Gå til innhold

Pris oksekalver


Jamesbonden

Anbefalte innlegg

I og med det har vært underskudd på kalv lønner det seg å få en "budrunde" på kalvene dine.

Jeg fikk 6000kr pr stk pluss mva sist høst for kalver på 130-140kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det underskudd på kalv då? Får inntrykk av at store fjøs satser kun på melk, å har litt problem med å bli "kvitt" oksekalvane?  Eg skal slutte med melk å begynde kun med oksar, so frå mitt ståsted er det jo ønskelig med so billig so mulig. Er det store forskjellar på etterspørsel i delar av landet? Eg er på vestlandet å har forsåvidt avtale med ein, men lurer litt på andres erfaringer på pris frå bonden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel over 1500kalv i minus i nortura i en periode sist år. Jeg opplever ihvertfall stor interesse for oksekalver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bonde

Hvordan er det å få tak i foringsdyr?

Lurer på å starte opp med foringsdyr vedsida av sauedrifta me har nå.

Hvordan er lønnsomheten kontra å ha ammeku med salg av kalv på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass mange som har bygd stort for fôringsdyr de siste årene at det er nok lurt å ha avtaler på plass før man investerer. Det er litt synd om det blir slik at man børser med kalv. Dyre kalver gir dårlig lønnsomhet i neste ledd, det går bare ut over landbruket som helhet til sjuende og sist. Det skaper ikkke merverdi til landbruket, bare flytter penger mellom produksjoner. 

 

Av den grunn ville jeg nok heller starta med ammeku og egen rekruttering framfor å bygge for innkjøpt kalv. Da er du ikke avhengig av andre enn deg selv hverken for å få tak i kalv eller å få god nok kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er lønnsomt med budrunder på kalv. Hvor skulle jeg ellers tatt de 1500-2000kr ekstra pr kalv??

Er ingen andre enn jeg selv som må sørge for egen inntjening. Og så lenge noen faktisk betaler ekstra er det sikkert lønnsomt ellers ville jeg ikke fått mer enn noteringspris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odelsgut

Selger oksekalver på gården her hjemme, ca 140kg på 2,5mnd. Gjennom Nortura så får man også tillegg for god tilvekst og to vaksiner mot brs. Å dette ser ut til å være god butikk! Skrikende mangel på livdyr, vertfall her i Gudbrandsdalen, så det er hardt kamp om beinet; som da fører til god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...