Guest Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Hei. Har tenkt litt på og ha noen am,ekyr til og vedlikeholde beitene. Har et bygg med 3 vegger og tak etter saue drifta (utegang)til min far. så spørsmål, anbefalt rase til utegang og hvor mange rundballer (ca4 rundballer pr dekar har jeg) /dyrka regner dere pr dyr. Har tenkt litt på skotsk høylands fe, men naboene sier jeg må satse på noe aent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
max700 Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 sats på det du har tenkt på og lyst til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LaNo91 Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Flott at du ønsker ammekyr!Om du velger å gå for Highland Cattle så vil det i all hovedsak være beitepleiere og ikke kjøttdyr da det ikke er store slaktevekten på disse(gjennomsnittlig slaktevekt er 147kg). Til gjengjeld er de veldig flinke på beitene! Husk at det tar lang tid før de blir klar for kalving, og bør ikke bedekkes før de er minst 2 år.Om du ønsker å være en kjøttprodusent anbefaler jeg å gå for Hereford, Angus eller lette kryssninger, og selge kalvene på høsten for å senke krav til bygg. Angus er nok den rasen av de lette som gjør jobben som beitepusser best.Lykke til med dyreholdet! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.