Gå til innhold

Kjøpe Fendt 308ci eller NH tl100a?


Anleggsbonden

Anbefalte innlegg

Hei.

Har startet opp igjen med dyrehold på familiegården og planlegger gjøre det til en fulltids arbeidsplass med tiden.

maskinparken er ganske bra og moderne men traktoren er en 70hk fra 80tallet  den er i god stand og vil bli beholdt som nr 2 traktor men eg trenger en litt mer komfortabel og sterkere traktor som hovedtraktor siden det nå blir flere timer i traktorsetet. traktoren skal brukes til gårsdrift trekke slåmaskin lessevogn muligens en singelpresse til neste år , 4500l gjødselvogn og ellers vanlig gårdsutstyr det blir og litt snøbrøyting og strøing.

gården er en vestlansgård med 135000l melkekvote og fult påsett planlegger utvide litt og vil konsentrere meg om å bruke mest penger på dyr fjøs og grøfting og omlegging og stell av jorder dei første årene. eg er derfor på jakt etter en enkel men solid traktor som kan vare en 5-6år uten  for mye tull eg har funnet en 2008mod  fendt 308ci med 3500t  og en2007mod  nh tl100a med 2900t begge har laster og er i god stand nh har kløtsfritt vendegir mens fendten har mekanisk , begge har store gode hjul og det blir montert tvilling bak .  tar gjerne imot råd og erfaringer om desse 2 traktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olej1234

Hei!

Har en Fendt farmer 309c 2002 mod. Det lyser at det er lite bremseveske, men jeg vet ikke hvilken bremseveske jeg skal bruke. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner noen av traktorene godt, så vil jeg ha kommet til å velge NH, av den enkle grunn av at vendegiret er gull verdt.
Godt mulig at fendten er en bedre maskin rent mekanisk, men det er lettere å skifte deler på en traktor, enn å skifte deler på deg..

Når det gjelder bremseveska til olej1234, så vil det jo helt klart være enklest å ringe til Eik å spørre..  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet med kløtsjfritt vendegir er kanskje ikkje så veldig tungt...? Dersom du kjører frontlastar blir det oftast at du kløtsjer ein del sjølv om du i teorien skal kunne parkere beina. Fendten er til å bli veldig glad i. Til å vere ein konstruksjon med rot i 1981/82 er det heilt fantastisk kor bra han kjennest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har et poeng, jeg har altså ikke kjørt noen av traktorene, så jeg skal ikke uttale meg om hvor fintfølende vendegearet er på NHen.

Jeg tror også du er inne på noe, med tanke på at Fendten er ei maskin man kan bli gla i og at de modellen det er snakk om her var langt fremme.
Sånn om man ser bort fra merkehysteriet, som kan sammenlignes med religion, så er det ikke til å komme bort fra at Fendt, også de gode gamle, har et veldig godt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gått for NH, utrolig kjekt med cluthfritt vendegir i tillegg til hurtiggear, noe det vel ikke er på denne Fendten? Regner med at det er splittgear som du må clutche på som de eldre modellene..

En annen ting som kanskje du bør tenke på er 4 wd systemet. NH har aner tilbake til Fiat og burde ha et bra system. Husker den Fendten jeg hadde tidligere (308 86 mod) hadde ingen form for diffbrems eller sperre på foraksel. Hvis dette ikke er forandret på de nyere så er det nok relativt stor forskjell i fremkommelighet på disse to.

Du kan jo også vurdere John Deere 00, eller 10-serien, evt 5820, dette er gode traktorer med en høyere grad av komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinius 2.0

Tjenare. Denne Fendten har vel ikke våte bremser? Det har den blå, og det bør man absolutt ha.

Angående clutchfritt vendegir, så har Karl Daniel ett godt poeng, TLA med clutchfritt vendegir har hovedcluchtene i oljebad, og disse er egentlige uslitelige. Med clutchpedalen betjener man bare ett pot-meter og en bryter, og ikke selve clutchen. Lurer på om ikke denne Fendten har 2-trinnsclucht, mens TLA`n har elektrisk innkopling av pto. Noen som vet?

Personlig ville jeg gått for TLA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse fendtene ble vel levert med turbinkløtsj? Isåfall er den også nærmest uslitelig. Ulempen er at den ikke overfører krefter så effektivt som en mer tradisjonell lamellkløtsj.

Til lasterkjøring er det hvertfall veldig behagelig med turbinkløtsj, da du kan styre farta med bremsen og ikke tenke på klutsjen annet enn ved retningsskifte..

På tross av en eventuell turbinkløtsj ville nok jeg og gått for TLAen, da den har kløtsjfritt vendegir. Som tidligere nevnt er dette en modernisert Fiat - på godt og vondt. Smidig traktor med solid firehjulstrekk som sperrer begge akslinger. Hytta kunne vært bedre, men jeg tolker det dithen at du ikke sitter i denne traktoren 800 timer i året..

For ordens skyld ville jeg valgt TLA foran en 5820 også. Ofrer lett litt komfort for det jeg mener er enklere mekanikk og færre x-er som kan ryke i filler..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendten har eintrinns tørr kløtsj for 21 framover gir og 6 bakover. Ci-modellene vart i all hovudsak levert med mekanisk vendegir. Altså 21/21. dette er ei spak på venstre side av rattet.

kraftuttaket har mekanisk ut/innkobling. Det er ei lita spak på venstre side av dashbordet. Spaka har ei heilt anna utveksling enn dei du finn på eldre fendtar. Ho er lett å koble ut og inn med, sjølv når du står på bakken. Tørre kraftuttakskløtsjar har ofte det til felles at dei ikkje kan tole langvarig frikobling. Det er vel eit trustelager som blir øydelagt.(?) På fendten er ikkje dette tema. . Og så har han 3 hastigheiter på tappen. bremsene er tørre, og må justerast ein gong kvar 1000 time. og så har fendt turbin mellom motor og kløtsj. Det er gull! og frontrute som kan opnast. Og mykje meir som du blir glad i i dagleg bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...