Gå til innhold

Gjødseltrekk, bryter som tåler skitt


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har overtatt et fjøs med åpent gjødseltrekk som styres av to motorer med hver sin kabeltrommel som det vikles et tau med wire inn på. Den ene motoren drar skrapen, som folder seg inn som en V når den blir dratt bakover, den ene veien mens den andre drar tilbake. Alt dette styres av ett tidsur der det stilles inn hvor mange sekunder dene ene motoren skal dra før den andre overtar. Dette systemet er veldig dårlig gjennomført, blant annet hvis skrapen er halvveis og strømmen går finner vi den med avslitt tau neste fjøsstell. 

Det jeg vil er å gi kretsen strøm via et tidsur, men ha fjær belastede brytere i hver ende som stopper motor 1 og starter motor 2 og vice versa når skrapen når veggen. Det jeg tenkte var å lage et hus ved wireblokken som beskytter bryteren for kutråkk. Når skrapen kommer under huset utløser den bryteren som gjør det den skal. 

Jeg har ingen anelse om produsent, det står kebe på motorene, me det er alt jeg vet. Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike brytere, eller har andre forslag til løsninger? 

På forhånd takk ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  

Her er det to løsninger,  den ene er som du skriver,  med bryter / sensor i hver enda. Det fordrer at styringa skjønner signalet fra sensorene.

GEA har et opplegg for slike sensorer,  hvor sensorene ligger godt beskyttet. 

 

Et annet og bedre alternativ,  er kanskje å bytte styring,  der man legger inn tiden,  men også vil ikke styringen før skrapa har kommet helt hjem. GEA Mullerup har en slik styring,  som kan styre forskjellige motorstørrelser,  som også har en god dyrebeskyttelse. 

Hvor store er de motorene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetiltroan

Skal sjekke størrelsen på motorene i morgen.

Hva mener du med, "også vil ikke styringen før skrapa er kommet hjem"? Er dette et system som kontrollerer motstand og belastning siden du skriver at det har god dyrebeskyttelse? Dette er en ammekufjøs med både bedekning med egen okse og små kalver som løper rundt, så dyrebeskyttelse er viktig. 

Når jeg ser på GEA produktene så synes jeg i det hele at det jeg har ligner veldig på det de leverer. Synd det ikke er så mye som en logo på det jeg har.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver igjen, det hender at smarttelefonen og jeg ikke er en veldig god kombinasjon..

Altså, det jeg prøvde å si, er at man kjører en oppmåling med styringa, slik at styringa vet hvor lang renna er.
Så når det er igjen ca en meter, så begynner styringa å gjøre seg klar til å komme til endes, når da skrapa "kjører på" trinsa, så går ampere forbruket opp og styringa vet at skrapa er hjemme..
Det samme med dyrebeskyttelse, får skrapa uventet stor motsand, så går den litt tilbake og prøver to ganger til, før den gir seg. Slik at den ikke prøver å dra med seg et dyr. Problemet er at kalver ikke gir så fryktelig mye større motsatand, så da bør man justere opp følsomheten evt. bare kjøre trekket når man er i fjøset, under kalvinga.

Som du sier, så ligner det anlegget du har, veldig på det GEA leverer, her er brosjyren for T70, her er det i gule Mullerup farger, men det er samma opplegget..

Her finner du også quick guiden til Mullman styringen, da ser du litt forenklet hva du kan gjøre med den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...