optimist Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Skal starte opp med melkeproduksjon, og skal gå for melkestall. MEN , , hva må bør egentlig den inneholde?? Jeg vet jeg skal ha hev/senkbart gulv, men ellers så er jeg ikke helt inne på ting. Sånn som karftfor, bør det være her? Kom med tips og råd for en nybegynner! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ?? Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Du burde se på dette fjøset : http://www.driva.no/_incoming/2015/10/02/Bygger-gigantfjøs-11639887.eceSac melkestall fullfor konsentrert kalving bla.Det er også omtalt i siste nr av bedre gardsdrift 2015. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martinius 2.0 Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Hei. Veldig greit med kraftfor i melkestallen. Når man skal lære opp kvigene å gå inn i stallen er det greit at de får en godbit. Gjelder egentlig noen kyr også, særlig sent i laktasjon. Du bør også ha uttak fra høytrykkspyler i stallen for rengjøring, eventuelt ha en spyler stående der. I tillegg bør du ha en utsjaltingsport etter stallen, som er styrt fra grava. Det savner jeg selv hvertfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Angående høytrykkspyler som Martinius nevner, ville jeg nok hatt den i et teknisk rom, men med uttak i melkestallen.. Slangen på en veggmontert slangetrommel. Ha gjerne i tankene at du kan trille høytrykkspyleren enkelt ut på tunet når du skal spyle traktoren. Høytrykkspyleren, vakuumpumpa og andre maskiner som lager støy er greit å få vekk fra der du arbeider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
max700 Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Kyr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.