Gå til innhold

Bredplast fra Orkel med overlegen kvalitet!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Reisebrev fra Fosen

27.04.2012

 

En tidlig mandag morgen, med litt småguffent vær og temperatur litt over null, dro fire forventningsfulle utover mot Fosenhalvøya og det vindfulle Ørland. Ingen ante hva som ventet oss på \&quot\;den andre siden\&quot\;, men vi var ved godt mot.

 

 

 

Skepsisen ble stor da vi kom i land på Ørlandet. Her var det jo ikke ett vindkast i sikte. Til og med vindmøllene hadde stoppet opp i ren forbauselse. Hvordan skulle dette ende?

 

Vel fremme i Åfjord, hos Bølsmarka Samdrift, ble vi tatt godt imot av Per Kristian Sydskjør. Han er en av bøndene i samdrifta, sammen med Ole Berdal og Terje Sandhals.

 

Bølsmarka Samdrift holder til i Stordalen i Åfjord, og har en melkekvote på 260 tonn. De høster ca. 600 daa, noe som gir bortimot 2500 rundballer i året. De har tildligere kjørt med nett, men har i sesongen 2011, for første gang, kjørt GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og resultatene stod virkelig til forventningene.

 

De erfarte ganske fort at bredplastpressa var enklere å kjøre. Rundballene beholdt den runde og fine fasongen og ble dermed enklere å håndtere, både ved utfôring og transport. Plasten fryser heller ikke fast om vinteren, slik som nettet hadde en tendens til å gjøre. Bredplasten eliminerte også sorteringen av avfallet, så alt i alt har utfôringen blitt adskilling mye enklere og mindre tidkrevende.

 

Fôranalyser fra 2011-sesongen viser meget godt grovfôr, sammenlignet med tidligere år. (prøvene ble tatt fra rundballer som er høstet på ulike jordsmon og viser snittet.)

 

Bølsmarka Samdrift hadde stabil ytelse tidligere, men har opplevd en økning på 1120 liter per årsku i snitt etter de begynte med bredplast på rundballene. De har samtidig hatt en kraftfôr reduksjon på 3% *. (*alle tall er hentet fra Husdyrkontrollen)

 

\&quot\;Kort fortalt så har bredplasten gitt oss økt fôropptak, ytelse og fôrkvalitet, noe som gir oss en bedre totaløkonomi.\&quot\;

 

Dette var jo oppløftende tilbakemeldinger, og med ett bredt smil om munnen kjørte vi videre til Lysøysund og Rømmen Landbruk DA.

 

Der ble vi møtt av to smørblide karer ved navn Terje Rømmen og Jon Olav Håbrekke. De utgjør to av tre bønder i samdrifta, sammen med Ole Graneng.

 

Rømmen Landbruk DA har en melkekvote på 526 tonn fordelt på 76 årskyr, og produserer rundt 26.5 tonn kjøtt. Med totalt 232 storfe i fjøset, er det mange munner og mette. De høster ca. 1 000 daa fordelt på 72 teiger, noe som blir rundt 3000 baller i sesongen. De er per i dag lykkelig eier av 2 stk. GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og er godt fornøyd med både pressene og fôret.

 

Med mange små teiger spredt utover, har de en del transport og håndtering av rundballene. Med bredplastballer er ikke dette noe problem, da ballene holder godt på fasongen og er faste og harde. Tidligere har de brukt mellom 8 og 9 rundballer i døgnet, mens med bredplast er antallet redusert til rundt 6. Mindre luft- og vanninntrengning gir ett mer smakfullt fôr med bedre kvalitet. De har også fått ett mer stabilt fôr en tidligere.

 

Samdrifta fôrer kun med rundballer og bruker stripper til å fjerne plasten. Også her har bredplasten store fordeler, blant annet ingen sortering av avfall. \&quot\;Vi trenger ikke å gå ut og inn av traktoren under fôring, noe vi ser som en stor fordel.\&quot\;

 

Rent økonomisk har Rømmen Landbruk det siste året spart inn 35 tonn kraftfôr, noe som utgjør godt over 100 000,- kroner, og det uten noen nedgang i ytelsen.

