Gå til innhold

MF 5610 Hopping


Gårdsg

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt ny MF 5610 og er i utgangspunktet storfornøyd. Eneste skår i gleden er at den hopper mye ved kjøring etter veg. Hoppingen er så markant at det er svært ubehagelig å sitte på i det ufjærede passasjersetet. Forhandleren har gang på gang forsøkt å utbedre dette. Der er juestert lufttrykk, byttet bakdekk (Trelleborg) og en framfelg. I tilegg er hjertet i felgene juestert for å forsøke å få bort ubalansen. Forhandleren er enig i at hoppingen er for voldsom, men det ser nå ut til å bli en krangel mellom dekkleverandør, importør og forhandler om hven som har ansvaret. Det er nå hevdet at en må tåle noe hopping ved visse hastigheter. Mitt problem er at traktoren fortrinnsvis brukes til transport etter veg, og det er tinærmet umulig slik forholdene er nå. Mitt spørsmål er da: Hvor mye hopping (om noe som helst) må en tåle? Er det vanlig at en ny traktor på denne størelsen hopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midtnorge_1

Hei

Det skal ikke være mye bevegelse/hopping  på traktoren.

Her har dekkimportørene personer som reiser rundt i landet og bla måler ujevnheter på dekk kontra felg, og det de bla 'dreier'dekket på felg for å balansere dette.

Lufttrykk er vesentlig -og i forhold foran/bak.

En måte å måle dette på, er å jekke opp traktor, legge en mal mot  dekkbane, for så å dreie hjul og måle avvik/ujevnhet. Dette bør også gjøres mot felgkant.

Om det ikke finnes avvik, kan det være feil i et dekk, som kommer fram ved belastning.

En kan også ta hjul fra en annen traktor, som går rolig, og sette på din traktor for å se om det er forskjell (her har nok Eik en traktor på lager som du kan få prøvd dette på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest larsen_1

Hei en 5610 er under vurdering, har panelet noe og si om den type traktor, ser det er en 3 sylindret traktor, og 105 Hk. hvordan er den på dieselforbruk, transport etter veg, singel rundballepresse, 3meters slåmaskin og ellers vanlig jordbruk?

 hvordan er førermiljøet i hytta med hensyn til desibel? vil tro det er hardere gange i en 3 sylindret kontra 4 sylindret ..

litt uten om tråden,

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lite støy i hytta. En av de beste på hyttene på markedet. Motoren går mykt og fint og har mye krefter. Den er sterkere enn min 5455 og bruker mindre diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Har MF 5610. Den hopper ikke i hele tatt ved vegkjøring. Men har laster med demper. Mulig trådstarter ikke har det?  5610 bør uansett være brukbar slik sett. Den har lenger akselavstand enn mange andre med samme hk størrelse. Kjenner en som hadde John Deere 5820 uten laster. Den var også voldsom til å hoppe ved vegkjøring. Men den har nesten 30 cm kortere akselavstand enn MF 5610 mener jeg å huske.

Til larsen 1:  Dieselforbruk er lågt. Min har gått ca 1200 timer. Har brukt ca 5 liter pr time i snitt. Det stemmer både med computeren i traktoren og ved regning på innkjøpt diesel og timer kjørt. Bruken er allsidig på husdyrbruk. Gått en god del med Krone singel rundballepresse.  (1250 med kutting).Det har den ingen problemer med å dra. Men Krone er vel av de letteste presser å dra. Klarer også fint en 3 skjærs Kverneland vendeplog. Også i ganske bratte bakker. Ved transport etter veg drar den brukbart mot bakke. Et av de få minusene med den er bremseeffekt på motoren nedoverbakke. Den holder dårlig igjen på motoren. Noe som vel skyldes 3 sylindret motor og moderene motor. MF kommer med en patent på den nye 5700 serien som gjør at kjølevifta brukes til å øke bremseeffekt på motor, mener jeg å ha lest. Den kommer ikke til Norge før i 2017 og har vel heller ikke motor uten adBlue?

Har samme erfaring med støynivå som forrige innlegg. Veldig bra. Motoren går stygt ei lita stund ved kaldstart, men etter noen minutter roer den seg. Starter forøvrig lett også skikkelig kaldt vær. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Om det er "standard" fra fabrikken vet jeg ikke, men det vil forundre meg om det er solgt en ny her i Norge uten bremseventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vestlandsbonde

Hei,

Eg har også nylig kjøpt ny 5610, men kan Ikkje sei at den hopper noe unormalt.

Dersom veien er jevn (ny asfalt) så er den helt stabil, med tung redskap på trepunkt eller full henger så er den mer følsom for ujevnheter i veien. Da skulle Eg gjerne hatt hytte fjæring.

Min er utstyrt med laster m/demping og heilsveistefelger med Trelleborg dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...