Gårdsg Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Hei.Har nylig kjøpt ny MF 5610 og er i utgangspunktet storfornøyd. Eneste skår i gleden er at den hopper mye ved kjøring etter veg. Hoppingen er så markant at det er svært ubehagelig å sitte på i det ufjærede passasjersetet. Forhandleren har gang på gang forsøkt å utbedre dette. Der er juestert lufttrykk, byttet bakdekk (Trelleborg) og en framfelg. I tilegg er hjertet i felgene juestert for å forsøke å få bort ubalansen. Forhandleren er enig i at hoppingen er for voldsom, men det ser nå ut til å bli en krangel mellom dekkleverandør, importør og forhandler om hven som har ansvaret. Det er nå hevdet at en må tåle noe hopping ved visse hastigheter. Mitt problem er at traktoren fortrinnsvis brukes til transport etter veg, og det er tinærmet umulig slik forholdene er nå. Mitt spørsmål er da: Hvor mye hopping (om noe som helst) må en tåle? Er det vanlig at en ny traktor på denne størelsen hopper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest midtnorge_1 Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 HeiDet skal ikke være mye bevegelse/hopping på traktoren.Her har dekkimportørene personer som reiser rundt i landet og bla måler ujevnheter på dekk kontra felg, og det de bla 'dreier'dekket på felg for å balansere dette.Lufttrykk er vesentlig -og i forhold foran/bak.En måte å måle dette på, er å jekke opp traktor, legge en mal mot dekkbane, for så å dreie hjul og måle avvik/ujevnhet. Dette bør også gjøres mot felgkant.Om det ikke finnes avvik, kan det være feil i et dekk, som kommer fram ved belastning.En kan også ta hjul fra en annen traktor, som går rolig, og sette på din traktor for å se om det er forskjell (her har nok Eik en traktor på lager som du kan få prøvd dette på.Lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Hopping kan komme av at en ikke senker redskapet når den står i ro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeobib Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 Er litt spesielt om det er feil på eit dekk frå Trelleborg..?Trelleborg og Michelin skal vel vere omtrent det beste (og dyreste) som er å få ,men det kan vel kanskje forekomme feil på alle fabrikat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest larsen_1 Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Hei en 5610 er under vurdering, har panelet noe og si om den type traktor, ser det er en 3 sylindret traktor, og 105 Hk. hvordan er den på dieselforbruk, transport etter veg, singel rundballepresse, 3meters slåmaskin og ellers vanlig jordbruk? hvordan er førermiljøet i hytta med hensyn til desibel? vil tro det er hardere gange i en 3 sylindret kontra 4 sylindret ..litt uten om tråden, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Hei. Lite støy i hytta. En av de beste på hyttene på markedet. Motoren går mykt og fint og har mye krefter. Den er sterkere enn min 5455 og bruker mindre diesel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest svein.loeken Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Har MF 5610. Den hopper ikke i hele tatt ved vegkjøring. Men har laster med demper. Mulig trådstarter ikke har det? 5610 bør uansett være brukbar slik sett. Den har lenger akselavstand enn mange andre med samme hk størrelse. Kjenner en som hadde John Deere 5820 uten laster. Den var også voldsom til å hoppe ved vegkjøring. Men den har nesten 30 cm kortere akselavstand enn MF 5610 mener jeg å huske.Til larsen 1: Dieselforbruk er lågt. Min har gått ca 1200 timer. Har brukt ca 5 liter pr time i snitt. Det stemmer både med computeren i traktoren og ved regning på innkjøpt diesel og timer kjørt. Bruken er allsidig på husdyrbruk. Gått en god del med Krone singel rundballepresse. (1250 med kutting).Det har den ingen problemer med å dra. Men Krone er vel av de letteste presser å dra. Klarer også fint en 3 skjærs Kverneland vendeplog. Også i ganske bratte bakker. Ved transport etter veg drar den brukbart mot bakke. Et av de få minusene med den er bremseeffekt på motoren nedoverbakke. Den holder dårlig igjen på motoren. Noe som vel skyldes 3 sylindret motor og moderene motor. MF kommer med en patent på den nye 5700 serien som gjør at kjølevifta brukes til å øke bremseeffekt på motor, mener jeg å ha lest. Den kommer ikke til Norge før i 2017 og har vel heller ikke motor uten adBlue?Har samme erfaring med støynivå som forrige innlegg. Veldig bra. Motoren går stygt ei lita stund ved kaldstart, men etter noen minutter roer den seg. Starter forøvrig lett også skikkelig kaldt vær. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest larsen_1 Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Takk for gode svar. Er det standard med bremseventil til henger på de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Om det er "standard" fra fabrikken vet jeg ikke, men det vil forundre meg om det er solgt en ny her i Norge uten bremseventil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 mener å huske at bremseventil var standar utstyr. ialefall når jeg kjøpte i 2014. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vestlandsbonde Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Hei,Eg har også nylig kjøpt ny 5610, men kan Ikkje sei at den hopper noe unormalt.Dersom veien er jevn (ny asfalt) så er den helt stabil, med tung redskap på trepunkt eller full henger så er den mer følsom for ujevnheter i veien. Da skulle Eg gjerne hatt hytte fjæring.Min er utstyrt med laster m/demping og heilsveistefelger med Trelleborg dekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.