 

Bonusen Rømmen Landbruk fikk med på kjøpet er at skadeverk fra kråke og andre skadedyr på mystisk vis har blitt eliminert etter de begynte med bredplast. Hva årsaken er kan de ikke helt sikkert forklare, men de har per dags dato ikke funnet rundballer med skader fra blant annet kråke. \&quot\;Dette har tidligere vært ett problem, som nå er historie takket være bredplasten.\&quot\;

 

Rømmen Landbruk er veldig klare i sin sak:

 

ALDRI MER NETT!!

 

 

 

 

 

Bedre enn dette kan det jo ikke bli, så med ett smil som bredte seg fra øre til øre satte vi kursen hjemover igjen.

 

Til Bølsmarka Samdrift og Rømmen Landbruk må vi få takke for kaffen og lykke til med årets sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisebrev fra Fosen

27.04.2012

 

En tidlig mandag morgen, med litt småguffent vær og temperatur litt over null, dro fire forventningsfulle utover mot Fosenhalvøya og det vindfulle Ørland. Ingen ante hva som ventet oss på "den andre siden", men vi var ved godt mot.

 

 

 

Skepsisen ble stor da vi kom i land på Ørlandet. Her var det jo ikke ett vindkast i sikte. Til og med vindmøllene hadde stoppet opp i ren forbauselse. Hvordan skulle dette ende?

 

Vel fremme i Åfjord, hos Bølsmarka Samdrift, ble vi tatt godt imot av Per Kristian Sydskjør. Han er en av bøndene i samdrifta, sammen med Ole Berdal og Terje Sandhals.

 

Bølsmarka Samdrift holder til i Stordalen i Åfjord, og har en melkekvote på 260 tonn. De høster ca. 600 daa, noe som gir bortimot 2500 rundballer i året. De har tildligere kjørt med nett, men har i sesongen 2011, for første gang, kjørt GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og resultatene stod virkelig til forventningene.

 

De erfarte ganske fort at bredplastpressa var enklere å kjøre. Rundballene beholdt den runde og fine fasongen og ble dermed enklere å håndtere, både ved utfôring og transport. Plasten fryser heller ikke fast om vinteren, slik som nettet hadde en tendens til å gjøre. Bredplasten eliminerte også sorteringen av avfallet, så alt i alt har utfôringen blitt adskilling mye enklere og mindre tidkrevende.

 

Fôranalyser fra 2011-sesongen viser meget godt grovfôr, sammenlignet med tidligere år. (prøvene ble tatt fra rundballer som er høstet på ulike jordsmon og viser snittet.)

 

Bølsmarka Samdrift hadde stabil ytelse tidligere, men har opplevd en økning på 1120 liter per årsku i snitt etter de begynte med bredplast på rundballene. De har samtidig hatt en kraftfôr reduksjon på 3% *. (*alle tall er hentet fra Husdyrkontrollen)

 

"Kort fortalt så har bredplasten gitt oss økt fôropptak, ytelse og fôrkvalitet, noe som gir oss en bedre totaløkonomi."

 

Dette var jo oppløftende tilbakemeldinger, og med ett bredt smil om munnen kjørte vi videre til Lysøysund og Rømmen Landbruk DA.

 

Der ble vi møtt av to smørblide karer ved navn Terje Rømmen og Jon Olav Håbrekke. De utgjør to av tre bønder i samdrifta, sammen med Ole Graneng.

 

Rømmen Landbruk DA har en melkekvote på 526 tonn fordelt på 76 årskyr, og produserer rundt 26.5 tonn kjøtt. Med totalt 232 storfe i fjøset, er det mange munner og mette. De høster ca. 1 000 daa fordelt på 72 teiger, noe som blir rundt 3000 baller i sesongen. De er per i dag lykkelig eier av 2 stk. GP 1260 Agronic med HiT bredplastbinding, og er godt fornøyd med både pressene og fôret.

