse,så den kostet oss 3000kr(Ny pris 11000!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
En ting til:For og unngå slittasje på de 2 nederste rullene på Claas(noe jeg har forstått er ett problem)kan man sveise på ett par flattstål på hver rull(ca4x25mm).Da tar rullen bedre tak i ballen og slurer ikke så mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

hei. må nok si meg enig i 6470 med at claas sin gammle slager er å blir noe av det enkleste å mest holdbare.

claas bruker fortsatt samme teknikk på nettbinding å samme kutting.

hvis man tenker tilbake så va jo 46`n revulosjon med nett å kutting.

bytta en valse på pressa mi i sommer også, den nederste i bakluka.

kjøpte ny på cf maskin i skiptvedt. helt enestående at de fortsatt har så å si alt av deler til pressa på lager fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Jeg har hatt claas 46 og Orkel 1250 Agronic og nyere etter det igjen. Solgte claasen i slutten av 2001 og kjøpte med en Orkel 1250 Agronic. Sleit mye med lager osv på claasen, så for å være med i entrepenør bransjen måtte jeg bytte. Orkelen kjørte jeg i overkant 25000 baller på før den ble byttet ut. Den ble det ikke byttet en kjede på ikke ikke et lager på selve pressa. Byttet pickup en gang etter havari så dne var nesten ny da jeg solgte den. Ellers så var innmaterlagrene litt sårbare. Men satte på en smørekopp der så var problemet borte. Byttet vel det lagret 2-3 ganger. Den pressa var det ikke mye stopp med, og jeg var utrolig godt fornøyd og den holdt seg i pris. Så orkel 1250 agronic går nokk inn som min favoritt her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg skal slutte med siloheis før den kommer i hodet på meg, så jeg har bestilt ny biopresse... Håper 09 modell biopresse skal bli tidenes beste \&quot\;småbruk\&quot\; presse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Den beste pressa etter mitt syn,er orkel si 1200/1202 presse.Den har gitt de beste rundballene etter mitt synspunkt.Har aldri eigd ei presse men leigd inn tjenesten.Men det er eg så må fora opp ballene og det er kuttinga så er mest intresang for meg.Desverre lagar de ikkje de pressene lenger,visstnok på grunn av kapasitetsproblem.Det er synd at det er \&quot\;runballecowboyar\&quot\; som styrer utviklinga av presser der kapasitet er det einaste saliggjerande,og ikkje me så skal bruke foret på vinteren så må banna og bala med dårleg kutta rundballer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...