Gå til innhold

Fra MF 148 til Valmet - synspunkter på tenkt kjøp


Gjest

Anbefalte innlegg

Dagens situasjon;

Småbruk, der en klarer seg med MF 148, i meget god stand, kun gått 4532 timer ( i dag ). Påkostet ekstra hydraulikk, dog uten laster. 3t vinsj, vedmaskin, samt nødvendig "passiv" redskap. Funderer nå på å oppgradere maskinparken. Tilbudet det står i, er en -90 Valmet 405, med Ålø Quicke 510 laster, nye dekk, byttet clutch, gode kjettinger,hydrr toppstag, bremseventil, 3.funksjon på laster, snø-og jordskuffe. Iflg serienr, er dette en av de med "ny type" hydraulikkplassering, samt vettuge o-ringer på foringene. Traktoren er hel og fin, med unntak av smårust nederst på dørene, og noe lørv i trekket innvendig. Jeg tenker dette kan være et ok kjøp. Bruksområde er skogen vinterstid (sliter en del med snødybden ift MF), samt noe jordarbeid. Selger er i gata 80-90.000 i pris. Synspunkter? Ja, har søkt og lest :-) Tenkte mest på pris og utstyr. Det må og sies at jeg kjenner begge de to som har eid traktoren, fra den var ny.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer har traktoren gått? 405-en kan gå minst 10 000 timer, så du får mye traktor uansett. I skogen er den helt fantastisk: slett buk uten skrøpelige ting som kan rives av, stor bakkeklaring, og tar seg fram nesten hvor det måtte være, særlig med kjettinger. (Kan være en ide å sette lasteren igjen på gårdsplassen når traktoren skal til skogs, Valmet 405 uten laster er veldig kort, og kan hives rundt hvor som helst). Funker som bare juling til vanlig jordarbeiding også.

 

Den har litt høyt kraftuttak, noe man må være obs på, slik at det ikke blir veldig kraftig vinkel på akslinger.

 

I forhold til MF 148 vil du definitivt oppdage at du sitter høyere, og får lettere inn- og utgang, siden det er flat dørk og girspakene er plassert ute på høyre side av setet. Men uansett: bruk hørselvern, det støyer ganske kraftig inne i hytta på en slik doning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktoren er gått 6200 timer. Og at det blir forskjell, er jeg ikke i tvil om. Hørselvern brukes uansett alltid, så det går nok bare bra.

 

Tja, alt skulle alltid vært billigere. Dog synes jeg alt i alt ikke at dette virket galt, prismessig. Mtp å skulle måtte bytte dekk, kjøpe skuffer og kjettinger- bare der er en vel fort på 30K om alt er noenlunde nytt.

 

Framkommeligheten og driftssikkerhet, samt at den virker enkel å skru på om det skulle være noe, er ting som betyr mest for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftssikkerheten har vi gode erfaringer med. Når det gjelder forhold for å skru er det stort sett greit, så lenge du ikke trenger å komme deg under hytta. Det sitter et par filtre bak venstre bakhjul (innenfor karosseriet også, faktisk) som må skiftes med jevne mellomrom. Trykkfilteret til hydraulikken er, på vanlig Valmet-vis, plassert inne i en tung jernbeholder og holdes på plass av ei kraftig fjær. Kan være litt kinkig å få denne på plass, men det går bra når man lærer seg teknikken.

Motorrommet har store sideplater som plukkes ned for å komme til alt. Her vil trolig lasterbraketter være litt forstyrrende, for ikke å snakke om selve lasteren. Batteriet sitter helt inne ved torpedoveggen, så det kan nok bli litt vanskelig å evakuere det mens lasteren sitter på traktoren.

For øvrig er det meste greit tilgjengelig. Hydraulikk- og dieselpumpene ligger klart framme i dagen. En svakhet på disse traktorene er slangene som går mellom dieselpumpa og filtrene. Det viser seg at flettede slanger vibreres i stykker. Gummislanger er mye stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med konkrete tilbakemeldinger! Når/om det blir et kjøp, kommer det nok flere spm.

