Gå til innhold

Mate høykanon/firkantpresse med lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

På familiegården produserer vi firkantballer for salg, hvor vi presser ute på jordet og ofte ender opp med å måtte legge høyballene på tørka. Dette tar mye tid og krever forholdsvis godt vær og mye folk. For å bli mindre avhengig av vær og personell, samt å få finere og grønnere høy, vurderer vi å gå over til å tørke høyet løst for så å presse det innendørs. Det blir nok en del jobb å presse høyet, i tillegg til mye støv, men denne jobben kan iallefall fordeles utover vinteren etterhvert som høyballene blir solgt. 

Tanken er å kjøre høyet inn med lessevogn etter ca en dag, bruke høykanon med fordeler til å legge høyet inn på tørka og å bruke en kran/talje for å ta det ut fra tørka og presse det. Vi har sett på å bruke feks TKS matebord/tilhengertømmer til å mate høykanon og presse, men synes dette tar mye plass og ser tungvint ut å flytte på.

På youtube er det noen videoer der de bruker Pöttinger lessevogn med doseringsvalser og tverrgående transportband til dette, noe som ser veldig snedig ut! (Mating av høykanon: 

, mating av presse: 
 )

Er det noen som har erfaring med å bruke doseringsvalser til høy? Har fått høre at for å få dette til å fungere må man bruke 14-15 kniver, hva tror dere om det? Ønsker egentilg ikke å bruke så mange kniver, er redd det blir vanskeligere/tregere å få høyet ut av tørka med grabb, og at høyballene bare "smuldrer bort"..

Hva med å bruke lessevogn med avlesserelevator (blir jo ca som et matebord på hjul), kanskje med en slags avstryker på toppen for å få mer kontroll på doseringen? Må da kanskje ha et separat tverrgående transportband i tillegg..

Om noen har erfaring med dette, eller andre ideer på hvordan dette kan gjøres, setter jeg veldig pris på om dere vil dele dette meg meg!

 

Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har noen års erfaring med slik lessevogn og høykanon. Vogna mi er på ca 23m3. Å blåse inn ett lass tar allt fra 5 minutt til en time, avhengig av hvor tørt foret er. Størelse på kanon, løftehøyde osv. påvirker selvsagt også. Doseringsvalser tror jeg doserer jevnere enn for eksempel HMV avlesser på vogna.

Vogna mi har ikke tverrbånd, så jeg rygget den rett mot kannonen, og lagde ett trett av gamle reklameskilt av blikkplater. disse er glatte, så foret sklir greit inn i kannonen hvis det ikke er alt for rått. Har som sagt ikke tverrbånd på vogna, men har hørt fra andre at man må rygge veldig nøyaktig intill kanonen for at det skal fungere. Da er kanskje ett tverrbånd bedre likevell.

Når det gjelder kutting så kjørte jeg stort sett med 12 kniver, men kunne godt kjørt med færre i mange tilfeller. Behovet for kutting avhenger både av grastype og tørrstoff. Jeg brukte talje til å ta høyet ut av tørka med, og det var ikke noe problem at det var kuttet. Av og til solgte jeg høy som vi presset ut av tørka, men har aldri brukt vogna til å mate pressa med, men det kan sikkert la seg gjøre om man har plass til å rigge det opp. 

Jeg har sluttet med høy, og høster nå allt i rundballer. vogna og ei vifte er til salgs om det skulle være av interesse...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveinung

Takk for gode innspill, Sigurd.

Var ikke klar over at tiden det tok å blåse inn høyet varierte så mye. Har blitt anbefalt å ha 30-40% fuktighet ved innblåsing, både med tanke på hva tørka må jobbe med og for å ikke slå istykker høyet for mye på veg inn (og lage mer støv enn nødvendig).

Ja doseringsvalser er nok bedre enn HMV avlesser, iallefall for kuttet høy, men tenkte om det var et alternativ for ukuttet høy siden man slipper problemet med høy som surrer seg rundt valsene. Interessant at du tok ut det kuttede høyet med talje uten problem, fikk du med et godt lass høy eller blir det kun det volumet som grabben griper over? Ukuttet høy henger jo godt sammen, så såg for meg at man må øke antall hiv med talja i takt med hvor mye man kutter høyet, men kan kanskje finnet et kompromiss som fungerer ok. 

Matet du pressa direkte med talja, eller gaflet du det inn i pressa for hånd? Det å ha plass til presse og lessevogn på låven er absolutt et viktig poeng, det kan bli veldig trangt..

Er det Pöttinger Ernteboss 1 du har? Kan være interessert om den er i god stand, send meg gjerne privat melding med litt info om vogn og lokasjon, og gjerne noen bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mange nedover i de tysktalende landene som driver med dette, men det virker som de bruker store firkantpresser og ikke så mange som lager små baller. Her er to andre varianter hvor det mates i pressa til små baller via et doseringsbord med kran og talje. De fleste som driver med dette ser ut som de bruker en klype som ikke er mekanisk, slik at de ikke må bevege seg i nærheten av bevegelige deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett at de har litt forskjellige metoder å gjør det på der nede, de har mye fint utstyr. De hydrauliske kranene de bruker blir litt for store greier for vår del, men tror det skal gå å gjøre det samme med en talje og en fjernstyrt grabb. Tanken var at vi kunne fylle lessevogna, og så bruke den til å mate pressa med, for å unngå mer utstyr enn nødvendig, men kan være det ikke går og at vi må lage til noe som doserer slik som på disse videoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...