Gå til innhold

Foring av storfe, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å innvestere i utstyr for å fore ut grovfor til storfe, har melkekyr og full framforing av okser. Bruker i dag en Avant 520, og har omtrent alt for i runballer. Det er ingen god løsning, det gir alt for mye ekstraarbeid. Øverst på ønskelista står automatisk forutlegger/foringsrobot. Har noen begrensninger da, har 220 tonn i kvote, og kan max ta ut 24kW i fjøset, minus kraftforskrue, tank (når de går), ventilasjon lys osv. Noen som har erfaringer rundt dette? Eller tips og råd?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva  mener du med at det blir mye ekstraarbeid? Tar det lang tid å fôre med Avanten? Vil tro at det tross alt er en rimelig løsning framfor automatisering, men ser jo fordeler med at ting går av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye ekstraarbeid med alt foret som havner på spaltene, og delvis tetter spaltene. Kjøpte presse med 25 kniver i fjor, som kutter veldig bra, men det hjalp ikke veldig mye, siden man ikke får rundballen skikkelig i stykker. Bruker ca. en halv time å fore en gang, da med forbrett som er 30 meter langt og 2,5 meter bredde. Siden dyra ikke når til midten av forbrett, blir det jo en del turer å skyve foret inntil dyra, men det blir jo ikke gjort om natta, kun på dagtid. Bruker gjennomsnittlig 3 timer hver dag på å fjerne forrester fra spaltene, det er 3 timer for mye, synes jeg. Dette er jo kostbart når man har avløser . Mye for havner jo i frauen også, og det kan føre til problemer senere det også. Og med prisene på plasten så bør jo det meste av foret nyttes.

 

Det blir sikkert dyrt å automatisere foringa, men det er jo noe man bruker hver dag, og som kan frigi noe tid. Hvis jeg skulle kjøpt ny traktor i passelig størrelse med frontlaster og litt "stæsh" hadde vel det kostet en del det og, den hadde jo ikke blitt brukt noe betydelig hver dag, sånn tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikkje bruke tre timer PR dag på å renske Spalt? Forer selv med Avant, kun 16 kniver i pressa. Men har vel aldri brukt mer en 5-10 min PR dag på å renske Spalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de begrensningene du har på strøm, så er det litt vanskelig.

Om du klarer deg med en liten blander, 10 m3, så leverer GEA slike med 15 kW motor. Med en frekvensomformer, så vil du ha et såpass lavt strømforbruk, at du nok fortsatt kan kjøre tanken. Men det er nok uansett lurt å planlegge litt, slik at ikke alt går samtidig.

Du kan jo starte med en liten stasjonær blander og så bruke avanten til å kjøre ut med. Alternativt så kan du bruke en distrubusjonsvogn, eller et bånd.

Om du synes det er litt i overkant flott med en stasjonær blander, så må det jo bli en stasjonær kutter, som enten legger det i en hau og du kjører det ut, men det er litt kjedelig å vente på kutteren. SÅ da ville jeg nok krype til korset og anbefale en TKS stasjonær kutter og et TKS FeedBelt.
FeedBelten er et bånd som er bygd for graset som kommer ut av en kutter, mens stort sett alt annet som leveres av bånd i kongeriket Norge, er bygd for finsnittet masse. Følgelig gir det gode mengder k*k, når det kommer langt gras fra en kutter og legger seg på rundtomkring..

Karl Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JonW.

Det spørst vel hvor nøye en er Tore.

Jeg slet med det samme, at oksene som ble fôra med rundball og kviger/ammeku som får servert halm "kutta" av serigstad kutter drar innpå gulvet på 2etg. Jeg tok tida, brukte i snitt en halv time pr dag med å stå å rote i tverr-renna etter fôr og kjøre ut 2-3skuffer i uka med minilasteren. 3,5 timer i uka, jeg synes det er mye, og totalt unødvendig. Fôrer med snitta silo til mjølkekua i 1 etg så er bortskjemt med kort fôr ellers.

I ren desperasjon fikk jeg tak i en velbrukt vertikal-blander, og nå er det ikke noe søl. Nå bruker jeg noe lengre tid på fôring iogmed  det skal blandes og kjøres inn, men heller det enn å stå å rote i møkka. Kan og nevnes at jeg kjører møkk med slange og stripespreder og trenger ikke div i møkka som lager moro.

Så rådet er Martinius; få tak i en brukt, rimelig vertikalblander. Parker den evt stasjonært med en traktor/ Toyota-motor foran.

 

mvh

Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en blander/mixer du er ute etter?

Jeg har jo ingenting med hvordan du disponerer investeringene, men artig å mene noe likevel :-) Og da tenker jeg at en Avant er vel kurant til å fôre ut med. Synes det er rart du bruker så lang tid, jeg bruker bare et kvarter på 17-18 meter med hjulgrabb, men du river kanskje fra hverandre bunten med Avanten og? Det er enkle forskyvere å få til Avant, også noen som lett kan lages selv med slik man finner bak låven.

