Gå til innhold

solid gravemaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe gravemaskin til bruk på et småbruk. Graving vil bestå i en del graving på trang gardsplass, tett inntil hus, grøftegraving på jordet og lettere vegbygging/rep.

Tror at en hjulmaskin på ca. 11t med leddet bom m/sving ville fungere brukbart til det meste. Har sett litt på Atlas 1104 og Komatsu PW110R årsmodell 96 - 2000.

Er det noen som har erfaringer med disse maskinene eller har andre gode tips og råd er jeg takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe gravemaskin til bruk på et småbruk. Graving vil bestå i en del graving på trang gardsplass, tett inntil hus, grøftegraving på jordet og lettere vegbygging/rep.

Tror at en hjulmaskin på ca. 11t med leddet bom m/sving ville fungere brukbart til det meste. Har sett litt på Atlas 1104 og Komatsu PW110R årsmodell 96 - 2000.

Er det noen som har erfaringer med disse maskinene eller har andre gode tips og råd er jeg takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er du sikker på at hjulgraver er det rette, i stedet for en beltegraver? Skal du grave grøfter på jordet med hjulgraver så bør det være temmelig tørt. En hjulgraver har et enormt marktrykk og er elendig til å ta seg fram når det er bløtt. Ribbene i de harde industridekkene fyller seg med gjørme og du kommer ikke av flekken. Du må hjelpe deg fram med skuffa omtrent hele tiden. Og det blir dype og harde spor etter den på jordet som bør grubbes etterpå.

En hjulgraver står også veldig ustabilt under arbeid i forhold til en beltegraver. Den gynger på dekkene så skuffa går opp og ned 10-15 cm i slengen og det krever mye trening å gjøre pent arbeid med den. Mange hjulgravere har støttelabber og skjær men det tar liksom litt tid å løfte opp labbene og kjøre dem ned igjen for hvert flytt. Men til graving på fast underlag og alt annet slags arbeid er en hjulgraver lettvinn. Du kjører lett rundt på tunet med grus i skuffa og flytter deg raskt hit og dit under diverse løftearbeider. Uansett hjul eller belter så kan du bruke gravemaskinen til så utrolig mange oppgaver. Med en tømmerklo kan du lett rive ned gamle hus og legge kantsteiner, og mate vedmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er langt ifra sikker på om hjulmaskin er det beste og har vurdert for og imot mange ganger, men har innbilt meg at hjulmaskin er mest \&quot\;allround\&quot\;. Jeg har også noe areal til fjells og med beltemaskin må jeg da enten anskaffe utstyr for å frakte selv eller leie transport. Ser problemet med grøftingen, men det har stort sett vært innleid entreprenør med hjulmaskin på disse jobbene før og det har gått relativt greit. Men du har nok helt rett i at stabilitet og framkommelighet er et godt ankepunkt i valget av hjulmaskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Har spekulert i de samme baner som trådstarter. Gikk til slutt for en 8 tonner beltemaskin med offset-bom (leddet). En 8 tonner flyttes rimelig greit med de fleste traktorer og trenger ikke spesialtransport. En beltegraver har mye større anvendelighet enn en hjulgraver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Har en Hitachi EX 60 som jeg vurderer å bytte,for å få større maskin.

Dette er driftsikkerheten sjøl.Har også tralle til å frakte med(til traktor),ikke registrert.runeav@online.no.90077420.

Trenger heller ikke mva på alt,da noe er privat,men det ser du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Høres ut som du skulle hatt deg en traktorgraver med laster og firehjulstrekk, det blir sannsynligvis den rimeligste og mest anvendelige løsningen. Ellers ville jeg gått for beltemaskin på ca. 8 tonn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du får møje maskin for pengene viss du kjøper en hjulmaskin, kontra en beltemaskin med utslitte belter og sprokket hjul. Kjøper du derimot en 8 tonner er prisen kunstig høg. Antagelig får du en 20tonner i bedre stand for den samme prisen. Det er greit å ta med transportkostnad i reknestykke men med litt planlegging er det ikkje mange tusenlappene i året som går med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det stemmer at tyngre maskiner relativt sett er billigere i innkjøp. Driftskostnader derimot.......

Til den bruken som er skissert holder jeg fortsatt en knapp på en beltegraver på opptil 10 tonn.

 

Billy: Sprocket og belter er nødvendigvis ikke utslitte selv om maskinen går på belter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Honda_1

Ville nok heller gått for belte maskin.

Og ja, det er stor sjanse for att understell er ferdig på en brukt beltegraver med noen år og timer på seg.

Men sjekk dette før kjøp, evt ha med seg en som har greie på slikt.

Hjulmaskin i den størrelsen er avanserte og kjøre de har en tendens til og \&quot\;vugge\&quot\; og med stor fare for og velte.

Problemer med framdriften kan oppstå, og det er store muligheter og knekke en aksel, punktering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...