Gå til innhold

Kalkspredning


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tilgang på Bredalvogn til kalkspredning men det er 6 mil kjøring hver vei så jeg vurderer alternativer. Har tidligere prøvd kunstgjødselspreder med dårlig resultat. Tenker på Kalkspredervalse til Underhaug eller å få tak i en Moi skjellsand spreder. Hvordan er spredebredden og nøyaktigheten til disse? Andre erfaringer og synspunkter på disse alternativene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Børre_1
Har tilgang på Bredalvogn til kalkspredning men det er 6 mil kjøring hver vei så jeg vurderer alternativer. Har tidligere prøvd kunstgjødselspreder med dårlig resultat. Tenker på Kalkspredervalse til Underhaug eller å få tak i en Moi skjellsand spreder. Hvordan er spredebredden og nøyaktigheten til disse? Andre erfaringer og synspunkter på disse alternativene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har brukt underhaugsvogna med kalkspredningsutstyr her på gården i snart 25 år og kan trygt anbefales.Har aldri prøvd den på dolomitt/kalksteinsmel men på 0-3 mm og 0-16 mm vare(sand) med godt resultat som den sprer like jevnt om den er våt eller tørr.Vogna sprer ca 3-4 m bredt så du må kjøre relativt tett på jordet for overlappinga.Utstyret er svært robust og stein opptil 10-15 cm størrelse går greit gjennom om du skulle være uheldig å få det opp i vogna under opplasting da den går under reguleringsplata bak uten problem, det samme om du skulle få med gressrøtter under opplasting av bulkvare men det anbefales å hive det ut av vogna om du oppdager slikt under opplasting.På den 3,7 m vogna som jeg har tar jeg ca 2 m3 eller 4,5 tonn med strøket mål.Når det gjelder spredning bruker jeg ca 1 tonn vare pr da når jeg kalker og kjører da med ca 6 km pr time og et kraftuttakstutall på ca 300-400 omdr pr min.Det anbefales at du bare prøver deg fram alt etter hva slags vare du skal spre.Hvis du vurderer kjøp gå på nettet og let etter ei brukt vogn fra ett nedlagt gårdsbruk, har du flaks og vilje til å lete litt til kan du slå kloa i ei til en rimelig pris men sjekk at bunnbeltet og hjulgang er i orden.Om avlesseren er defekt har ingen betydning da den må demonteres før du kan rigge på kalkspredningsutstyret.Var heldig og fikk slått kloa i ei til kr 10 000 her i vinter som nå er omrigga til kalkspredningsvogn for meg og de andre gjenværende gårdbrukerne. Den store fordelen når man har den stående er at man får jobben gjort når det passer.Ett vogntoglass med kalksand sprer man raskt ut på ei 2-4 timersøkt når man har utstyret alt etter transportavstand og jordets utforming.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym
hvordan er det å kjøpe kalk i bulk å spre det med sentrifugalspreder? finnes det spredere som takler det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...