Så er det selvfølgelig mye flott å få kjøpt i tillegg, og vi bønder er flinke til å mene vi trenger det ene eller andre. Å investere for å spare tid er fint, dersom man tjener penger på å bruke tida på noe anna. Jeg ser absolutt fordelen med feed-belt f.eks, men jeg ser også fordelen med å spare de 150-200 tusen(????) til noe anna. Som gir økt inntjening.

Men dette blir jo opp til hva en selv prioriterer. Jeg har sikkert brukt mye penger på helt unødvendige investeringer. Men ma ser en del av de som bygger nytt som lar seg rive med av alt som er flott, når man har investert 5 mill, hva er vel 500 tusen til en gang eller to. De siste 100 tusen er fort dyre om man legger på rentene over 20 år.

 

Dagens moralpreken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng fra både JonW og Halo!

Jeg er jo som kjent (?), litt farget av hva jeg driver med og liker å snakke om stasjonære blandere. Men uansett, skal man kutte fôret skikkelig, så skal det igjennom en vertikalblander av noe slag. Form og farger er strengt tatt ikke så viktig. Om det henger en elektrisk motor eller noe som går på hydrokarboner er heller ikke det viktigste.

Men om man binder opp en traktor til å kjøre blanderen med og da mangler noe å fylle med, så begynner regnestykket å snu andre veien.

Moralprekenen til Halo, synes jeg er betimelig, man må invistere etter eget vett og forstand, selv om vi i maskinbransjen synes det er gøy å selge store nye ting, så skal jo ofte banken eller hvem det når er ha igjen pengene sine. Så må hver og en kjøre en kost nytte analyse.

Men påstanden min er at Martinius, som et minimum, skal kjøre rundballene sine igjennom en kutter og aller helst en vertikal blander. Så er det litt opp til han hvordan dette skjer og med hvilket utstyr.

Karl Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

Tore: Vi er jo forskjelige mtp. hvor nøye vi er da, jeg har liten tro på å pisse i buksa for å holde varmen, så rensker spaltene istede for å havarere gjødselpumpe, kjøre tett slange osv.

 

Halo:Intressant å se hva andre mener, kjør på! Det er jo det som gjør et forum intressant. Er egentlig enig med deg angående pengebruk, og det gjør jo at jeg ikke overinnvesterer på alt mulig annet. Men jeg prøver å innvestere der jeg har mest glede av det, og dyra skal ha mat året rundt da. Men jeg lurer litt på hva jeg skulle kjøpt til 150-200 000 som gir økt inntjening, istedefor foringsutstyr. Avanten kosta vel 180 tusen den å.

River istykker, eller rettere sagt prøver å rive istykker ballen med Avanten ja, men resultatet er ikke bra. Hvis det er en blander/mixer som vil hjelpe, så har jeg vel fått svar på det jeg lurer på da.

Karl Daniel:Er vel egentlig ferdig med TKS foringsutstyr her i gården, vil helst ha noe som virker. Et søk her på forumet sier jo noe om at ting ikke er blitt bedre. Hvis vertikal blander er det beste, så er det vel ingen grunn til å gå omveien om noe dårligere først. Men det har vel allerede skjedd. Men har ikke GEA kombinert blander/utforingsvogn, eller er det noe jeg har drømt? Eller må man alltid ha stasjonerblander + belte eller vogn?

JonW: Takker for rådet. Intressant med slike erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke kjent for å fremsnakke TKS, særlig TKS kuttere i kombinasjon med bånd, eller distribusjonsvogner, men akkurat FeedBelten har jeg god tro på. Men det som kommer ut av en K2, er jo fortsatt kutta, ikke snitta. Kan nok diskuteres om det som kommer ut av en vertikal blander er snitta også, men det ligger vel rundtomkring 5 - 10 cm, så det er innafor i allefall.

Du tenker på mixfeeder Martinius og den er særdeles lite glad i kutta masse/langt tjafs, den skal ha snitta masse, ferdig arbeid. Så vi skal la være å gå ned den veien, da det vil føre til mye kødd. GEA har en MixFeeder pro pågang, denne har en vertikal blandeskrue, så da kan vi muligens begynne å snakke om noe som kan klare å gjøre noe av kuttejobben, men man kan fortsatt ikke lempe en hel rundballe oppi den.

Så ja, min påstand er at, skal du benytte deg av i hovedsak rundballer, så skal de igjennom en vertikalblander av noe slag, da får du ut en masse som er grei å håndtere etterpå. Det er mange som har valgt å invistere i en stasjonær blander og så kjøre det ut med avant eller lignende.

Valmetal har også en kjekk liten batteridrevet sak, til en hyggelig pris.

