Gå til innhold

Hakki Pilke Hawk 25 vs Pilkemaster EVO 30


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Står nettopp i avgjørelsen om å investere i en av nevnte maskiner.
Begge har egen bensinmotor, tilhengerunderstell og 2/4 -klyvekniv.

De største forskjellene er (EVO 30 vs Hawk 25): 1) 5.6tonn klyvekraft vs 3.6 tonn. 2) 30cm diameter vs 25cm 3) 60cm vedlengde vs 40cm vedlengde.

Er 3,6 tonn klyvetrykk "nok"?
Har en Bell SP21 idag, med oppgitt 5.5 tonn trykk, hvilket til tider er i minste laget ...,men blir kanskje feil å sammenligne disse? Bell'en har en 4hk motor, mens EVO 30 og Hawk 25 har 13-14hk motor.

EVO 30 har en klyvetid på 1-2.5 sekunder. Hawk 25 har oppgitt 3 sekunder.

Jeg har fri tilgang på ved langs jordekanter. Det være or, osp og noe bjørk. Kapper veden ca 30 cm, pakker i 40ltr småsekk. Primært eget forbruk for to husstander, samt noe salg (150 sekker, 40ltr) pr år.

Kostnadskillet mellom de to maskinene er ca kr 13.000,- hvor EVO'en er dyrest.

Tar gjerne imot konstruktive innspill for ene maskinen vs andre maskinen.
De som slenger fra seg med at dette koster penger og ikke er verdt investeringen ...la vær å kommentere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er to ganske forskjellige maskiner.
Du nevner lengre vedlengde, større stokkediameter og sterkere kløyver på EVO 30. En annen stor fordel som har mye å si, er at i forhold til Hakki Pilke'en så har EVO'en patentert innmatingsbord med V-fasong - hydraulisk. Denne fungrerer veldig bra, hvis du har rette stranger å kappe. Blir det litt krokete, er det verre, men en slipper hvertfall å dra stokken til seg for å kappe. (Husk at det er en fordel å kappe med rotenden først på Pilkemaster maskinene.)
Lengre vedlengde og mindre kløyvetid... i tillegg har EVO'en mulighet for 6-delingskniv, noe som kan fungere greit med 5,6 tonn kløyvekraft så lenge det ikke er så grove kubber og kvister...

I teorien er det kanskje ikke stor forskjell på 5,6 og 3,6 tonns trykk, men i praksis trur jeg du vil begrense deg en del med 3,6 tonn.
Hakki Pilke Hawk 25 har en fordel, og det er at den ikke består av kileremmer, bare hydraulikk. Trur det er noen kileremmer på Pilkemaster, men for litt småskala vedproduksjon er dette nok ikke noe særlig problem, da det ofte er billigere enn hvis du får problemer med hydraulikk og kanskje får havari på pumpen(e)...  Transportbåndet er også litt kortere på Hakki Pilke'en.

Jeg hadde nok valgt en EVO 30, selv om prisforskjellen er ca. 13.000. Det er verdt å koste seg på innmatingen, større stokkediameter, større kløyvekraft og 6-delingskniv.
Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas@thorsen-it.no

Hei, og takk for svar!

Utifra hva jeg kan se av videoer på Youtube, så virkermatebordet "raklete"...mye som går frem og tilbake.
Jeg har sjeldent store stokker, og er de for tunge kappes de evt i to i skogen før frakt til velteplass.

Vil man i praksis merke stor forskjell på klyvetidene? Jeg antar man ikke klarer å kappe hurtig nok til at den vinninga "tjenes inn"?
Hva med bensinforbruket pr time? EVO'en har en hydralikktank på 50ltr å drifte, mens Hawk'en kun har en liten tank med sagkjedeolje ...eller er det noe jeg ikke har oppfattet korrekt?

Uansett, takk for tilbakemelding!

PS: EVO 30 leveres ikke med 6-delingskniv. Da må man opp på EVO 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, du får sikkert kommentarer fra andre her...

