Gå til innhold

Lastar til 5820


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein JD 5820 som eg vurderar å kjøpe lastar til.Usikker på om det evt. skal bli JD-lastar eller Ålø.Nokon som har gode råd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg skal jo ikke betale, så jeg anbefaler definitivt Ålö, eller Quicke som de heter nå da... En Quicke Q 35 eller tilsvarende Trima +2.0 (hvorfor i all verden to i utgangspunktet like lastere ikke kan ha sammenfallende nummer skjønner jeg ikke). Dessuten er vel Trima-utgaven noen laken billigere...

 

Grunnen til at jeg ikke anbefaler John Deere lastere er kun en smakssak - jeg liker ikke det høytsittende tverr-røret, eller hydraulikkblokkene som sitter på innsida av arma. Jeg opplever og parallellføringa på Quicke/Trima som bedre enn Deere. Og skal vi spikke fliser til slutt er det manuelle (eller egentlig halvautomatiske) reskapslåset på Deere en skikkelig fingerfelle (begge lasterene har vel reskapslås som låser når du tilter redskapen mot deg etter å ha huka det på). Men jeg anbefaler virkelig å bruke de tusenlappene det koster å få hydraulisk redskapslås. Skal ikke ha alt for mye redskapsskifte før du blir skikkelig glad i det.

 

Til slutt den minste flisa å spikke av alle, at selve lasterspaken til Deere ikke ligger så godt i hånda som den du får fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
Vegard har sagt det meste, så jeg slenger meg på.. Vill også anbefale alø/trima. Liker heller ikke jd, laster den virker klumpen og tung uoversiklig med masse rør og slanger, mye finere lagt opp opp på alø/trima liker ikke demperen på den grønne, og heller ikke den manuelle spaken dems. grunnen til att mange kjøper jd laster er fordi FK (følte det sånn når jeg spurte etter pris på laster til en jd) \&quot\;prakker\&quot\; på grønne lastere på sine grønne, og den er som sagt noen laken billigere en alø/trima. Ville oså hatt hydraulisk redskaps lås som vegard sa, tidene forandrer seg og man må tenke på annenhånds verdien. Og siste flise spikkeriet: synes det er finere med svart laster på JD. dette ble ren herming av Vegard men det er en mening til..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt her før meg,så eg slenger meg på og anbefaler Quick/Trima laster! Som nemnt i en annen tråd her,så ser JD-laster`n ut som lasteapparatet på ein traktorgraver frå 60 talet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 6330 på prøve med JD laster, men kan ikke si jeg ble imponert. Ålø lasterene, og særlig Q-serien, er mye ryddigere og mer oversiktlig, i tillegg til at dempingen på den er bedre.

Har nå endet opp med å kjøpe en 6330 med Ålø laster. Ble noen kroner ekstra, men tror ikke jeg vil angre på det.

Bør en altså få lakket oppigjen brakettene på Ålølasteren, TG? Nå er ikke mine braketter monterte enda..så jeg har muligheten enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ny 6030-serie JD, og har JD laster. Veldig godt fornøgd. Har nye typen JD laster. Dempingen er veldig bra! Og noe jeg mener er viktig er at lasteren er nærme traktoren når den er nede. På veg er det bra, med tanke på at den tar mindre plass. Dessuten blir traktoren mye finere med JD øaster, blir mer stil over det! Har 110 liter pumpe og er meget fornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG,kan ikkje si at eg kjenner meg igjen når du sier at Trima/Ålø brakettene har dårlig lakk,og ruster. Har MF 05 mod med Trima laster/braketter,og det er strøken lakk på alt som hører med brakett/fundament.

Sjølv er eg ein av dei få som parkerer laster`n ner den ikkje er i bruk,som f.ex. nå i siloslåtten. Ei støypt,jevn plate,som underlag for laster`n,så tar det under minuttet og koble frå/til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er finere når alt er i samme farge, nett som med farge på hus, fint når alt er kvitt.

 

er IKKE fordel å trimalaster i det hele, med tanke på salg av traktor!!! en nabo hadde en MF med ny brei trima laster. Den lasteren passet ikke når han skulle kjøpe seg ny MF 3 år etterpå! at det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til, per i.. høres bare domt ut og skal ta av lassteren når man skal selge traktoren, for så og montere den på en annen traktor...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke dumt, som du sier. det va jo en ny laster han hadde regnet med passet på nye traktoren. For det er jo mye rimligere å flytte over den brukte, istaden for å kjøpe en ny!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

