Gå til innhold

Hvor stor tilhenger på Ford 7740


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en dumperhenger til min Ford 7740 SLE, og lurer derfor på hvor stor tilhenger denne egentlig kan dra?

Den skal brukes til transport av all slags mulige masser. Jord, sprengmasser, grus osv.

Hvilken størrelse er anbefalt til en slik traktor?

Bør den ha boggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IHT Traktordata har denne traktoren 87 hk og veier 3937 kg.

Dersom den er gearet til fart minst 30 km/t, vil motoren tillate en ekvipasjevekt på maks 12,4 tonn. Derved er teoretisk tilhengervekt maks 8,5 tonn.

Imidlertid må traktoren veie minst 4960 kg.  Optimalt blir det da 1000 kg på trekkroken og 7,5 tonn på hjula på hengeren.  (Vekten på hjula på hengeren skal være maks 150% av traktorvekten.) De fleste hengrene med bruttovekt på 8,5 tonn er nok boggiehengere, men det er en litt "sær" størrelse fordi man er avhengig av bremser, og få produsenter leverer hengere i akkurat denne størrelsen (lastevekt på ca 6,5 - 7 tonn.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbygartner

Så konklusjonen er at traktoren egentlig er for liten/svak til å dra en dumperhenger av "praktisk" størrelse?

Har frontlaster på traktoren samt solid bukbeskyttelse som gjør at traktoren er noe tyngre. 

Har sett for eksempel at "Palmse" har en rimelig dumperhenger med nyttelast på 8 tonn, da vil den være akkurat et hakk for stor/tung for min traktor?

http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/ad.html?finnkode=71778207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbygartner

Forsåvidt greit nok at jeg ikke trenger å kjøre fulle lass. Men samtidig blir det en god del masse som skal transporteres bortimot 3km over offentlig vei, derfor vil jeg ha så fulle lass som mulig. Det blir kanskje rundt 50 lass til det prosjektet det gjelder.

Men dersom traktoren kommer til å slite med slike lass, bør jeg kanskje vurdere å få massene tilkjørt med lastebil. Det vil jo uansett gå noe raskere og lettere, antall turer vil vel bli halvert...

Det vil vel også være billigere enn å gå til innkjøp av dumperhenger, men jeg har et ønske om å gjøre mest mulig arbeid selv, samt at en dumperhenger alltid er kjekt å ha ved senere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -steinar-

Hei

En tilhenger på 10 - 12 tonns nyttelast passer bra på denne traktoren. Merk at du ikke kan laste fullt med gravemasser langs vei, men de fleste av disse dumperne/hengerne har så lave karmer at de ikke rommer mer enn ca 8 tonn singel. 

Da har du en henger som er passe størrelse til utallige bruksområder. Traktoren er også stor nok til å dra denne vekten på gårdsveier og i anlegg, det er bare langs veien du har redusert lasteevne.

Og ja-, du skal ha boggi.

Sjekk bremser og slark i understell om du handler brukt

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...