Gå til innhold

Frontlaster til Valmet 455 Hva skal jeg se etter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste, men kan se ut som jeg er i ferd med å bli eier av en Valmet 455 (fra 1990 tror jeg) Denne er den nyeste av tre traktorer som følger med et småbruk vi vurderer Og da tenker jeg at jeg brude hatt en frontlaster til denne. Som det sikkert vil komme fram i i mine fremtidige innlegg på forumet her så har jeg serdeles lite peiling på traktorer og utstyr.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal se etter når jeg skal prøve å finne denne frontlasteren.  Tenker å bruke den med skuffe, pallegafler og rundballeklipe/klo

Håper noen av dere gidder å svare en grønnskolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd martin

trima +1.0p passer. det ligger en på finn.no torget. men du trenger braketter og. forhandlere på traktor og lastere kan hjelpe deg. nye lasterarmer koster ca 60000 ... da skal traktoren være i veldig god stand hvis det skal lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Bonde

Etter mitt syn er dette en traktor som er relativt dårlig egnet som lastertraktor. Har hatt tilsvarende traktorer men litt større modeller (602, 605, 565 og 900) og mitt inntrykk er dette traktorer som  har tyngdepunktet såpass høyt og langt frem at de lettere blir ustabile med den ekstra vekten du får med laster og lass på vektarm såpass langt fremme. Du kan selvsagt kompensere en del med å snu felger/dekk for å få utnyttet maksimal bredde, i tillegg til væskefylling av dekk for å senke tyngdepunkt - og alltid ha belastning bak som motvekt. Men jeg merket virkelig forskjellen når jeg gikk fra å ha en 900 med laster som største traktor, til en traktor som i større grad er konstruert for å gå med laster (i mitt tilfelle en N101). Som det er nevnt av andre her er det uansett et relativt kostbart prosjekt å sette laster på en slik traktor, og resultatet blir kanskje ikke helt som du ønsker deg. Et alternativ kan kanskje være å realisere verdiene i de tre traktorene, og heller satse på en litt nyere traktor som "allrounder". Det er kanskje begrenset hvor mange traktortimer en får på traktoren på et småbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en brukt ålo laster på finn.no under landbruk på torget der den er komplett og har stått på en valmet 455 tidligere.  Så skulle passe rett på din.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Det er nok begrenset verdi å realisere er jeg redd. De andre er en mf135 og så er der en Ford 3000 med et haka 2200 graveaggregat. (Forden ser faktisk veldig fin ut. lite brukt og lagret inne.) Tenkte den måtte gå til fordel for en gravemaskin. Der er vel drøyt 200 mål med dyrket mark som må dreneres og sikkert profileres på nytt. Mf-en har vel vært der siden ny, får heller spare og se man ikke får tak i en traktor med frontlaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjortebonden

Du må anskaffe deg en rimelig nyere traktor med skikkelig hytte og et ordentlig lasteapparat med trima/sms/euro innfesting 80 til 100 hk.. Prisklasse ca 250-300 +mva.Dette gir deg en arbeidsplass som tilfredstiller HMS krav, og som gjør arbeidet trivelig. En trofast hjelper som starter om vinteren når du skal ut å brøyte snø mens resten av familieen koser seg inne foran peisen. Selvsagt kan du ha flaks å få det til å fungere nogenlunde med det gamle som allerede er der, men om du skal ha gården som arbeidsplass må du investere for å trives, og for å være rimelig effektiv. Kostnaden fremstår som stor og kan være vanskelig å forsvare opp mot maling tapet og møbler som andre mener er viktigst. Statistikken for arbeidsulykker i landbruket er klar på at det er eldre traktorer med eldre førere som er farligst/gir flest ulykker, om du ikke er er gammel i dag blir du det etterhvert.  Selvsagt er det enkelt å hevde at man ikke skal kjøre mange timene, men du kjøper ikke en billig bil fordi du skal kjøre så lite. Tenk sikkerhet før ulykken skjer. Videre er det også slik at man skal ha en traktor man kan skaffe deler til og som noen kan reparere og ta service på. Det skal være mulig å finne redskap som passer til traktoren i vanlig handel(på finn). Eldre traktorer selges til brukbare priser, og  selger du det du har kan du få en god start. Tenk at den traktoren du kjøper skal du ha i 20 år. Mange opplever å nesten få igjen det de betalte for traktoren sin for 20 år siden, dersom de steller den pent. Traktoren på gården er også en veldig viktig signal til neste generasjon om at det man holder på med er viktig og at det grunnlag for å drive med godt utstyr. Dette med signalet til de unge kan være lett å glemme der du sitter på bestefars traktor, men for neste generasjon er dette oldefars maskin. Husk at tid er penger og at det meste som skal gjøres med traktor er knyttet til været og det er viktig å bruke dagene med godt vær på en effektiv måte. Jordpakking er inntil 5Xstørre på våt jord og mange arbeidsoppgaver er umulige å utføre i regn. Når traktoren stopper stopper også all fremdrift og tiden det går frem til du har reparert får du ikke betalt for. 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...