Gå til innhold

Ny motorsag. Tips ønskes. Proff/allroundbruk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Det skal kjøpes ny sag, da de gamle gule Partnersagene begynner å bli utslitte. Det er som nevnt snakk om en sag til bruk for vedhogst, kapping/felling og kvisting. For å komme opp i nødvendig trøkk trengs det vel et kubikknivå på rundt 50 og rundt 2,5 til 3kw.

Det er fatter'n som skal ha saga, men jeg er vel litt involvert i prosessen jeg også. Fra før har jeg en Stihl 026 som jeg kjenner som en sterk sag. Litt knotete å få til å gå jevnt før den blir skikkelig varm, og litt kjælen på temp.forandringer mtp. forgasserinstillinger. Men den er jo godt brukt også. Partner er ikke aktuelt lengre, da de lages for de som bruker sag 1 time i året:-(

Så over til sakens kjerne. Det vurderes i all hovedsak disse tre alternativer. Dette pga. tilgang til service/forhandler. Husqvarna, Jonsered eller Stihl  

Husqvarna 550xp 2.8kw 4.9kg 
545 2.5kw 4.9kg. En enklere utgave enn xp.
Jonsered cs2253 2.8kw 5kg, cs2253 wh 2.8kw 5.2kg. Andre utg. av Jonsered kan også være aktuelle. 
Stihl i en eller annen utgave av MS 261.
MS 261 CM, CMQ  eller CM VW.  2.9kw 5.2, 5,3 eller 5,4 kg. 

Fullt utstyrt er Ms261 ganske tung. Vekten teller jo en del da en skal bruke saga i flere timer i strekk. Tyske produkter er jo generelt kjent forå være solide. Husqvarna kommer ut godt i vekt/ytelsesforhold, men er et merke jeg ikke kjenner. Har dere noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig at jeg fikk tak i ei ny Husqvarna 550 xpg til cirka innkjøpspris.

Dette virker som ei veldig trivelig sag. Har ikke brukt den mange timer enda, så jeg er fortsatt spent på hvordan auto-tune fungerer.

Lett sag med stor tank og tilstrekkelig med effekt. Vurderer å kjøpe på 15" sverd, da det gjør kappinga litt enklere.

Etter en dags bruk er hvertfall jeg overbevist!

Veldig, veldig mye mer sag enn jeg trenger, men trur det blir artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Husqvarna 545 nettopp som erstatning for en god, gammel Partner. Har kjørt ca 20 liter bensin gjennom den nå i forbindelse med rydding/nydyrking og er meget fornøyd. Elektronisk selvjusterende gasser, god ergonomi, slankt hus, meget lite vibrasjoner og meget rimelig i drift i forhold til den gamle "klumpen". Meget lett å starte, ikke noe knot med justering. Husker ikke prisforskjellen mellom 545 og 550, men husker den var ganske betydelig.

Forhandleren her, som jeg stoler på, hevder å ha solgt flere slike sager til entreprenører, kraftselskap m.m. uten at det har vært noen problemer av betydning. De sagene lever nok et ganske tøft liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en jonsered 2253 for snart ett år siden, knallgod sag, kjapp og sterk ved alle temp. Autotune fungerer tydeligvis godt. Anbefales. Brukt minst 30 timer. Forhandler kan legge inn deg som eier i programvare.  Kan jo være nyttig ved evnt. Tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger Husq. 550xp eller jonsered 2253, får du omtrent samme saga, kun etpar små detaljer skiller dei. Vinkel på håndtaket bl.a, det er rettt på jonsereden, og vinkla på husqvarnaen. Om du har mulighet til å få prøve saga hos forhandleren, gjer det. Du nevner også stihl 261. Ingen dårlig sag, men synes den blir i overkant klumpete i forhold til dei to andre. Har brukt den eindel i skogsarbeid, den er sterk, rapp, og effektiv, men i overkant tung og klumpete.  Det føles iallefall slik :)

Eg vil anbefale deg å kikke på Jonsered 2252 også. Den ligg ikkje langt etter den litt sterkare storebroren, men til en lågare pris. Alt i alt er det vel lommeboka som bestemmer. Men forholdet til forhandleren er viktigare enn kva merke som står på saga.Dagen kjem der du du treng delar eller service, og når du kan forholde deg til ein som kjenner faget sitt, og ikkje berre sender saga vekk, har det enorm betydning. Det er ikkje sikkert at saga blir dyrare der, heller :)