Hmm... på denne linken kan man blant annet lese at 6-delingskniv er mulig på EVO 30.
http://agromaster.fi/no/pilkemaster-evo/pilkemaster-evo-30/

På EVO 36 derimot, kan man få 8-delingskniv - da med 8 tonn kløyvekraft.

Er det slik å forstå at du har mest lyst på en Hakki Pilke Hawk 25? Trær langs jordekanten pleier vel ikke å være så veldig rette, så blir vel mer jobb å mate fram krokete virke inn i maskinen hvis en skal gjøre dette selv...
Hvor viktig er det at det er hydraulisk frammating av tømmerstokkene på EVO i forhold til Hakki Pilke'en?

Synes selv at matebordet virker litt veikt og raklete som du sier, men dette er slik maskinen er bygd, og funksjonen fra frammating til kløyving baseres på dette. Er også enig med deg i at man skal være rimelig raskt for å klare å mate stokken og kappe den så fort. Personlig trur jeg heller ikke man merker forskjellen i kløyvesyklusen. Men Hawk'en drives av hydraulikkpumper, utenom det vet jeg ikke stort mer om drivverket på maskinen.

Begge maskinene er finske, og det sies å være litt smak å behag hvilken maskin en bør velge blant Pilkemaster, Palax, Hakki Pilke og Japa...
EVO'en har vel vært forbedra i løpet av årene, og Hawk 25 vil jeg tro er relativt ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas@thorsen-it.no

Ser det står flere steder at 6 -delingskniv også er å få på EVO30. Var tilfeldigvis på ene lista jeg kikket at den ikke var huket av.

Jeg har lyst på begge, ser fordeler og ulemper med begge maskinene. Forsøker bare å få fram positive og negative sider med begge.
Hyraulisk fremmating av stokker er egentlig en bra sak, spesielt når man skal investere såpass ...hadde man bare lagt på litt til, så hadde jeg fått det og det...Ærnte lett.

EVO'en er versjon to fra Pilkemaster, så slik sett har de sannsynligvis fjernet barnesykdommene og forbedret det som bør forbedres. Hawk'en kom ny i fjor(?), men hva jeg kan se så er den basert på Carry 2 fra Hakki Pilke, dog noe enklere samt kortere transportbånd.

Hva gjelder driften av Pilkemaster ...driver bensinmotoren en hydralikkpumpe, som igjen driver sverd, kjede, klyver og transportbånd? Ser det er en tank med inntil 50 liter hydralikkolje på den.
Har ikke funnet noen info om dette på Hawk'en ...annet enn en 2 liter sagkjededunk.

Har forøvrig funnet brukerveiledning for Hawk'en, men for Pilkemaster finner jeg absolutt ingenting. Noen som har dette i elektronisk form?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har køyrd 1200 småsekker igjennom pilkemaster evo36. Bytta den inn ifjor ifordel for dalen. Etter dei fira åra eg hadde den var eg ikkje spesielt fornøgd. 

Eg oppfatta maskino som farleg. Når du koyrde igjennom små virke var det stor sannsynlegheit for å klemma fingrane innimellom bordet. Ein annan ting var kløyvaren, den var dårleg konstruert. 2 gongar hoppa sylinderen(eller sylinderane) som koyrde kløyvaren av. Fyrste gongen sveisa me fast sylinderen. Men med ei 40cm ask så måtte kløyvaren gje opp. Fyrst stoppa kløyvaren pga forlita kraft og så byrja gamlingen å "dunka" med kløyvaren. Og so hoppa sylinderen av igjen. Spesielt effektiv var maskino eller ikkje. 

Men over til det positive. Maskino hadde eit heilt greit transportband. Effektivitet er tilstades ved 20cm virke. Stokkløft kan anbefalast. Det funkar veldig bra. Men alt i alt ei grei maskin til ei billeg penge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...