Guest Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Hei på dere, jeg har kjøpt min første traktor, en fin Ford 3000 med frontlaster. Skal bruke den til snømåking på hytta. Det fulgte ikke med traktorlodd, og tenker det kan man vel lage selv. Noen tanker om hvor tungt det bør være? Takker for alle tips til laging av loddet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Vil tro 500 Kg skal være greit. Eventuelt lage det slik at du kan laste ekstra på av f.eks stein, gamle kjettinger o.l. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 300-400 kg er også til god hjelp på en så liten traktor. Finnes eksempler på vekt lagd av oljefat, fyllt med betong. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eriks Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Takk for gode svar. Tanken nå er å bruke et halvt oljefat, sette en hullbom tvers igjennom, og lage et tredje festepunkt stikkende opp av toppen. Et halvt oljefat er 100 liter, som jeg har lest tilsvarer 250 kilo betong. Men skal støype mest mulig jernskrot inn i betongen så vekta går nok enda mer opp. Rune, det var en god ide å lage det slik at man kan putte på ekstra vekt om nødvendig :) Noen som vet hvor mye 100 liter jern veier ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 En norsk standard sier at støpejern har en tyngdetetthet på ca 71kN/m3, dvs 7100kg/m3. Stål ligger på 77-78 kN/m3, Altså 7,7 - 7,8 tonn pr kubikk. Omregnet blir dette da 100 liter støpejern veier 710kg. Stål ca 750kg/m3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.