Gå til innhold

Diesel forbruk ved pressing


Gjest

Anbefalte innlegg

Har i sommer lånt ut traktoren min (jd 6420s)til en som har brukt den til ei bio 14 knivers presse. Han skal bare betale diesel utgifta.Så jeg lurer på om noen har en anelse hva som går med i timen evt pr balle sånn ca?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6420s_1
Har i sommer lånt ut traktoren min (jd 6420s)til en som har brukt den til ei bio 14 knivers presse. Han skal bare betale diesel utgifta.Så jeg lurer på om noen har en anelse hva som går med i timen evt pr balle sånn ca?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til meg så går det som ca en liter per balle ser jeg, det er på en class arion 640 med en uniwrap 355 presse, dette er som ca snittet når en regner med vei kjøring osv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører noen som påstår at orkel 1260 bruker ca en halv liter per balle m massey 6480.. kan dette være mulig? en trenger jo litt effekt for å lage harde baller også da.. noen annen synspunkter på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Rune: At Valtra T191 drikker diesel kan godt hende, men at den bruker dobbelt så mye det tror jeg ikke noe på. Har du kjørt den i samme arbeid å sammenlignet den eller..? Og hva mener du med at produktiviteten er noe lavere? Jeg er ikke noen Valtra \&quot\;tilhenger\&quot\; men det får da være måte på...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Rune har du dokumentasjon på at en Valtra T191 bruker dobbelt så mye som JD 6820. Jeg veit om ein som har redusert drifstoff utgiftene med ca 5000 kr i mnd ved å å bytte fra JD 6820 til Valtra T191, dette er på dumper kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: du får nok en bedre flyt i arbeidet med en trinnløs traktor kontra en powershift. Men at det er en målbar effekt i mer baller pr, time/ dag, har jeg ingen tro på.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har presset i 4 år med en Orkel agronic 1260 på en Valmet 8050 og ligger i snitt på 17 liter i timen og 20 baller med en vekt rundt 900 kilo. Kjører på økonomihastighet på kraftuttaket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1
Tror ikke det har bare med gearkassen og gjøre at Valtraen bruker mye mer... En her som kjøpte en N92 i vår, den bruker utrolig mye diesel til å være bare 101 hk! Tviler ikke på at det blir forskjell i forbruket mellom power shift og trinnløs, men ikke så ille vell?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6420s: Synes du er meget snill når du låner ut traktoren din mot at vedkommende betaler bare dieselen. For hver time traktoren går, taper den ca 100 kr i verdi ved innbytte. I tillegg kommer service utgifter pr time. Skulle gjerne hatt en nabo som deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TraktorPower_1

Kjører selv JD6320 på Bio+ 14-knivers presse. Kjører kraftuttaket på 540E. Forbruket ligger på ca. 0,65 pr balle, pluss tilkjøring. Dette varierer jo selfølgelig på terreng, vått/tørt gress, og om knivene i pressa er slipte jevnlig, vi sliper knivene konsekvent på 400-600 baller, gir både bedre kutting, og mindre forbruk. Kjørte før 6420 på BIO, forbruket er omtrent likt.

Synes du heller skulle avtalt en \&quot\;traktorpris\&quot\; pr. balle, i etterpåklokskapens tegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6420s_1
Kan høres ut som billig traktor leie,men vi bytte låner og er i nær slekt. Jeg disponere traktoren hans til snøbrøyting/grusing om vinteren(mye).Takker for mange fornuftige svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har ikkje tal for forbruk med pressing, men eg kan gi deg det som eg har notert meg i sommar på min 6320. Eg har berre notert kvar gang eg fyllte, så det er gjennomsnittstal.

22\\4 08: 12,9 pr time. Dette er etter ein transportetappe på 4,5 timar, ca 6 timar pumping med doda medi pumpe på 540E og resten er vas. 12 timar til saman.

23\\4 08: 10,63 pr time. 15,7 timar fordelt på 1\\3 del pumping og resten er transport, utlegging av slangar og tomgang.

25\\4 08: 9,85 pr time.

29\\4 08: 6,47 pr time. 21,1 timar med litt transport og mykje tomgang sidan eg brukte den til å trekke slangane med, og då går den berre på tomgang.

6\\6 08: 9,49 pr time: Snitting og transportetappar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...