Gå til innhold

Hvilken rundballeriver anbefales?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Orkel F2 kombi som ikke fungerer optimalt. Virker som om rundballene er hakket for store. Hva slags rundballeriver anbefales av dere her inne? Vi har 6 ammekyr så trenger bare en enkel river. Men den må være driftssikker og tåle noe frosne rundballer. Riveren står på låven og gresset slippes rett ned i fjøset.

Har sett på HMV riveren fra HMR Voss, er det noen erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig jeg flisesipikker, men HMR er vel mere en rundballeutruller..
Men om vi ser bort fra det, så er det en ganske ok patent, som jeg vil tro passer til ditt bruk.

Trikset er å legge i rundballene riktig vei, så kommer graset av ballen, den veien det kom på..
Jeg har jobbet i et fjøs med en slik en og den funka greit, som sagt man må legge i ballen rett vei og så vil jeg tro at baller som er bunnfryste vil være vanskelige å få igjennom.

Det er jo også et ganske stor marked for brukte TKS og Serigstad kuttere, mulig du skal kikke litt på finn etter slike.
Ola hos A-K på vinstra, pleier å ha en jevn strøm av maskiner som kommer og går, så det går ann å ringe han også.

 

 

Karl Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Bonde

Kjøpte en velbrukt Serigstad 1202 for noen år tilbake, med litt vedlikehold og påpasselighet klarer denne å ete seg gjennom det meste. Har brukt mer i slitedeler enn jeg betalte for den, men den var bra slitt når den kom hit, skiftet kjetting på bunnbeltet og kabelarhjul senest for et par dager siden, en grei kveldsjobb om en bare setter seg til det. (smergler av gamle kjettingene fra medbringerne og sveiser på nye så litt tjon...) I tillegg, passe på å kvesse over knivene og holde det reint rundt bunnbeltet så det ikke pakker seg i bakkant. Kjøper deler direkte fra Serigstad, kommer på 2-3 dager. Kjøpte Serigstad da denne er sagt å være best på frossen ball. En annen fordel er at det er en kutter og ikke river, dvs den skjærer av graset med kniver, den drar ikke bare løs langgras fra ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...