Gå til innhold

Finsnitting/lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Fordel med finsnitter.

Stor kapasitet, god kutting.

 

Ulemper med finsnitter.

Krever endel personel.

 

Fordel med lessevogn.

Krever lite personel.

 

Ulemper med lessevogn.

Dårlig pakking i tårnsilo/plansilo, går seint vis ein har litt kjøring til jordet.

 

Kjører sjølv finsnitter, er skeptisk til lessevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med finsnitter.

Stor kapasitet, god kutting.

 

Ulemper med finsnitter.

Krever endel personel.

 

Fordel med lessevogn.

Krever lite personel.

 

Ulemper med lessevogn.

Dårlig pakking i tårnsilo/plansilo, går seint vis ein har litt kjøring til jordet.

 

Kjører sjølv finsnitter, er skeptisk til lessevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si att lessevogn er dårlig pakking i plansilo det blir litt feil men i tårnsilo er eg enig,lessevogn krever også mye manskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_1

Noen som har erfaring med forskjellige lessevogner her..?

Jeg høster med, finsnitter, og legger graset i stakksilo. Prøvde Pöttinger Faro i fjor, og den kuttet alt for dårlig til å få fordelt og pakket graset ordentlig i stakken.

Tror Faro har 27 kniver. Ser at den større vogna Torro har 39 kviver, noen som har erfaring med den?

Har også hørt rykter om at Kverneland-Taarup etter hvert lanserer lessevogn med stjernerotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hva som er formålet med denne tråden er jeg ikke helt sikker på, og det finnes vel og ganske mange lignende tråder her inne. TT har vel summert opp det meste ganske riktig, bortsett fra at jeg ikke er helt sikker på det med pakking i plansilo - det avhenger stort sett bare av tid og vekt på pakkeskyss.

 

Sjøl er jeg i alle fall ganske sikker på snitting når det kommer til grovforopptak, men lessevogna har sine store fordeler i komfort og mannskapseffektivitet. Hvordan \&quot\;tor\&quot\; får det til at lessevogna har stort mannskapsbehov veit jeg ikke - det er ingenting som er så effektivt pr. mann i arbeid som lessevogn, eller snittevogn for den del. Snittevogna er forresten noe bortimot den komplette kompromiss-løsning.

 

Men jeg vil nok tro at lessevognene kutter bedre dess større de er i volum, da de har flere kniver og ikke minst tettere mellom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...