 

Med mange små teiger spredt utover, har de en del transport og håndtering av rundballene. Med bredplastballer er ikke dette noe problem, da ballene holder godt på fasongen og er faste og harde. Tidligere har de brukt mellom 8 og 9 rundballer i døgnet, mens med bredplast er antallet redusert til rundt 6. Mindre luft- og vanninntrengning gir ett mer smakfullt fôr med bedre kvalitet. De har også fått ett mer stabilt fôr en tidligere.

 

Samdrifta fôrer kun med rundballer og bruker stripper til å fjerne plasten. Også her har bredplasten store fordeler, blant annet ingen sortering av avfall. "Vi trenger ikke å gå ut og inn av traktoren under fôring, noe vi ser som en stor fordel."

 

Rent økonomisk har Rømmen Landbruk det siste året spart inn 35 tonn kraftfôr, noe som utgjør godt over 100 000,- kroner, og det uten noen nedgang i ytelsen.

 

Bonusen Rømmen Landbruk fikk med på kjøpet er at skadeverk fra kråke og andre skadedyr på mystisk vis har blitt eliminert etter de begynte med bredplast. Hva årsaken er kan de ikke helt sikkert forklare, men de har per dags dato ikke funnet rundballer med skader fra blant annet kråke. "Dette har tidligere vært ett problem, som nå er historie takket være bredplasten."

 

Rømmen Landbruk er veldig klare i sin sak:

 

ALDRI MER NETT!!

 

 

 

 

 

Bedre enn dette kan det jo ikke bli, så med ett smil som bredte seg fra øre til øre satte vi kursen hjemover igjen.

 

Til Bølsmarka Samdrift og Rømmen Landbruk må vi få takke for kaffen og lykke til med årets sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må virkelig si meg enig her ja, kjenner meg absolutt igjen på de punktene nevnt ovenfor!

 

Jeg er selvfølgelig ikke en kjempestor forbruker av rundballer da jeg driver med sau og har en god del med høy, men jeg har sånn ca 350 baller iåret som jeg forer opp.

Jeg presser selv med Orkel HiQ med bredplast og kvaliteten er oppsiktsvekkende gode. Jeg bruker 8 lag plast pluss bredplast og kofasil. 8 lag brukte jeg forresten før også FØR jeg anskaffet med presse med bredplast. Appetitten er mye bedre igjennom hele året, holdet på sauen er bedre noe som gir større og mere livskraftige lam. Oppå det igjen så melker sauen mye bedre, så summen for meg er enormt positivt!

 

Jeg økte Fødselvekte på lammene med ca 0,5 kg i snitt, tilveksten før beiteslipp var på 1,5 kg mere. Noe som gir en enormt mye bedre start. Denne gode starten viste seg å ha en enorm virkning på besetningen da tapet på sommerbeite var mye mindre. Hjemme fra sommerbeite så var snittvekten på lammenes levendevekt økt med nesten 8 kg i snitt. Etter skikkelig raigrasbeite kombinert med graseng så viste det seg at slaktevekten hadde økt med utrolige 2,8 kg i snitt (slaktvektsnitt på 20,02 kg). Bedre vekter slår også kraftig positivt ut på klasifiseringen. På min besetning så utgjør det utrolige ca kr 90000,- netto mere i overskudd på bruket mitt. Jeg leverer ca 7 tonn med lammekjøtt.

 

Så viktigheten med godt grovfor gjelder ikke bare på melkebruk! Stå på bønder, jeg tror at det er mange som har mye å hente på bedre grovfor!

 

En stor takk til ORKEL som virkelig har fått det til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hallo......hva er dette for slags svada og propaganda?????? Orkel er ei kanon presse, og flott med breiplast.....men at den en tjener 100 tusen meir i året på å kjøre bredplast og den andre 70 tusen ekstra er jo bare ren syning og svada! Det kan kansje tenkes at det har en marginal fordel med bredlast i forhold til forkvalitet, men at ballene får høyere ts innhold og ikke siger i sammen er jo bare tull. Presser du i drittvær får du drittballer, så enkelt er det.Det er mange faktorer som spiller inn i fòring, og variasjoner fra år til år er store. Det er nok MANGE andre faktorer som er vel så viktige for en økning i ytelsen på 1000 liter pr ku, som den marginale faktoren bredplast. Og at kråkeproblemene til og med er borte pga bredplast???? nesten litt latterlig at en tør skrive sånne ting her inne. Bredplast har en STOR pluss....og det er enkel avfallshåndtering, og suveren i lag med ballestripper.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Arvid:

 

Det er faktisk mye større energi innhold i rundballer med bredplast. Det kan jeg bekrefte også.

