Gå til innhold

Interesse for parkeringsvarmere i traktorer og landbruksmaskiner


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet at det her er mange med egne traktorer av eldre årgang, mange som tar ut nye traktorer, og kanskje noen som har kontakter eller jobber hos en forhandler som driver med kjøp/salg av brukte traktorer og innbytte/salg av nye traktorer.

Grunnen til at jeg lager denne tråden er at jeg ønsker å sjekke interessen for dieselvarmere, da fortrinnsvis som parkeringsvarmere, i traktorer og maskiner som benyttes på vinterstid. Syns det finnes lite stoff rundt dette, og lite som forteller noe om i hvor stor grad dette faktisk benyttes per i dag. I personbiler, last/buss og anleggsmaskiner så har det jo blitt mer og mer utbredt, og i personbilverdenen hvor jeg hovedsaklig kommer fra så har dette blitt veldig populært.  Jeg selv har mange års erfaring med vedlikehold og ettermontering av både kjørevarmere og parkeringsvarmere.

Den komforten man får ved å kunne forhåndsinnstille starttid på varmesystemet for så å komme til ferdig oppvarmet kupè og motor til ønsket tid, å sitte med frokosten ved kjøkkenbordet og trykke på "on" på fjernkontrollen for så å finne bilen god og varm en halvtimes tid senere,  eller til og med kunne gå inn på smarttelefonen og velge "heat" på appen.

Jeg tenker jo at det her også må være helt ypperlig til traktorer og landbruksmaskiner som benyttes i den kalde årstiden. Jeg har selv en eldre Case med en dieselvarmer som jeg har ettermontert selv. Jeg har tidsur i taket hvor jeg kan stille inn tid for start av oppvarming, og jeg har en fjernkontroll på nøkkelen som jeg kan starte varmeren med. Varmeren starter sammen med en sirkulasjonspumpe som sørger for at hele motoren får en god temperatur selv bare ved en halvtimes drift, men dette varierer selvfølgelig med utetemperatur og driftstid må justeres deretter. Varmeaggregatet er på 5kw, altså rundt 10 ganger så effektiv som en tradisjonell 230v motorvarmer, og bruker ca. en halvliter med diesel pr. driftstime. I tillegg til motoroppvarmingen så er dette systemet koblet inn på kupeviften slik at denne kan starte samtidig med varmeaggregatet. Setter jeg kupevifte på så kommer jeg også til en god og varm hytte med isfrie ruter i tillegg til en varm motor.

 

Er dette noe som leveres som standard/ekstrautstyr på noen nye traktorer i dag?

Er det forhandlere som tilbyr ettermontering/oppgradering av dette på nye eller brukte traktorer?

Er det noen av dere med eldre traktorer som ville ha vurdert og fått dette ettermontert?

 

Jeg har som sagt få forbindelser innen landbruket, så det er derfor jeg lufter interessen. Vi er 2 stk med relativt mye erfaring fra dette innen bilbransjen, og vi har begynt å tenke litt alternativt. Jeg har lite priser å gå ut med men det vil vi evt. se nærmere på etterhvert. Dette er utstyr som koster litt, men som til gjengjeld gir utrolig mye komfort for deg som bruker og besparelse i form av redusert slitasje og drivstofforbruk som kaldstart medfører. Det er også greit å nevne i disse miljøtider at dette, på lik linje med motorvarmer generelt, gir reduserte utslipp ved oppstart.

 

Jeg er veldig takknemlig for alle svar og tilbakemeldinger, og dere står i denne tråden helt fritt til å lufte tanker og ytre meninger rundt dette. Jeg svarer gjerne på spørsmål dersom det måtte dukke opp.

 

Mvh IH785xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...