Gå til innhold

Oppstart av Småbruk


Småbruker88

Anbefalte innlegg

Starter denne tråden i håp om å kunne motta tips,råd og hjelp :)

Jeg og min samboer overtok et gammelt nedlagt småbruk i 2014.

Til nå har vi kun en 14 høns, 7 moskusender og litt egenproduksjon av grønnsaker.

Jeg så tidlig potensialet i å drive med litt dyr på siden av, jeg jobber som maskinist 3 uker i slengen og hun jobber deltid på sykehjemmet så vi begge har noe tid til overs til å drive med det vi ønsker.  Jeg har en 150 mål utmark og 18 mål innmark på gården, jeg har leid 2 nabotomter i 10 år fremover slik at et sauebeite kunne opprettes. I samarbeid med en sauebonde har vi nå fått tillskudd til å sette opp gjerdet til et beite på vel 440 mål. Håper etterhvert å overta leie på innmark 12 mål på nabotomta. skal og nevnes vi har en 1,5 år gammel Border collie jeg håper å bruke i arbeid :)  

Jeg satser på gammalnorsk sau og bonden jeg samarbeider med skal ha sine NKS på beite der i sommerhalvåret. Nyere avtaler er i boks etter beitet ble opprettet og det skal utvides til ca 4000mål etterhvert. så potensialet er der.

Jeg satser som sagt på Gammalnorsk Sau som utegangere med mulig oppholdsrom i eldre fjøs samt oppholdsrom i granskog på beitet.

Skal pusse opp en 50-talls ku fjøs som tilhører min bestefar, i den grad at den kan brukes til å vinterfore et par måneder før lamming. her regner jeg minimale kostnader da jeg har det jeg trenger av plank på lager.  Må kun legges inn strøm og vann  ( 15 meter til huset). Denne fjøsen ligger bare 3-400 meter unna hvor jeg bor. Husdyr rommet er på ca totalt 70m2 

Jeg har allerede skaffet meg et par traktorer, slåmaskin, henger og satser på å produsere høy i presset firkant å lagre på låve. 

Jeg lurer på hvor mange må jeg ha for at dette faktisk skal lønne seg?  Jeg kjøper i første omgang 15 søyer og en vær.