 


 

 

2016-03-08_18_37_51.thumb.jpg.1152a3132b41c5755d9e8fc236146870.jpg

2016-03-08_18_38_02.thumb.jpg.da79669d701499d9ab796303995f784c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

max700: Veit om en som gjør det sånn, og han har akkurat samme problem med for på avveie. Men det hadde jo vært fint om det var så enkelt. Dessuten har jeg ikke traktor/frontlaster som tåler å gå med en slik over tid.

Karl Daniel: Hvor mange kyr rekker den 10m3 blanderen til da, pr. blanding?  Er det utlastingselevator på den så den kan lesse oppi noe annet, eller stå under opprinnelig gulvnivå? Må kanskje droppe den automatikken, det er nå uansett fremgang om man slipper alt foret på spaltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å si noe om antallet dyr, siden det er fryktelig mange variabler ute å går..
Men erfaringsmessig, så vil du kunne fore rundtomkring 25-30 kyr, pluss litt ungdyr og samtidig komme unna med en blanding iløpet av døgnet.
 

Sjekka litt med en kunde med en 10 m3 blander nå, han skriver som følger:
"Vekt er litt avhengig av tørrstoff, men ca 2,5t pr blanding er max, forutsatt tørrstoff < 30%"


Blanderen leveres med luke i ene enden og så kan man sette inn en luke på den ene "langsida". Elevatorer kommer i lengder fra 1 til 6 meter, disse er med dobbel bunn og i stor grad rustfritt stål, alt som kommer i kontakt med fullfôr. Blanderen står på gulvnivå ja, så det er greit å ha en elevator, slik at du får blandinga litt opp. Evt om du kan flytte den en etasje opp, så kan vår venn Newton ta seg av resten!

Istedenfor standardbåndet, som er like brett som luka og går vinkelrett ut fra blanderen, kan man også montere gummibånd, som står 90 grader på luka og da er lengda ca uendelig, er bare et spørsmål om hvor mange bånd man skal henge på..  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonden

Hei forer 55kyr og 60 ungdyr, starta med avlesservogn, og forer kun rundballer. Men ble lei av at skraperoboten stoppa i silograps kyrne dro inn på spaltene, og kyr som stod å heiv på silo. det endte med en brukt 12kubikks ensnegla JF vertikalmikser, og kunne ikke blitt mer fornøyd.

12 kubikk går akkurat i dette fjøset, men har konsentrert kalving og i gjeldkuperioden har jeg i en hel rundballe halm, akkurat da kunne jeg tenkt meg at den var litt større, men d går greitt. Har og ett ungdyrfjøs der jeg forer med minilaster, og d går helt greitt, ikke mye tid jeg bruker på foring, så ser godt at det er forsøl og ikke tidsforbruk på foringa som er problemet.

Kan også si at jeg har prøvd å fore kyrne med minilaster, kjørte inn 3 rundballer og fordelte utover, og den siste ballen (tredje slått)rørte ikke kyrne før det var helt tomt på resten av forbrettet, det gjentok seg flere ganger, så tror nok det har noe for seg å få blande slåttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ved bruk av vertikalmixer, er det problem med varmgang i ferdigblanda for, hvis det f.eks. blir liggende i blanderen eller i en haug et halvt døgn? Er det realistisk å lage en blanding per døgn, såfremt man har stor nok blander?

 

Karl Daniel: Når kommer denne Mix feeder pro i butikken?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med varmgang er nok aller størst på sommeren, da kan man komme ut for det, så da er det nok et tips å blande flere ganger, særlig med tanke på at det om sommeren også går mindre fôr, siden det er endel dyr ute på vift.

MixFeeder Pro har jeg ikke fått noe lansering på enda, så jeg skal la være å selge bjørnen før skinnet er skutt, men skal sjekke litt og se hva jeg kan finne ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Arve

Denne er her allerede:-) Fåes som hjulgående fôringsrobot eller på skinner i taket. Denne kan kjøres som "stand alone" med manuell fylling eller fylles automatisk fra flere forskjellige fyllekilder. Rommer 3m^2 og er bygd i rustfritt stål. To blandesnegler m/kniver blir drevet av en 11kW blandemotor. Vogna får strøm fra strømskinne i taket. Den kan også brukes på brede fôrbrett.

http://www.a-k.no/automatisk-foringsanlegg/category1490.html

http://products.trioliet.com/automatic-feeding/automatic-feeding-t15-wheel-drive-robot.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Arve

Denne er her allerede:-) Fåes som hjulgående fôringsrobot eller på skinner i taket. Denne kan kjøres som "stand alone" med manuell fylling eller fylles automatisk fra flere forskjellige fyllekilder. Rommer 3m^2 og er bygd i rustfritt stål. To blandesnegler m/kniver blir drevet av en 11kW blandemotor. Vogna får strøm fra strømskinne i taket. Den kan også brukes på brede fôrbrett.

http://www.a-k.no/automatisk-foringsanlegg/category1490.html

http://products.trioliet.com/automatic-feeding/automatic-feeding-t15-wheel-drive-robot.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...