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550 XPG er ei veldig god sag, men 545 er ikkje langt etter, og til en rimeligere penge. Kvaliteten er den samme. Det spørs på behovet til den som skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

vill anbefale deg å ta en titt på stihl ms 201c saga. lett proffsag som er meget sterk for størelsen,

jeg jobber med linjerydding/skogsarbeid, og kan varmt anbefale denne saga, kommer desverre med 12" orginal sverd å det er alt for kort, men med 14" sverd så har du en perfekt allround sag. saga takler det meste og er som sagt meget lett. bruker denne saga til det meste av skogsarbeid, å når den ikke strekker til har jeg ei 362 sag med 25" sverd til større skog/presisjonsfelling, 

 

MVH

TH 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan trykt anbefale 550 xpg. Her ei sånn sjølv og kan oppsumere med, rå akslerasjon, plenty med guff, perfekt fasong til kvisting, grei vekt, autorune er heilt rått!.

Dette er ei av dei beste sagene eg har brukt iløpet av mine 20år og har hatt blant anna Stihl 026, Stihl ms200/201 og Husqvarna 346xpg/550xp/560xp.

346xpg har den råaste akslerasjonen av alle er er den beste kvistesaga eg nokon gong har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huskyeier

Slenger meg på og kan komme med noen gode tips. Kjøpte sjøl første generasjon Husqvarna 550xpg for ca 4 år siden. Helt suveren sag! Da jeg skulle handle da stod det mellom Jonsered 2152wh og Husqvarna 550xpg. Valget falt på Husky, da jeg synes håndtaket til den var best med tanke på normal arbeidsstilling for håndleddet. Jonsered og husqvarna er de samme sagene, bare med rett håndtak og anna farge på dekslene.I bruk er 550en kjempegod å bruke til både felling og kvisting. Meget god ergonomi og balanse på stokken, samtidig som et hissig temperament under felling og kapping.

Siden da har prisen gått noe opp, dette skyldes blant annet at prisen på motorsag er justert generelt opp, i tillegg til lav kronekurs nå for tiden. Ga ca 7200,- den gangen for 550xpg. Kan legge til at varme i håndtakene (G- modellen) er godt å ha på kalde vinterdager, spesielt om morgenen og etter kaffepausa! Har ikke mye erfaring med Stihl, men min far kjøpte nylig ei ms241C, Grei sag, lett, men litt klumpete. Akselerasjonen kan ikke sammenlignes med 550, men denne stihlen er nok en effektklasse under. Sliter sjøl litt med liten gasshendel på stihlen, må sette handa annerledes på stihl ift. husky. Husqvarna er også en del enklere når det kommer til service!

Kan med høy sikkerhet anbefale husqvarna 550xp(g). Denne har magnesium veivhus, et material som tåler mye og veier lite. 545 er uten dette, men er absolutt ei god sag til en rimeligere pris. La lommeboka bestemme, også avstand til forhandler. Om du velger enten stihl, husqvarna eller jonsered blir du nok uansett fornøyd. De er alle profesjonelle, Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som eg skreiv før tråden ms200 og ms201. Slike sager kan anbefalast! Dei har greitt med puff og er veldig lette. Noko perfekt kvistesag er det ikkje, dei har alt for lite respons og feil fasong til det. Eg bruker mine når eg rydder beite langt vekke, der det ikkje er naudsamt å bere med seg ei 50cc sag. 

 

Men du er ute etter ei sag i 50cc klassen, og då ville eg kjøpt 550xp utan å lure meir på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Glem ikke nyversjonen av Stihl 261 CM, som kan absolutt sammenlignes med HVA sin 550 XP. Denne er merkbart kraftigere, lettere og kvikkere enn forrige versjon av 261 med M-tronic.
Har selv en 201 CM kjøpt ny i år, og denne er en meget fin og lett sag som sitter veldig bra i hendene. Kan absolutt anbefales.

