Gå til innhold

Råd og erfaringer.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Tok over gården av mine foreldre for 9 år siden,jobber i anleggsbransjen (pendler ) for tiden. Lyst til og flytte på gården på heiltid og fylle opp fjøset med dyr,det er bygd for gris og sau nå. Siste grisen var sendt på slakteriet i 2005. Fjøset består av ein gjeldpurkeavdeling med 12 båsar,ei fødeavdeling med 8 binger,ei slaktegrisavdeling med 8 binger og 2 sjukebinger. Har også eit sauefjøs med 52 eteplassar. Nortura han vert heime på gården å sett på opplegget,dei var veldig positive. Gården ligger i Fyresdal i telemark,og eg har 45mål dyrka mark. Eg kan få kontrakt på 65mål som beite/slått. Har og eit kulturbeite på ca 10mål, og hei beite på ca 2000mål. Er lite jobb i ei lita bygd,så eg må jobbe med å få detta som mitt levebrød. Har lyst til og bygge om gjeldpurkeavdelingen og fødeavdelingen til slaktegris binger,for lettere drift og eg har sjans til og jobbe litt på si om det kommer noe. Trenger mest sansynlig nytt ventilasjonsanlegg,for det som er der har aldri fungert bra. Og eg har lyst til og investere i tørrforingsanlegg. Noen her inne som har meiningar eller råd til denna drifta? Inntjening på slaktegris kontra gjeldpurke/ fødeavdelingen? Prisar på ventilasjon og tørrforing? Fjøsa er bygd med manuell foring og gjøtseltrekk på slaktegris, og måking på gjellpurke og fødebinger. Sauefjøset er på strekkmetall som er slitt og hull i. Ser fram til forslag og egene erfaringar.:)

Mvh Ole Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig sats kun på sau. Fjøset er altfor lite til at du vil sitte igjen med noe på gris.

At Nortura er positive er ikke et kvalitetsstempel i seg selv. De er normalt positive til alt som medfører økt tilførsel av slakt. Viktig å kvalitetssikre regnestykker med uavhengig part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian
Har sett og regna litt på det,og vist eg river veggen mellom sauefjøset og slaktegrisavdelinga sø får eg plass til ca 200 vinterfora. Men er litt jobb med og skjære betong og legge strekkmetall/spaltegolv. Noen ide til forløsning både til høy/rundball og kraftfor? Har snakka med andre bønder i bygda og dei seier det er bra og drive med sau nå. Tenkte og litt gris grunnet gjødsel til jorda,men veit ikkje hvordan dere ser på det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betongskjæring er ofte billigere enn en tror. Vil tro at ombygging til dagenes standard og krav til gris inkl foringsanlegg heller ikke er billig. Grisegjødsla er bra for jorda ja men det er ikke det som gir lønn og fortjeneste. 200 vinterfora kan du sitte igjen med en pen fortjeneste på. Nøkkelen her er billig grovfor (beiter) og enkelt fjøsstell. Kommer du inn med en rundball i slengen er det nesten ikke arbeid med foring. Må da i tilfelle ha store binger med tilnærmet løsdrift. Mange får til dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...