Gå til innhold

Hvilken skrape robot og foringsband


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på hvilken skrape robot vi bør velge? Delaval eller Lely? Vi skal bruke Fk på imek. Er det noen som har noen formening av hva vi bør velge? Vi er også litt i tvil om hvilket foringsband vi skal velge. Fjøssystemer med seriestart og rollax, eller Fk med tks og delaval band?? Håper på noen svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd med discovery skraperobot. Har hørt at delaval sin er litt mer kranglete, men vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg bittelitt farget av det jeg driver med, så jeg ville jo helt klart å ha sagt GEA skraperobot, forbånd osv.

Men altså, spøk til side, skraperobot har jeg fint lite å komme med på, jeg vet at GEA sin funker og Lely sin også, DeLavalfjøs er jeg ikke så mye å snoker i, så der har jeg ikke noe å komme med. Men jeg mener å ha lest et sted at det (DeLaval) egentlig er en JOZ robot (med alle mulige forbehold)!
 

Siden jeg er kjent for å ha bastante påstander, så fyrer jeg løs igjen, muligens til det kjedsommelige. Men min påstand er som følger, skal du kjøre fôrbånd i kombinasjon med en eller annen form for kutter, så skal det båndet hete TKS. Enkelt og greit, fordi at det som kommer ut av en rundballekutter ikke er særlig kombinerbart med båndfôring. Som alltid er det noen unntak fra regelen, i små fjøs, der man kan leve med at det kødder litt, eller at man skal fore ned på bare den ene siden av båndet, så er det enklere.

 

Men i et typisk robotfjøs, så tør jeg påstå at du ikke skal "lure" deg selv, med å tro at dette er en fullgod løsning. Rollax og GEA bånd hadde jeg ikke giddet å prøvd en gang, bare med kutter. DeLaval sitt bånd med "kost" hadde muligens vært en mulighet, Pellon ser ut til å ha en solid plog, så det er nok helt klart en mulighet, mens TKS har rett og slett gjort en god jobb med båndet sitt!

Lista er lang over brukere som har lempa ut runballekutteren og satt inn en blander av noe slag istedenfor.

Nå skjønner jo jeg også at det ikke er gratis å sette på plass en stasjonær blander, men da tror jeg kanskje at jeg hadde prøvd å fått tak i en traktorutgave, som du kunne matet ut på båndfôringa og kjørt med det noen år. Da har du fordelen av å kjøre ut en god og homogen masse, som fungerer bra på båndet. Ulempen er jo at det medfører jobb og at det er uaktuelt å kjøre ut for noe særlig oftere enn et par ganger i døgnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Delaval sin robot er vel avhengig av nedstøpte "beacons" som forteller den hvor den skal kjøre, mens lely kjører fritt. Hva som er best vet jeg ikke, men lettere å installere lely. Lely har også mulighet for vannspyling, det ser jeg for meg kanskje er en fordel.

må du ha bandforing? Hva med en serigstad one touch feeder i skinne? Er halve prisen av stasjonær river og band. Og 1/3 av mikser og band. Kan riktignok ikke programmeres, men man er nu uansett i fjøsen, så å trykke på startknappen når man går forbi er jo ikke den store jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bonde

Har du vurdert reime forutelgger. Kan kjøres med full automatikk eller heilt manuelt. Kan fore kraftfor, legge for på 2 sider, takler alt fra finsnitta for til halm. Du treng ei avlesservogn til å rive opp foret, men kan også bygges ut til fullforblander ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...