Gå til innhold

Høytørke?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Skal kjøpe/bygge høytørke i vår og lurer på hvem som leverer det? Vifte osv...

Noen tips om hva som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mye bra som selges brukt. Legg inn en ønskes kjøp annonse eller noe. Veldig mye som står rundt omkring som ikke er i drift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1

Sjekk ut http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=33821448 eller http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=33826585.

TKS og Vestmek er jo to gode og kjente merker som det er greit å få tak i deler til bortover. Fikk selv tilbud på ny Vestmek høytørke av FK for 4-5 år siden...venter fortsatt på Lotto-telefonen. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Hallo!!

Noen som har kjennskap til høytørke/tørkesystem for rundballer??

Ser for meg at det kan være rasjonellt,men vil det fungere i praksis?

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke erfaring med høytørking, men det finnes jo relativt enkle universaltørker med f.eks. kjørbart gulv. Driver selv og bygger en korntørke nå. Det går fint å tørke høy i baller om en har nok luft, men det må vel være firkantballer (?). Ballene må stables på en slik måte at lufta møter \&quot\;motstand\&quot\;.

Anbefaler deg å ta en prat med Cato Kraugerud hos Ole Chr. Bye. Han har vært veldig hjelpsom og har meget lang erfaring. Evt. et annet firma som driver med tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goytil_1

Det er som sagt tidligere mange fine tørker og vifter å finne på nett, bla finn.no.

 

Hvis linken min stemmer så er dette ett hefte utviklet av tidligere forsøksringen ang bygging av høytørker.

 

http://grovfor.lr.no/media/ring/5172/Gml%20grovfornett/869-Rapport_Tørkeanlegg%20for%20høy.pdf

 

Det finnes også tørker for rundballer. var en importør til norge som reklamerte på finn, men vet ikke om de holder på lenger.

 

http://www.lasco.dk/dk/index.php/maschinen/heu_technik/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen..

Takk for svar..

Men,ja har ei ganske ny universal tørke.Tørker noen tusen småballer på den i løpet av sommern+korn. Det er mye manuellt arbeid kan du si..

Har en del gras 1-2 mil fra gården,så trur lessevogn tar tid,blir noen lass..

Tenkte på å presse i rundball,tørke dem,stabble vekk på låven,så presse i småballer ved salg/levering.

Jeg får sjekke med Bye,hva dem trur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva med å selge rundballpressa og småballpressa og kjøpe en 4-kantpresse som lager store baller du kan tørke og håndtere maskinelt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Den 9-i-én bigball pressa til Krone må vel være smått genial til høytørking i universaltørke. Presse store firkantballer som kan håndteres maskinelt, og når høyet skal selges kapper man det store tauet, og har ni småbunter til hestefolka. Noen som har erfaringer med den? Mener å ha fått med mg at det er solgt noen av de i Norge og...

 

Den ideen med rundballer og river trenger ikke være borti natta den, trenger ikke all verden til presse om den skal brukes kun til høy, ei enkel ei a\'\'\'\'la Welger RP12 eller Krone 125 duger. Men hvis det uansett skal tørkes løst kan vel ei høyvogn være like greit, omtrent samme kapasiteta vil jeg tru, og en traktor/mann mindre (må vel helst ha noen til å transportere baller mens du presser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg ser den gil. Som jeg sa tidligere, ei enkel presse kun til høy trenger ikke koste stort, og som river funker jo alt fra en Orkel F2 fôrutlegger til ei avlesservogn, da gjerne med el-motor.

 

Og legger du noen kroner til i pressa har du jo ei maskin til å presse siloforet med sjøl og, da får du gjort jobben når det passer kun for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Har selv holdt på sånn noen år, lagt flate knivene på pressa og presset løse rundballer for så å rive dem opp og kaste løst høy i tørka. Mindre arbeidskrevende enn høysvans, i det minste. Jeg reiv ballene fra hverandre med gaffel. Kunne nok kanskje brukt kutter, hadde nok blitt lettere, men neppe gått fortere. Problemet var helst å rekke både raking, pressing, innkjøring og oppriving på samme kveld, så stort sett ble ballene liggende på låven til dagen etter. Hvis ikke høyet da hadde hatt tre gode tørkedager ute (som sjelden skjer?) var det da begynt å gå varme i ballene, noe som gjorde rivejobben lite fornøyelig. Endte med at jeg kjøpte ei billig lessevogn, som jeg synes er mye enklere.

 

Men jeg kjøper gils argument om transportavstand, får mye mer på lasset. Spørsmålet er om man like godt kan presse vanlige siloballer eller høyensilasjeballer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goytil_1

jeg så en Youtube film i går kveld som jeg så på mest som humoristisk, men ser jo her at det kanskje ikke var så dumt alikevell (var stemmen som var underholdene).

 

Her er det en amerikaner som gjør det dere tenker på. Han har utstyr til å rive opp runballer, pakker det om og lager firkantballer ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Har hatt høytørke i mange år. Den har propellvifte frå Ole Chr. Bye, i Rakkestad.

Tenkte å tørke i firkantball, men det gikk eg bort frå. Tørkar no laust innlagt fortørka gras. En må ha lik luftmotstand gjennom graset overalt i tørka, og det opplevde eg som særs vanskeleg med firkantballar. Du har enten for mykje eller forlite for å få fulle flåer på tørka.

Eit lurt tips er å gå berrføtt inne i tørka medan vifta går. Då kjenner Du med ein gong om alt er i orden.

Straumprisane no er ikkje serleg høytørkevenlege. Det er difor overlag viktig å tenke på kvar vifta tek luft ifrå.

Kan ein ordne seg slik at tørkelufta er litt forvarma, har det mykje å seie for straumutgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Helt klart mange løsninger som kan være gode her..

Hoved problemet mitt er vell mannskap.Litt lettere å få med en kamerat til å kjøre hjem rundballer noen kvelder,enn 5-6 stk til å løfte på tunge småballer..Har oppegående høstelinje til små og rundballer.(driver med leiekjøring).Big-bale utstyr er jo drømmen,men for dyrt..Har ikke veldig lysst til å handle lessevogn heller egentlig..

Blir nok å presse høysilage i rundballer,og kjøre småballer i tørka en stund til..

Men skal forske litt på å tørke rundballa høy,skal prøve å skjære sirkler i plater å legge i universaltørka,og sette ballen over.Får ta en prat me div.tørkeleverandører også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Myhre Maskin i Andebu importerer /har importert et system for tørking av høy i rundballer. Kikka litt på det for noen år siden, så i grunnen ganske snedig ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...