Gå til innhold

Tapping av luft i traktordekk


Anbefalte innlegg

Hvordan tapper dere ut luft i dekkene?? Jeg har min måte og bruker slange til luftpåfyller uten manometer og uten at det er koblet til en luftkompressor. Kobler slangen som er ca. 30 cm lang på luftventilen og slipper deretter ut luft.

Erfaringa mi er at med et dekk i dimensjonen  600/65R34  med  1,6 bar  trykk, bruker jeg 12 minutter på å slippe ut  1 bar  slik at jeg står igjen med  0,6 bar  luft i dekket som brukes til våronna. Synes dette fungerer greit, men lurer på hvordan andre gjør det. Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper ut luft ved og ta ut nåla i ventilen, går veldig mye raskere enn å tappe med slange syns jeg. Tar gjerne ut nåla på framdekket først, deretter nåla på bakdekket. Så er det bare og måle på foran når en trur det nærmer seg, så rekker en som regel å sette inn igjen nåla foran før det bak er ferdig. I det lufttrykket passerer ca 1 Bar på mine dekk blir det en annen lyd, egentlig litt det samme når nærmer seg 0,6Bar også mener jeg å huske. Vert fall bakdekka.

Har ikke tatt tida, men går ikke så veldig lenge, vert fall ikke 12min på eit dekk. Har 480/65R28 Foran og 600/65R38 Bak. Bruker og tilpasse lufttrykket til hva driver med. F.eks med uten laster, eller om har dumperhenger må en jo ha en del mer enn når en setter på tvillinghjula. Så justerer det stadig vekk etter hva som skal brukes av redskap. (gjelder jo den tida av året ikke kjettingene sitter på) Tar egentlig ikke så lange tida å justere, etter litt erfaring har jeg notert litt hva som passer til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas

Tungvint men har du go tid så for all del.. Nei raskeste måten er å skru ut hele "stammen" som ventilnåla sitter i, da blir hullet ca 10mm stort og da tar det ikke lange tia før det er tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur ut hele ytterste delen av ventilen. Da tapper jeg ett hjul om gangen og har nok gjort unna 4 hjul på 3-4 minutter. Viktig å holde godt i den delen du skrur ut så den ikke stikker av. Samme når den skal inn igjen.

Hørselvern og tynne hansker er greit. Litt ekkelt første gangen, men du venner deg fort til det og kan begynn med våronna cirka 8 minutter før! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, trivelig å høre litt forskjellig om hvordan dere gjør det.
Har tenkt meg å skru ut hele ventilen fra før av, men det blir jo et høyt trykk som slippes ut da, dog blir man sikkert vant til det, ja. Forstår jeg dere riktig at dere ikke skur ut ventilen helt slik at dere har litt kontroll over cirka hvor mye luft som slippes ut? Er jo ikke så enkelt å skru på ventilen igjen når du har skrudd ut hele og i det du er i gang med å tappe ut lufta.. Sikkert greit å sjekke akkurat hvor stort lufttrykket er i dekkene med et manometer og kompressor etter man har sluppet ut lufta og?

Fin måte å gjøre det på, og skal prøve å gjøre det heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas

Jo skru ut hele ventilstammen, men hold godt i ellers blir den med lufta utover gardsplassen! jo sjekke etter på med manometer etter på ja. Bedre å skru innatt hele ventilen og sjekke trykket en gang for mye enn å måtte fylle i att luft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...