Ang utfordringer, så tenker jeg at det finnes det på enhver traktor-bare i større eller mindre grad, samt i varierende form. For meg er dette nytt nok. Lånte en N92 i skogen i fjor vinter da det ble i meste laget med snø. Presis,tight og comfy, men.... tok mye plass, samt mye greier som kunne rives i skogen, slik skog/terreng er her.

 

Helt annet spm\; finnes det skogsvogner med kran som kan brukes på en traktor av denne str?

 

Rune: Hva er det positive du har opplevd med traktoren din? :-)

 

Generelt: Spesifikke ting jeg bør se etter før kjøp-ut over generelle ting som lekkasjer osv?

 

Og hva er greien med to hendler/spaker for innkobling av pto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se så, da er jeg med! Så om en da tenker som med andretrinnet, skulle alt være ok.

Bremseventil er faktisk montert på den aktuelle traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 39L/min pumpe på en 405, så det blir jo ikke akkurat rakettfart på en vanlig kran.

Et bedre alternativ er Mowi kraner på ca 5-6m som er av paralleltypen, og krever veldig lite olje for å gi helt ok bevegelser.

Visst, de jo Svenskprodusert, så de er ikke de billigste, men prisforskjellen er ikke så stor på den vognstørrelsen du behøver.

Finnes også noen av samme type som heter Multiforest, men vet ikke om disse selges i Norge.

 

Et annet alt, er jo selvsagt å kjøpe en vogn med egen hydraulikk og pumpe(som settes på PTO) , men det blir fort dyrere.

 

Selv om traktoren er en 90 modell (hvilket det nok ikke er da 405 ble produsert fram til 89 ifølge konedata), så er det før skogshytte var et alternativ, så det blir vel så som så med komforten for å kunne betjene krana inne fra hytta.

Men er det bare et lass i nu og ne så funke det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig. Uansett er den registrert i mai -90.

 

Vogn er nok fortsatt noe opp og fram. Må nok klare meg uten enda noen år. Utfordringen kommer om noen år, når jeg må endre hogstplass, da kan det ikke slepes til gards lengre........ Meen da er kanskje gaffel med klo og vanlig henger ett billigere og mere allsidig alternativ....

 

Det med å stille opp disse motorene i effekt, er det noen stor sak? Og hva er evt de negative konsekvensene?

 

Uansett, takk for fine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ifølge TractorData.com ble 405 produsert fram til 1991. Vi kan i alle fall være sikre på at traktoren ble produsert.

 

Kan for øvrig nevne at vår 405 er svært rimelig på dieselforbruk. Etter at Valtra-mekanikeren hadde vært her og justert ventilene ble traktoren så god som den aldri har vært. Brukte 3 liter/time med fôrhøster, altså med kraftuttak og firehjulstrekk i bruk mer eller mindre konstant. Ca. 5 liter/time med en 220 cm to-trinnsfres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\;-) Tja, også ifølge den ene konedatasiden........

 

Det er jo utrolig billig, nesten på høyde med MF'n.

Satser på at det blir en handel, må si det hadde vært stas med 4-trekker og laster,ja..... Ikke for det, oftest klarer man seg jo uten,men... Det er kanskje fordi man ikke vet bedre......

 

Mulig jeg må innom selger på kaffe i morgen.... Så kanskje man kan få prøvd traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det med 89 mod, som siste produksjonsår.

Som du riktig sier så har de tatt med 05 under 55 serien(av en eller merkelig grunn).

Så det korrekte er 91 som siste årsmodell for 405.

Håper du får kjøpt den.

Lykke til.

 

Har selv en valmet 665s, og det har vært en kanonbra traktor hos meg i 11år.

Har skiftet startmotor en gang og senderen i tanken er byttet, ellers har den vært feilfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

405 er en bra traktor til dit bruk, men var jeg dei ville jeg heler vurdert en 505, med tanke på evntuel tømmervogn. Da 505 har en mye bedre hytte, og sjenerelt er en kraftigere og bedre traktor. Snakker av erfaring siden jeg har eid 405 og 365s og har i dag en 705. Og har brukt alle traktorene på tømmervogn,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...