Gå til innhold

Traktorgraver til smårensking av grøfter


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med graveaggregatene fra Kellfri?

Etter det jeg har sett på forumet her er det jevnt over anbefalt å satse på minigraver og at graveaggregat på trepunkt er ustabilt.

Bruksområdet for meg vil bli grøfting og punktvedlikehold av skogsveiene på gården når det står på som verst høst og vår, derfor må jeg være mobil, sia det er snakk om noen kilometer. Eventuelt grave et lite hull ellers på gården. Jeg har sett en del på gravere, men hvis jeg skal ha graver så regner jeg med at jeg minst burde vært i størrelseorden 6 tonn evt. større, nettopp på grunn av det noen sa her at hvis en først har en graver, så blir det fort mye graving. 

Hadde det eventuelt vært bedre å satse på å få tak i en gammel traktorgraver, evt. gammel traktor med på montert aggregat og heller ta eventuel skruing som medfølger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry, men her blir jeg litt i stuss; sammenligningen med en liten, dårlig trepunktsmontert Kellfri graver, blir vel mer en 1500kg minigraver, og ikke en 6tonner.


Jeg ville forsøkt få tak i en " kurant " maskin rett over 3,5tonns grensa, da disse ofte er ganske billige, da de ikke lengre kan kjøre de på en biltilhenger lovlig.  Du gjør mye fin ugang med en sånn maskin, samtidig som du for en levelig pris klarer skaffe deg en maskin som er ny nok, til at du slipper skru deg ihjel.


En gammal, oljelekkende traktorgraver med skavanker og slark både her og der, blir du fort lei. Mange som har sånne maskiner, leier LIKEVEL inn en liten beltemaskin når noe arbeid utover å løfte en stein på traktorhengeren skal utføres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, kanskje litt uklart av meg. Poenget var at hvis jeg skulle gravd alt det jeg hadde lyst til, men strengt tatt ikke trenger å grave, måtte jeg ha gått opp i størrelse på graveren :P Mens hovedsaken er å ha noe annet enn hakke og spade til å renske grøfter med.

Jeg har tenkt på den vektklassen, men da er jeg også avhengig av å kunne transportere den med traktor som igjen betyr at jeg må ha større henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...