Gå til innhold

Kjøreforbud ved henting av rundball etc.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk i kveld en telefon fra en fortvilet og forbannet yrkeskollega, og ønsker tilbakemelding om dette. Han har økt besetningen sin radikalt i vinter noe som gjør at han har måttet kjøpe rundballer. I den forbindelse så hadde han vært og hentet 8 baller som var forsvarlig sikret men som ble 15 cm for bred for hengeren (249cm). Dette er jo en tvilsom avgjørelse som jeg hadde nektet å gå med på. Men han losset av to baller og vente tilbake med et spyd fremme og et spyd bak for å ta dem med hjem. Nå er det sånn at å transportere i frontlaster ikke er helt stuerent, det er her snakk om 20 km fra vekta og til gården. Total avstand fra der han hentet til gården er ca 30 km. Er det virkelig meningen at en ikke kan laste to standard rundballer side om side lovlig? Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dole_1

Hei!

 

Fikk i kveld en telefon fra en fortvilet og forbannet yrkeskollega, og ønsker tilbakemelding om dette. Han har økt besetningen sin radikalt i vinter noe som gjør at han har måttet kjøpe rundballer. I den forbindelse så hadde han vært og hentet 8 baller som var forsvarlig sikret men som ble 15 cm for bred for hengeren (249cm). Dette er jo en tvilsom avgjørelse som jeg hadde nektet å gå med på. Men han losset av to baller og vente tilbake med et spyd fremme og et spyd bak for å ta dem med hjem. Nå er det sånn at å transportere i frontlaster ikke er helt stuerent, det er her snakk om 20 km fra vekta og til gården. Total avstand fra der han hentet til gården er ca 30 km. Er det virkelig meningen at en ikke kan laste to standard rundballer side om side lovlig? Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Formuleringa er jo helt sikkert en helt annen enn den jeg kommer med nå, men:

En frontlaster er jo overhodet ikke beregnet på transport. Ikke av skuffer, gafler, rundpallepigger, og ikke av rundballer, grus eller poteter. At det blir gjort det ser jo jeg stadig vekk, og jeg gjør det jo sjøl - stadig vekk. Men den dagen du møter på en betjent som har en dårlig dag - da blir det stopp :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal da ikke være noe å ta han på så lenge totalbredden er under 2.55 meter..

hvis han ikke er stoppa for vekt eller dårlig lastsikring da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Minj det skal vel merkes i ytterkant på begge sider? Da holder ikke den markeringslyd/reflekser som sitter på henger originalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Syns det høres litt merkelig ut at to rundballer i bredden ikke skulle få plass på 249 cm henger, om jeg forstår framstillinga rett...

 

Når det gjelder regelverket\; det trenger ikke merkes noe ekstra før lasta stikker over 15 cm ut på siden, men du må derimot ha dispensasjon for all last som er bredere enn henger, og/eller bredere enn 2,55. Den \&quot\;generelle\&quot\; landbruksdispensasjonen gjelder \&quot\;forflytning av maskiner som ledd i vanlig bruk\&quot\;, ikke last på henger, som ikke engang er \&quot\;udelelig\&quot\;.

 

(Se \&quot\;Forskrift om bruk av kjøretøy\&quot\; §3-4 og 5-4)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...