Gå til innhold

Hvor starte? Oppstart av gårdsdrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planen min nå er å forpakte/leie jord,maskiner og driftsbygninger av foreldrene mine. Gården selv har bare 20daa dyrka mark, men annen jord som kan leies i tillegg rundt hos naboene. Ønsker å drive med sau, har også tenkt litt på tanken om frilandsgris, en hest eller to, samt Inn På Tunet slik at jeg kan bruke min sykepleierutdanning innen det.

 

I første omgang ønsker jeg å forpakte, eventuelt kjøpe senere. Gården er ikke i drift per i dag, og blandt annet husdyrrommet trenger litt oppgradering. Forstår det sånn at Innovasjon Norge kan gi tilskudd til rundt 20-25% av pris det koster å ruste opp driftsbygning, men da må nåværende eier søke etter hva jeg forsto. Så da skal jeg høre om faren min kan søke om det.

 

Må kjøpe inn livdyr høsten 2016, tenkte starte med bare 10 lam, Planen er å høste fôret selv til sommeren. Jeg lurer på hvordan dere gjør det økonomisk når dere starter opp? De fleste areal/driftstilskudd utbetales vel etterskuddsvis? Tok dere lån når dere skulle kjøpe livdyr, eller sparte dere opp i forkant? :)

 

Flere spørsmål kommer nok!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder støtte fra Inovasjon N. så har du større sjanse om du søker selv, da det gis ekstra støtte til kvinner og ungdom i de fleste fylker. Så da bør dere kanskje ta en ekstra runde om forpaktning er metoden, eller om du skal gå for overtakelse først som sist. Men som du sier så er det likvide utfordringer med at tilskudd kommer året etter. Men du kan kanskje starte med å bygge opp besetning med enkle tilpassninger i det fjøset du har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei! Har nettopp flyttet til småbruk. Har 11 høns, 2 kaniner og 24 katter (godkjent av mattilsynet for mottak av mishandlete dyr). Har tenkt å skaffe meg flere dyr som trenger hjelp. Har 350 mål. Tenkte å overta noen sauer og geiter også. Er det noen som vet om noen subsidier? Det koster å ha dyr, både med tanke på mat og dyrlege. Hilsen Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vell hobbi drift.. Trur det er dårlig med tilskudd å få på katter. Dyrker du korn eller gras på de 350 måla må du jo søke tilskudd. Ta en prat med kommunens landbrukskontor,de skal hjelp deg i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...