 

Jeg kjører også Orkel HiQ med bredplast, og er meget overrasket over dette.

 

Det de sier over med mindre kråke problem er faktisk også noe i! Jeg opplever også det samme, finnes ikke en eneste ball her med hull fra kråke eller skjære! Min teori må være at det er rutene i nettet som kråka forveksler med mark eller noe sånt, ikke vet jeg med sånn er det bare!

 

Så Arvid: jeg tror du bare må svelge i deg at det faktisk er store forskjeller på disse pressene i dag desverre!

 

En annen ting jeg opplevde som positivt her i våres var at de rundballene med bredplast holdt seg mye tørrere da vårvannet var ca 20 cm opp på rundballene. Det er det bare en forklaring på: Ballene med bredplast er mye tettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ole: Svelger ikke i meg ting som ikke finnes vitenskapelige bevis for. Alle vet at forkvaliteten varierer stort fra skifte til skifte, og år til år. Så at en så nå har orkel har høyere forkvalitet en i fjord kan vel hende, men ikke nødvendigvis pga bredplast. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på orkel, for det er i grunn ei kjempe presse som jeg kunne vurdert selv. Men litt \&quot\;edruelighet\&quot\; i debatten hadde gjort seg \;) Når en kommer på nivået der en antyder titusener spart og MYE høyere ytelse, så skal en vite at det er et fakta, og ikke bare synse om det:) Jobb for Bedre gardsdrift og sjekke dette nermer ut ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
men hva er så revulosjonerende med dette?? Har ei Feraboli sprinter 1998 modell med breiplastutstyr. Dette har jo vært i bruk i åresvis! At breiplast er en fordel er uten tvil,men det er ikke noen trylleformel. Presser du kvalitet får du kvalitet,presser du møkk får du møkk. Å legge på 8 lag samt pakke umiddelbart etter pressing er nok av større betydning enn breiplasten i seg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Så ikke helt så fantastisk som noen her vil ha det til? Det blir mer det praktiske da, med å slippe å skille nett og plast. Og det er jo greit det. Er det forresten muligt å få plast over \&quot\;skuldra\&quot\; på ballen? Da vil i såfall gjerne bredplast få et fortrinn......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan vel ikke si annet enn at denne Berg får Orkel til å framstå som useriøse med denne thpen ytringer. Synd for Orkel, for breiplasten har jo nok av gode argumenter uten å blande inn urealistiske kraftforbesparelser og andre mereller mindre udokumenterte anonyme reisebrevpåstander.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er verken for eller mot Orkel, men dette virket useriøst, ja. Og jeg synes det var riktig å legge ut linken jeg fikk fra NLR da jeg har fulgt med debatten litt fra sidelinjen tidligere. En ripe i lakken, vil jeg si.

Ønsker dere en god grassommer uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har selv kjørt breiplast, men vurderer å gå tilbake til nett. Fikk ikke akkurat mindre lyst etter disse innleggene. Makan til dårlig markedsføring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nesten utruligt at nogen e nødde t å ta en test for å sjå om mindre plast på dei utsatte \&quot\;hjørnene\&quot\; gjer at ballen bler mindre tett....

Eg trur heller ikkje på dei grønne skogane med gull te trådstarter, men der e ingen tvil om at med same lag plast på kvar balle bler de ikkje dårlegare med breiplast. Å besparelsen med å sleppa å skilla plast å nett e ikkje å forakta.

Viss eg kan vella mydlå en entreprenør med breiplast å en med nett e valge enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...