Når det gjelder elektronisk regulerbar forgasser, mener jeg at stihl sin M-tronic er basert på autotune. De har kjøpt rettighetene til å bruke det fra Husqvarna. Stihl kjører så vidt jeg vet på versjon 1 av autotune og Husqvarna på nyere versjon 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til allroundbruk er det vel 550xpg du må kjøpe.

560xpg er vel 0,5 kg meir ,det blir litt mykje ekstra å dra med seg overallt.....Kostar og 1.500,- meir

560xpg er vel mest behov for ved mykje kapping av større stammer på plassen.

Det viktigste er uansett skarpt kjede og sverd i god stand....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei John Deere!

Har gode erfaringar med 560xpg. Har 15toms sverd på mi. Heilt perfekt med 15toms avert. Akslerasjonen er rå, fasongen er bra og vekta er ikkje for gale. Har brukt saga mest til kapping og felling. Det funkar den bra til!,men til kvisting likar eg den ikkje, då er 346xpg eller 550xpg betre. 

Lukke te med valet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ole, va jør at du ikke liker den til kvisting? Utsende og form er vell tilnermet lik 550en mener jeg og huske? 

Foresten vaslaks sverd bruker du på 550en å 346en? 

Idag har jeg en husqarna 154 med 15toms til felling og kapping kansje en 560 kan erstatte denne en dag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Grunnen til at eg ikkje likar 560 til kvisting er at den er for tung og er lett å få kast på med 15toms og det er ikkje behov for so mykje kraft, men det betyr ikkje at den er ubrukleg. Men eg synast at er er meir effektiv med 346 eller 550.

Har 13,15 og 18 toms på 346 og 550. Brukar 13 til kvisting, 15 til felling av litt større tre og 18 til kjempene.

Veit inga ting om 154 so, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest sitka

Har brukt 550 i ca 1.5 år Før det blei for mykje problem med ho. Kjøpte da Stihl 261 ny versjon. Lettstarta sterk God akselerasjon beste 50 CC sag eg har prøvd og eg har nå hatt noken. Kjøre med 13 toms iggesund 1.3 sverd med oregon sitt nye 95 txl kjede, erstatter 95 vpx .  i dagligtale kalla 1.3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale stihl forhandler selger også echo. Kjøpte en 510 å den er helt rå. Like god te ved som tømmerhøgst. Lett å smidig, samt veldig sterk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jonsered, Huqverna og Stihl er like gode sager, så det er hipp som happ hva du kjøper av disse. Stihl 026 er gamle versjonen av Stihl 260, nå etterfulgt av Stihl 261.  Johsered 2253 og Huqverna 550 er samme sag.  Alle nevne sager ligger på rundt 2,8 kw, (Stihl 261 er 3 kw), og yter det samme.  Jonsered 2253 WH (varme i håndtak) er nå på tilbud for NOK 6000 med 15" sverd.  Her sparer du NOK 4000 i forhold til Hq 550.  Jeg kjøpte denne Jonsereden forleden, og det er en knall god sag.  Jeg har alle de andre nevnte her også, og som sagt - hipp som happ, bortsett fra at Jonsereden nå ligger ute for et knall bra tilbud, så der ville jeg ikke vært i tvil. På bakgrunn av at det er samme fabrikk og samme konstruktører og smme sag (Hq og Jonsered), har de valgt å kutte ut navnet Jonsered, men den vil fortsette å bli markedsført i mange andre land, deriblant Finnland. Deler vil det aldri være noe problem med - uansett.  Alle sagene egner seg til skogsdrift, kapping, kvisting og vedhugst. Når man skal kjøre Jonsered maskinen for første gang, skal den gå minimum 3 minutter på tomgang, deretter minimum 10 - 15 sekunder med full gass og fullt trykk mot trestamme. Hvis du ikke gjør det, må maskinen nullstilles igjen og samme presedyre gjentas. Drivstoff:  Ifølge salgssjef hos Stihl Norge, er ferdigblandet aspen og selvblandet 95 oktan bensin/stihl sin olje likestilt.  Bandingsforholdet er 2 prosent olje, verken mere eller mindre.  Når oljen er fylt på (blandet) har den en varighet på maksimum 6 uker, mens aspen kan lagres i 1 år (som en rettenor). Mer komplisert er ikke dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...