Gå til innhold

Løsdrift i båsfjøs


Anbefalte innlegg

Hei. Er en ung bonde med båsfjøs som skal over på løsdrift med robot. 

Har vurdert frem og tilbake om å bygge ny fjøs eller bygge om båsfjøset. Har tjue båser nå og en binge på hver side på 4,80 m. I tilknytning til fjøset er det en ubrukt plansilo på 7,5 ×20 meter 2,5 meter dyp. Tenkte å bredde fjøsen med 3 meter på en side for liggebåser samt forlenge den 13,5 meter med forbrett og liggeplasser på en side. Robot og behandlingsbinger ++ tenkte jeg å plassere i plansiloen . Noen som har vært igjennom denne prosessen og kan dele erfaringer?  Er litt usikker på kravene til gangareal mellom liggebåsene og eteareal og gangene på tvers.                           Regner å ha ca 35 kyr på dagens areal, men blir sannsynligvis en del mer jord  om få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: snakk med bygningsplanlegger i Tine, Nlr, Fk eller andre. De kan reglene og kan komme med fornuftige innspill til løsninger du kanskje ikke har tenkt på selv. 

Ang. antall dyr, er det kurant å få tak i kvote hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv båsfjøs,litt større en din, og ønsker å legge om til løsdrift og robot.
Har sett noen som har bygd om,og konklusjonen min er at en ombygging sjelden blir veldig bra.
Hvis man har plenty av tid,og er handy som f...., og kan gjøre alt selv, så er det selvfølgelig en mulighet for å holde pengeforbruket helt nede, men ofte har folk brukt nesten like mye penger på å bygge om, som å bygge nytt....
En slik ombygging kan også gjøre at en fremtidig utvidelse kanskje ikke er mulig å gjøre på en bra måte?

En annen ting er at om man ikke har konsentrert kalving og kan avsine kyrne og slippe dem på beite den perioden man skal bygge om, så har man en utfordring med drift mens man bygger om...

Jeg er hvertfall kommet til at jeg (høyst sannsynlig med nabo i samdrift), bygger en ny melkeavdeling som kobles på eksisterende fjøs slik at forbrett flukter for å kunne bruke en grovforløsning. Da har jeg også enkel utvidelsemulighet i lengderetning for å utvide senere..
Når kyr er flyttet inn i ny melkeavdeling, og ungdyr i utmarka,så står gammel fjøs tom,og jeg kan pigge ut gulv og legge spalt til binger

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...