Gå til innhold

Oppstart av Småbruk


Småbruker88

Anbefalte innlegg

Starter denne tråden i håp om å kunne motta tips,råd og hjelp :)

Jeg og min samboer overtok et gammelt nedlagt småbruk i 2014.

Til nå har vi kun en 14 høns, 7 moskusender og litt egenproduksjon av grønnsaker.

Jeg så tidlig potensialet i å drive med litt dyr på siden av, jeg jobber som maskinist 3 uker i slengen og hun jobber deltid på sykehjemmet så vi begge har noe tid til overs til å drive med det vi ønsker.  Jeg har en 150 mål utmark og 18 mål innmark på gården, jeg har leid 2 nabotomter i 10 år fremover slik at et sauebeite kunne opprettes. I samarbeid med en sauebonde har vi nå fått tillskudd til å sette opp gjerdet til et beite på vel 440 mål. Håper etterhvert å overta leie på innmark 12 mål på nabotomta. skal og nevnes vi har en 1,5 år gammel Border collie jeg håper å bruke i arbeid :)  

Jeg satser på gammalnorsk sau og bonden jeg samarbeider med skal ha sine NKS på beite der i sommerhalvåret. Nyere avtaler er i boks etter beitet ble opprettet og det skal utvides til ca 4000mål etterhvert. så potensialet er der.

Jeg satser som sagt på Gammalnorsk Sau som utegangere med mulig oppholdsrom i eldre fjøs samt oppholdsrom i granskog på beitet.

Skal pusse opp en 50-talls ku fjøs som tilhører min bestefar, i den grad at den kan brukes til å vinterfore et par måneder før lamming. her regner jeg minimale kostnader da jeg har det jeg trenger av plank på lager.  Må kun legges inn strøm og vann  ( 15 meter til huset). Denne fjøsen ligger bare 3-400 meter unna hvor jeg bor. Husdyr rommet er på ca totalt 70m2 

Jeg har allerede skaffet meg et par traktorer, slåmaskin, henger og satser på å produsere høy i presset firkant å lagre på låve. 

Jeg lurer på hvor mange må jeg ha for at dette faktisk skal lønne seg?  Jeg kjøper i første omgang 15 søyer og en vær.

Kan jeg ha NKS i tillegg?  Jeg ser ikke helt de store utgiftene foruten strø til talle, kraftfor og medisiner, dyrlege. som er utgifter som er tilstede uansett! Kan dette gå rundt i den grad at det ikke blir slitsom å gå i minus med årene?  Skal man tørre å satse på å avle frem et større antall eller burde vi holde oss til hobbydriften med 15-20 sau?

Dette er på ytre helgelandskysten

Håper på innspill :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småbruk

Eit tips: Start med så mange dyr at du har muligheit til å få tilskot frå dag 1. Var sjølv altfor forsiktig og starta opp med 10 gns, har no framleis berre 14 og er framleis eit år frå prod. tillegg iflg. landbrukskontoret. Sats på ca 15 nks eller 25-30 villsau frå starten, drift utan tilskot er lite lønnsamt. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!  Ja jeg har hørt flere si at man bør undersøke at man har mange nok dyr til å få tilskudd. Så om jeg går for 20 gns så er jeg innafor ?  

Er også litt grønn på hva jeg kan søke om tilskudd om, det står så mye forskjellig på nett at jeg tenker jeg får besøke landbrukssjefen å spørre om hjelp. Men har fått med meg at det gis ikke tilskudd på sau under 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis man klarer med arbeidsomfanget, eller økning ikke medfører behov for investeringer, så ser jeg ingen grunn til å holde igjen på størrelsen på besetning. Om man har 20 eller 40-50 spiller ikke så stor rolle arbeidsmessig tror jeg. 

Det er noen terskelverdier man skal være obs på, eksempelvis nedre terskel for å få tilskudd samt reduksjonen i tilskudd pr. vfs overskytende 100 stk. Ellers har GNS en bakdel kontra de større rasene med at slaktevekten som regel ligger under terskelen på 16kg, er slaktevekten over utløser det et tilskudd. Økonomien er med andre ord dårligere i dette etter hva jeg forstår. GNS har jo andre fordeler da, etter hva jeg har lest.

