Guest Anonym Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Eg har ein kobelco 903 1986 mod. Eg har det problemet at belta detter av så fort eg kjøyrer i litt bakke(sidelengs) eg har bytta tettninger på stammeren på beltet, og bytta ledehjulet, men eg problemet er der enda. Kva bør eg gjere? Er det nåken som har vert borti det her før, eller som kan hjelpe meg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Eg har ein kobelco 903 1986 mod. Eg har det problemet at belta detter av så fort eg kjøyrer i litt bakke(sidelengs) eg har bytta tettninger på stammeren på beltet, og bytta ledehjulet, men eg problemet er der enda. Kva bør eg gjere? Er det nåken som har vert borti det her før, eller som kan hjelpe meg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Regner med at beltene da er stramme nok? Stor sannsynlighet for at du har slitte kjeder som slarker sideveis, dvs. at beltet mot bakken blir liggende på utsiden av understellet (litt satt på spissen :-)) og ikke treffer framhjulet eller sprocketen godt nok når du kjører. Har hatt litt det samme problemet selv og funnet ut at dette er en fornuftig teori. Andre synspunter er det sikkert også her... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest geitbonden_ole-m_1 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 kort inn ett ledd , men kan jo også hende at lenka er fulstendig utslitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Er det noe poeng å korte inn et ledd hvis han får strammet godt nok opp da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest geitbonden_ole-m_1 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 neida er jo ingen poeng i å korte inn på lenga , men skal det elemineres bort vidre fra det han beskriver må man jo begynne en plass , han får se over rullenesine om dem er gode Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Du skriver noe sånn som at du har byttet tetninger på beltestramminga. Er det slik at beltet fortsatt slakker seg etter at du har byttet tetninger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Jeg har hatt akkurat samma problemet på min Shaff 85 mod, ca 5500 timer. Antagelig er beltene for mye slitt. Jeg investerte i nye kjeder og nye sprocethjul.Det kostet over 20 \"\;lapper\"\;+masse arbeid. Maskinen ble til gjengjeld som ny, og har aldri hatt problem seinere. Jeg synes det var vel anvendte penger. Obs! Ta en runde med telefon for å få priser, det er vel anvendt tid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest temlav_1 Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Om du har fått strammet nok og du fortsatt har problem så er vel kjedene totalt utslitt og du har som tidligere nevnt altfor mye slakke sideveis på kjedene. Generelt så må en ha slitte kjeder antydningen strammere enn det som er angitt i boka for at det skal fungere sånn noenlunde, men ikke stram altfor mye da det kan bli overbelastning både på sprocket og ledehjul i tillegg til at kjeda kan ryke. Om sprockethjulet også er utslitt så kan det spore av fortere p.g.a det også. Hvis kjeda er helt utslitt så har du sansynligvis en del sprukne hylser i kjeda. Samt at den vil klatre på sprocketn når du \"\;rygger\"\; p.g.a at delinga blir feil når kjeda er strekt, blitt for lang. Da er det bare å åpne lommeboka å kjøpe nytt, eller noe brukt som er mindre slitt:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Jeg husker ikke hvordan understellet på denne maskinen ser ut. Men den er jo akkurat fra den perioden de japanske graverne virkelig begynte å konkurrere ut europeiske og amerikanske maskiner. Det eneste holdbare ankepunktet mot de japanske maskinene den gangen var at understellet på dem var for svakt. Hvis du ikke bruker maskinen så mange timer i året, og finner ut at kjedene egentlig er ganske OK så er det enda en mulighet: Ta en titt på andre maskiner, med mere solid understell, hvordan beltestyringene på dem ser ut. Det pleier å være 2-3 sett med kraftige \"\;styreskinner\"\; på hver side av beltekjedet. Ved å sveise eller skru på slike foran og bak så leder du beltet på plass så det ikke får hoppet av. Det kan være verdt et forsøk, og blir garantert billigere enn nye kjeder..... Hør med et hoggeri om det går an å få tak i beltestyringer fra et annet maskinfabrikat og sette på. Ring f.eks. til Entrak Norge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Har du sett etter hvor beltet faktisk sporer av? Få med deg to medhjelpere, en til å gå på hver side og se på beltet mens du kjører. Prøv å kjøre i en sidehelling og provosere fram en avsporing. Hopper det av på oversiden så prøver du med nye overruller slik som TMF sier. Hopper det av på undersiden så kan du vurdere beltestyringer slik som jeg skrev litt lengre opp....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Honda_1 Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Man kan sjekke slitasjen på kjedene ved og tråkke ytterst på belte plata, akkurat over sprocketen. de skal ikke kunne bevege seg. Ved evt. kjøp av nye kjeder, med eller uten plater. bør man og bytte sprocketen og de fleste under og overruller. Sjekk pris flere steder, tell antall lenker før bestilling for og være sikker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MXU135_1 Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 kan eventuelt vere beltestyringene som er heilt utslitte oxo. er ikkje kjent med denne type maskin, men på mange typer maskiner, so er der plass nok til å sveise på ekstra beltestyringer frem med ledehjul, og bak med sprocket ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Hei! Låner denne litt... Hva er enkleste måte å korte inn belter på gravemaskin? Storslegga på boltene, eller fins det et "\;luretriks"\;? Mvh Johannes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 På min brøyt kortet vi inn ett ledd på begge sider. vi borret med 8mm borr inn 5cm i enden på leddboltene i begge ender.( Der bolten har kontakt med leddet.) ,for så å brenne inn i hullet for å smelte vekk margen i boltene med skjærebrenner. det som skjer da er at boltene utvider seg i lengden, for så å krympe i diameter når de blir kalde. da løsnet boltene så mye at vi nærmest tok de ut med fingrene. Grunnen til at vi borret først var for å fjerne noe stål slik at brenneren fikk "\;arbeidsrom"\;. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Er skruene på sprockethjul jævlig å få opp? Brøyt x 21 tl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 neida,dæm løsne fint me groft utstyr,fann æ ut i kveld.skål.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.