per i,er absolutt ikkje enig i at det er finere med laster i traktorens farge. Tykkjer ikkje MF`n kler den Quick-lastern som er rød,og har MF symbol,men det er nå smak og behag. Du skriv at bred Trima laster som er 3 år gammel ikkje passer på nye braketter,og det stemmer,for utpå året i 05,så fikk trima og quick like braketter,så dei går om hverandre,men eldre ålø,og eldre trima passer ikkje på dei nyeste brakettene. Men vil tro at ein får kjøpt nye braketter til f.eks. bred trima 3,40 som er fra før 04, el tidleg 05.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel isåfall berre setja på chief braketter det,så passer gamle,brede Trima`n rett på,for Chief og Trima går på samme brakett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Mye Forslag her nå.. har hørt om hauer laster, får man braketter til alle merker og modeller fra hauer? nå er jo ålø/trima mest anerkjent og gammel vane er vond og vende.. peri: mener det er tull og pelle av lasteren på gammel traktoren og sette på den nye, da ender du opp med en 30 år gammel laster på en ny traktor da, passer ikke. man får mindre i bytte for en traktor med bare braketter enn med komplett laster. Har selv en bruktraktor med eldre laster, er ikke noe stas. (forrige eier skulle sikkert spare noen kroner..) Har aldri hatt av lasteren på min traktor, sett for mange skader av det, naboen hadde en strøken 70-90 lasteren tok inni panseret og ripa opp og gikk i vifta så gnist spruten stod..

Men den værste var en kompis med en 6290, der lasteren datt ned på panseret han måtte bytte begge sidedekslene pluss toppdekslet ble dyrt, +lakk+ dekaler.. dessuten bruker jeg lasteren hver gang jeg bruker traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både hauer og stoll,leverer til det meste av modeller,og hauer som nevnt i traktorens farge.Vreten er da og en helt grei laster,med gammelt trima festesystem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett rune (alt du sier) Tror han med 6290`n hadde for mye i skoffa så labben, bøyde seg alø Q980 ingen smålaster det... også gikk det vel litt fort tenker jeg. Jeg har en eldre trima 1620 så den er jo smal, dårlig klaring. også har jeg ikke labbene, men det er vel bare en lang hullbom på disse? (kan lage selv). man sparer jo laster og foraksel som du sier. Er spent på om debatt starter har kjøpt seg laster jeg... JD er jo en bra laster traktor! Den er jo bygd på helramme, har en meget solid og bra foraksel, (ZF)? super duper sving radie, aldri hørt om foraksel havari på jd, og en sprek hydralikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg klarer ikke helt å henge meg på det at de nye Dimension-lasterene til Quicke har dårligere sikt på grunn av dekselet over parallellføringa. De SER mye mer massive utenfra ja, men jeg syns ikke de er noe værre å jobbe med. For hvor mye sitter du egentlig å titter mellom selve løftearma og parallellføringsarma på en \&quot\;vanlig\&quot\; laster da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålø lasteren vår (640)fra 97,er fryktelig tung og grovbygd.Sikten kan neppe bli mye dårligere,og på grunn av grillbeskytteren som ligger langs panser,fra festejernet og forover til front.Spak,kabler og hylsesett er ikke bedre enn andres.Demperen er veldig god,og du finner flere trima lastere som byttet til ålø sin.Nye ålø/trima som jeg fikk demonstrert på MF med frisikt,virker mye bedre enn tidligere ålø modeller.Jeg kunne godt tenkt meg JD laster på JD traktor,fordi den har like god kvalitet,og er sikkert mere prisgunstig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Rune: kan du ikke legge de to slangene på venstre side av lasteren? du kan jo også bruke rør, mer driftsikkert, og mindre ytterdiameter, men man bør ha en rørbøyer da. har selv lagt tredjefunksjon fra et splitta tipputak på venstre side. ble mye ryddigere å fordele litt.

 

når det gjelder sikt, hr det like mye å si hvordan traktoren er som lasterens konstruksjon. og for dem/den som ike forstod det, Trima og Ålø er samme lasteren. på disse er tverrøret flytta lenger fram for at lasteren skal komme lenger bak på traktoren, det vises ihvertfall godt på nye 6cyl. og for å henge meg på denne argumenteringen rundt det estetiske(helt usaklig, men likevel) JD med JD-laster ser ut som en forstørret leketraktor. fysjameg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Naboen har en 6210 se, kjøpt brukt. med jd laster, han sier den er helt grei.

Men det var noen rør som det var gnissa hull på, og slanger som røk, det likte han dårlig.

men det er \&quot\;tillegstraktoren\&quot\; hans, så han kjører bare rundball med den, han har også en 6920s med trima 5.o+ laster xenon lys og greier er litt misunnelig på den.... Han har rekt og ha 2 nye 20 serier, og begge med alø/trima.. samme med han andre borti gata, 6420 kjøpt ny med alø 960 laster \&quot\;perfect match!\&quot\; De som er fornøyd med JD lasteren sin er vel mest fornøyd med prisen tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...