Gå til innhold

Hvilket heltidsbruk har eldste traktorparken?


Gjest

Anbefalte innlegg

En tanke jeg har gjort meg er om det er mulig å drive som heltidsbonde og gjøre jobben med gamle traktorer, f.eks slitere fra 70 og 80-tallet. Er det noen eksempler på det her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Kjenner en som driver med ca 20 kyr og som har en MF 165 som hovedtraktor. Den drar blant annet ei rundballepresse uten kutting. Han har stort sett slett jord og lite veitransport, og klarer seg da med tohjulstrekk. Mange av de gamle tohjulstrekkerne er jo ikke så tungkjørte som gamle firetrekkere, og er ikke minst enkle å skru på og vedlikeholde. Men man må jo fire på kravene til komfort, til gjengjeld blir maskinregnskapet betraktelig bedre. Men hvis det går ut over helsa er det ikke verdt det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørvisavtalar, maskinskadeforsikringar, framhjulstrekk, turbo, motorelektronikk, hurtiggir, synkroniseringsringar, klimaanlegg, elektromagnetiske ventilar, sensorar, overføringsledd, store dekkdimensjonar leasingutgifter/avskrivingar osv. Det er mykje som ein slepp å betale for når ein brukar gamle traktorar. Ligg jorda rundt driftsbygninga, så blir det ikkje så lange stunder samanhengande på traktoren ved husdyrgjødselkjøring og forhausting med forhaustar. Av og på for å sørge for fylling av gjødselvogn, og det samme ved tømming av avlessarvogn/hengar og tilkobling av forhaustar igjen. Det er ikkje få kg mjølk og kjøt som som ein slepp å produsere for å ha det samme resultatet som ein bonde med nye og moderne traktorar. Endå meir å spare ved å kunne fikse mesteparten av reparasjonane sjølv. Det avgjerande er om ein rekk over arbeidet til rett tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv så brukar eg ein MF 375 fra 1989 og ein MF 550 + ein 59 modell MF 35. Og det går jo heilt greitt på ein gård med 150da. Bruker traktor ca 150-200 timer i året. Pløyer opptil 50 daa for året. Leier rundballepressing. Komforten er ikkje etter dagens standard men utslitt blir ein jo heller ikkje. Traktorene fungerer ok, litt skruing og vedlikehold men mye kan man lett gjøre sjøl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slepper å tenke på service selv,null bekymringer for havari,starter uansett,til å stole på,digg me trinnløs,lite belastningsskader på kroppen,javn og god temp i hytta,fakturerer 1000-1200 traktor timer i året,bytter traktor når framhjula er utslitt,betaler gladelig mine avdrag,Men ære være dem som klarer å leve av og med gamle slitere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir noe annet når traktoren blir brukt mye utenom gardsdrifta. Da blir det jo mer entrepenør-virksomhet. Men alle har jo ikke mulighet til det. Dyre maskiner spiser opp alt overskudd på et liten gård med begrensede inntekter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig er det antall timer pr år som avgjør når man må bytte traktor.

 

Men er det lønsomt å bytte hvert 5-6 år når man kjører 100-150 timer i året?

Min MF 375 har gått 3000 timer på 25 år. 120 timer i året. Kjører på samme dekk som den hadde som ny. Rett nok er framdekkene nå modne for å skiftest. Traktoren har laster. Har aldri hatt den på verksted. Alt vedlikehold er det vanlige med skifte av oljer og filter osv. Og det er lett å gjøre hjemme. Et clutchskifte osv blir nok nødvendig etterhvert, men går utifra at den fungerer de neste 20-25 år også. Er mye mindre som kan gå galt på en slik enkel traktor. Men som alle er enige om, det er antall timer i traktor som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...