Vi leier rett og slett vær hvert år fra en værring. Det koster noen tusenlapper, men da slipper vi å fore på den utenom paringssesong og holde den med eget beite gjennom sommeren. En annen sak er innavl, du kan ikke fortsette år etter år med "samme blod". Når man bare trenger 1 vær så er det tungvint og arbeidskrevende å holde det selv etter vår vurdering.

Det går vel fint å ha to forskjellige raser, bare man ikke avler i hytt og pine mellom dem uten å vite mulige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for svar :)    

Ja arbeidsomfanget skal ikke bli noe problem. Vi har lengtet etter å fylle ut hverdagen med noe konstruktivt og givende som arbeid med sau etter at vi flyttet ut i distriktet.   Hva er egentlig minste antall idag for å kunne få tilskudd?  Vi som de fleste vil nok være avhengig av å kunne få tilskudd for å kunne drive på en måte som ikke går utover helsa!  

Men hadde ideen vært å tjene mest mulig penger så hadde vi nok satset på NKS, Vi velger å gå for GNS da vi føler at denne rasen er noe vi trenger utpå kysten for å være med på litt opprettholdelse av kultur og ikke minst kulturlandskapet.  Man får kansje mindre kr pr slakt men igjen så spiser de jo mindre en NKS og ergenerelt mindre helsemessige problemer med, så regnestykket kan ikke være så forferdelig tenker nå jeg :)   GNS er jo og da en fantastisk fin og majestetisk rase som jeg tror passer godt inn på bruket vårt.

Når det gjelder hvor dyrt man driver så ser vi litt bakover istedefor frem. Produksjon av høy men gode gamle traktorer og gamle slåmaskiner. Det fungerte i sin tid og det gjør det nok idag også!

Når jeg tenker på og kansje ha NKS i tillegg etterhvert er det da med tanke på om driften av GNS skulle gå så i minus at man trenger dem for å trekke tallene litt opp.  Det skal selvfølgelig ikke blandes noen raser da det neppe kommer noe godt utav det.

Jeg har fått tilbud om å ha væren min utpå en øy sammen med en nks vær. kan det gå bra?  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror du må omsette for minst 20.000,- for å utløse tilskudd. Med andre ord, levere slakt eller andre produkter til det beløpet.

Med 14 kg slaktevekt får man, avhengig av leveringsbetingelser (der blir vel Nortura som er nærmest for din del)  og kjøttkvalotet kanskje 800-900 pr. slakt. Og se bort fra kvalitetstilskuddet. Vet ikke hvor mange lam GNS får? Man skal jo erstatte tap og håndtere utskifting av søyer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Bonde

20.000 eks mva er omsetningskravet for å være tilskuddsberettiget. Merk at dette gjelder omsetning for året, for hele bruket. Dvs du kan selge rundballer og ved for 19500 + mva og 1 lam for 500,- + mva. og være på omsetningskravet.  Omsetningskravet gjelder altså momspliktig omsetning, dvs alle tilskudd er utenfor dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at i begynnelsen kan det bli en utfordring å selge for 20 000. I allefall de første 2 årene.  Trodde omsetning også gjaldt utgifter?  Men det vil jo ta seg opp med tiden å jeg ser på dette som en god investering, og investeringer koster som regel litt penger :)

Noen gode ideer om hvordan tidligst mulig bli tilskuddsberettiget?  Jeg er jo fortsatt registrert under mva avgiften. Kan jo klart selge noe ved men ønsket da helst å bruke denne selv^^   Om jeg selger en traktor foreksempel går dette under omsetning?  

Beklager om jeg spør dumt men på dette området er jeg HELT fersk! Hår fått med meg en del men får så mye informasjon som ofte strider mot hverandre og da er det ikke alltid like enkelt.

Noen som har lyst å si noe om hvordan de gjør det under parringstiden/ avl ?  Hvor mange år de bruker samme vær på første besetning og en annen vær på deres lam igjen ?  er det andre metoder som heller bør brukes?   Jeg hadde planlagt å ha dem inne i fjøset for akkurat dette da man har mer kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de tid/anledning til å selge egg fra gården er det eit greit alternativ å øke omsetning. Hadde ei stund 40 høner, fora med økologisk kraftfôr. Folk betalte gladelig  ekstra for ferske, gode egg. Litt arbeid, men viste godt i gårdsregnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...