Gå til innhold

BV 206 2,7 CDI med Amazone ZA-M1501


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, ser på muligheten av å kombinere beltevogn og kunstgjødselspreder i forbindelse med kjøring i bratt og ulent terreng.

 

Hvor mange HK må man beregne på kraftutaket på en Amazone ZA-M 1501? Tenker å montere denne oppå bakplanet på BV''''en. (denne har alrede blitt ombygd til dumperkasse med tipp og kran) Vurderer å koble fra tippen og bruke hydraulikk som drivkraft til kraftutaket på kunstgjødselspederen. Vil dette kunne fungere optimalt eller er det noen her som har en annen "Reodor Felgen løsning"?

 

Har fått pris på vogn og spreder. Totalt 190.000,- + Mva og frakt fra Sverige. For å forsvare denne høye prisen vil jeg også vurdere leiekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, ser på muligheten av å kombinere beltevogn og kunstgjødselspreder i forbindelse med kjøring i bratt og ulent terreng.

 

Hvor mange HK må man beregne på kraftutaket på en Amazone ZA-M 1501? Tenker å montere denne oppå bakplanet på BV\'\'\'\'en. (denne har alrede blitt ombygd til dumperkasse med tipp og kran) Vurderer å koble fra tippen og bruke hydraulikk som drivkraft til kraftutaket på kunstgjødselspederen. Vil dette kunne fungere optimalt eller er det noen her som har en annen \&quot\;Reodor Felgen løsning\&quot\;?

 

Har fått pris på vogn og spreder. Totalt 190.000,- + Mva og frakt fra Sverige. For å forsvare denne høye prisen vil jeg også vurdere leiekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjb_1

Veldig interessant prosjekt!! Hald oss oppdatert om dette. Det blir moro å følge med.

Køyrde 206 i Forsvaret og har litt punkt å tilføye.

* Når du har lært deg å køyre vogna vil du oppdage ekstreme terrengeigenskapar. I dei fleste tilfelle vil sjåføren feige ut lenge før vogna må gje seg.

* Det er ikkje sperre på vogna. Får du svært ulikt underlag under belta vil all kraft bli overført til dei belta som har dårlegast grep og du kan bli ståande fast under relativt enkle forhold.

* Vogna veg 4-5 tonn og har 4 tunge belte som skal drivast rundt. Ho burde derfor hatt like stor motor som ein vaksen traktor. Men her er det kun ein 3-liter turbodiesel. For å få ut nok effekt må ein derfor til tider køyre med eit heftig turtal på motoren. Drivstoffforbruket blir deretter. Eg trur eg brukte ca 10 liter pr mil (!) med min kamuflasjefarga 206. Med forsiktig køyring kan du nok redusere dette. Men uansett er dette ein faktor å ta med når du skal rekne på økonomien i prosjektet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg tror jeg ville ha montert en egen liten bensin- eller dieselmotor for driften av selve sprederen. Da er du sikker på at sprederen går med det rette turtallet, det er jo viktig for å holde spredebredden. Sentrifugalsprederen går ikke tungt, det ser man av at de ofte har svært spinkle kraftoverføringsaksler. Jeg tipper en motor på 20 hestekrefter som går på halvt gasspådrag klarer biffen fint.

BV206 har jo automatisk gearkasse, og motorturtallet vil derfor variere voldsomt under kjøring. Når du skal kjøre med en eksakt framdriftshastighet under gjødsling av et bratt beite vil turtallet variere mellom tomgang og fullt turtall. Derfor er jeg redd det vil bli problemer med å holde sprederturtallet eksakt nok. Selvfølgelig kan man drive sentrifugalsprederen med hydraulikk fra maskinen, og montere ventiler som gir konstant oljemengde til sprederen. Men, har denne maskinen fått påmontert en ekstra hydraulikkpumpe? Den originale hydraulikkpumpa som sitter foran motoren driver midjestyringen av vogna. Muligens er det den pumpa man har koblet tippen på. Men skal du drive en spreder med den samme pumpa så vil jo oljestrømmen forandres når du vrir på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjørte også en slik i forsvaret men dog eldre modell men har lekt litt med tanken med ombygging en stund

 

Den jeg har sett på er utstyrt med diffrensialsperr og konstant \&quot\;4-hjulstrekk\&quot\;.

Det er denne typen jeg har sett på\; en 1998 mod brukt av forsvaret i Sverige påmontert en Hiab kran på bakvogn jeg tenker å laste sprederen med.

http://www.ljacksonandco.com/ljdbase/files/BV206%20CARGO%20CARRIER-11-20090608-102109.JPG

 

Men ser av spesifikasjonene at det er max last på 2250 kg. så trekkes vekt på dumper-planet ned ca 500 kg når denne fjernes, og plusser på egenvekt av kranen på ca 250 kg er jeg hvertfall oppe i 2500 kg nyttelast før sprederen kommer på.

http://www.ljacksonandco.com/ljdbase/General_view.php?editid1=11734

 

Noen som vet egenvekt og effektbehovet på Amazon ZA-M1501 med 2000 kg\'\'\'\'s tank?

http://info.amazone.de/DisplayImage.aspx?x=1200&amp\;y=1600&amp\;id=13394&amp\;format=&amp\;vergroessern=&amp\;thumb=1&amp\;page=last

 

Drivstoff vil det nok gå en del av med tanke på lang kjøring med full last. Det er i utgangspunkt tenkt til ei sommer/samlehei for sau med mye fjell og myrer men også menge gode strekk med rett terreng for slike kjøretøy. Totalt i området rundt heiene beiter ca 10 000 sau og med de harde vinterene som har vært de siste årene har tatt på gresset og vi har spredd med traktor på flatene men vil opp i høyden. så leiekjøring vil kunne tjene inn noen kroner til å kunne dekke mitt eget drivstoff-forbruk på at jeg kommer til der traktoren stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Men maxlast på 2250 kg, da er det vel forutsatt at endel av det skal i framvognen? Jeg tror ikke bakvognen alene er beregnet for så høy nyttelast.

Jeg fikk en gang med meg brosjyrer på en 206 på en messe i Sverige. Den var bygd opp med utstyr til et kraftlinjeselskap. Hvis jeg ikke husker helt feil så var maks totalvekt på maskinen omtrent 6500 kg. Jeg lurer på om maks nyttelast på bakvogna var ca 1700 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Peter_Harholt_1

Når det gjelder høyt forbruk av drivstoff på millitære kjøretøyer så har typen drivstoff mye med dette å gjøre. Motoren som står i en \&quot\;moderne\&quot\; beltevogn eller lastebil er beregnet på moderne diesel, ikke parafin som forsvarets drivstoff F34 består av. F34 fører til lavere effekt på motoren og også et høyere forbruk.

 

Erfarte selv dette i min \&quot\;millitærkarriere\&quot\; med bl.a. Scania lastebiler, vesentlig mindre forbruk og mye mere trekkraft med skikkelig diesel.

 

En liten ekstra-motor som drivkraft er sikkert like greit, skal sikkert ikke mye til for å dra sprederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...