Gå til innhold

maskinfører på egen grunn


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest fendt309_1

Heisann folkens.

 

Har eit spørsmål ang kjøring av 8ton gravemaskin.

Kan eg som bror av ein bonde kjøre denne på hans eigedom uten nokon form for bevis,og kan eg eventuelt ta den med meg å bruke den på min egen tomt uten nokon form for bevis??

Eller kan han kjøre den på sin egen og min eiendom uten nokon form for bevis??

 

Begge to har sjølvsagt bevis T og B før år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens.

 

Har eit spørsmål ang kjøring av 8ton gravemaskin.

Kan eg som bror av ein bonde kjøre denne på hans eigedom uten nokon form for bevis,og kan eg eventuelt ta den med meg å bruke den på min egen tomt uten nokon form for bevis??

Eller kan han kjøre den på sin egen og min eiendom uten nokon form for bevis??

 

Begge to har sjølvsagt bevis T og B før år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Diverre, maskin over 15kw motor krev maskinførerbevis. Også bror din bonden, treng bevis. Før i tida var det lov for oss bønder å bruke maskin på egen eiendom, men no må alle ha...

Tok sjølv beviset i haust.....

Då må du dokumentere at du har praksis....

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
OG hvordan får du praksis på maskina når det kreves bevis for å kjøre den, og du ikke får beviset uten å ha praksis???!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

\&quot\;OG hvordan får du praksis på maskina når det kreves bevis for å kjøre den, og du ikke får beviset uten å ha praksis???! AI

Uregistrert bruker\&quot\;

Jo, visst du kan dokumentere praksis på dei aktuelle maskinene får du utstedt bevis. Dette kan f.eks være visst ein person kan dokumentere praksis han/ho hadde på den tida før desse krava og reglane rundt maskinførarbeviset vart gjeldande. (Ikkje så veldig godt forklart, men håpar at enkelte forstår det eg vil fram til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OAA_1

Trur ikkje det er noko problem å kjøyra maskin heime hjå seg sjølv utan bevis. Særdeles liten sjangs for at nokon kjem og kontrollerar deg.

Men, det kan fort bli verre dersom ein har med seg folk i arbeid, t.d. grøfting. Dersom det skulle skje eit uhell og ein vert skada, lemlesta, og du som førar ikkje har nødvendig kompetansebevis, kan du få ei alvorleg erstatningssak. Og forsikringsselskapet vil sjølvsagt ikkje heller dekka noko når førarbevis manglar, eller om maskinen ikkje er sertifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ikke krav om 40 timer opplæring på hver maskin. Kun dokumentert opplæring. ¤0 timer er fra gammelt av, og gjelder ikke lenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rune: Som sagt det er ikke krav om 40 timer på hver maskin. Det står forskriften at kjøringen kun skal være dokumentert. Ikke antall timer.Men det står i endel hefter fra disse opplæringsinstitusjonene at man skal ha 40 timer. Dette er feil. Det er forskriften som gjelder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Enig med Rune igjen!!!!

 

Det er faktisk enda mer komplisert en det Rune beskriver.

1: først må du ta modul 1.1 som er et felles grunnkurs for truck kran og masseforflyttingsmaskiner, her går du igjennom lover og regler om maskiner og utstyr. Dett har ingenting med kjøring å gjøre. Dette kurset er på en dag

2: Modul 1.2 dette er teorikurset om maskiner, grunleggende teori om kjøring og vedlikehold av maskiner. Dette bør alle ha med seg. Har ikke papirene her hjemme men mener dette kurset er på 27 timer.

3: Modul 1.3 her skal man lære hvordan maskinen virker i praksis med sjekk og bruk. Denne delen skal vare 6 timer for hver maskintype og kjøres av person med minst tre års praksis som maskinfører, skolene eller opplæringsbedriftene som holder disse har skjelden eller aldri hatt slik erfaring.

Holder selv slike kurs og slipper ikke noen før de kan sjekke og kjøre maskinen.

Når de har vært igjennom modul 1.3 skal de ut til faddere for å kjøre maskin. Nå har du vært igjennom det så kalte 40 timers kurset

 

4: modul 1.4 er oppkjøringen, denne skal gjennomføres hos opplæringsbedriften/ skolen. Igjen gjøres dette av personer som ikke har den nødvendige kompetanse som maskinfører. Noen er sjåførlærere, andre har annen akademisk bakgrunn. Når de da ikke engang ser om eleven kan kjøre blir heila maskinutdannelsen en farse.

 

Jeg holder på med denne opplæringen i bedriften jeg er ansatt i, med bakgrunn som maskinfører med fagbrev. Har vært på flere seminarer med folk som driver med opplæring og blir skremt av det jeg ser av opplæringsbedrifter, fins nesten ikke praktisk kompetanse der.

Virker som at akademikere passer på akademikere og å kjøre maskiner er ikke teori!!!!!!!

Blei mye her, håper noen skjønner dette...

 

Når det gjelder tråden her er det ingen krav ti å ha maskinfører bevis for å kjøre maskin på EGEN eiendom, men poden eller drengen må ha det og du må ha det for å lære de opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det var kanskje ikke alle som så ironien i det første innlegget mitt.

Det jeg ville vise var at det ikke bare er landbruket som er en \&quot\;lukket næring\&quot\;, som brukes som argument mot bl.a. odelsloven.

Anleggs-sektoren er tydelig vis minst like lukket.

Enten må du være født inn i den, eller du må ha gode kontakter/bekjentskaper så du kan skaffe deg de nødvendige underskrifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Att myndigheten på en eller annen måte må sikre en viss kvalitet på kjøring av maskiner synes jeg er naturlig.Som dere sier må maskinkjøring læres via praksis,men det er en del lover og sikkerhetsbestemelser som alle maskinførere skal være klar over.

Problemet er att opplæringen her,som på mange andre områder,er overlatt til bedrifter som er kun opptatt av å tjene penger,store penger.De får ett kursopplegg i hendene en eller annen har utarbeidet,men det er ingen som konrolerer om disse gjør en tilfredstillene jobb.Så til dere som føler dere snytt vil jeg råde dere til og klage på kursholderen og kreve og få pengene tilbake.Skal man betale 12000kr for ett kurs bør man i det minste sitte igjen med en følelse av att man har lært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fendt309_1

Mr Valtra.

Visste forsåvidt at det er ein del arbeid å ta beviset,og at både eg og bror min bør ta det.

Men viss det er som du seier ingen krav om å ha bevis når ein kjører på EGEN eiendom er det dette svaret eg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Vil bare si om noen graver på egen eigendom så må man fortsatt sjekke kabler og rør og ha alle forsikringer i orden, kan bli veldig dyr moro!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

kjør å hald kjeft om det \;) e vel ikkje så stor kjangs for å bli stoppa i kontroll. men vil ein følla lovens lange arm 4500 e jo ikkje så gale det i kurs kva anna sertvikat får ein for denne prisen ? moped... for strengt tatt så er det ikkje alle som burde vore i ein gravar utan vidare, lerer iallefall litt grunleggande om sikkerhet men veit det er ein del erfarne maskinførerar der ute som ikkje har kurs der er eit dilemma..

kor går grensa ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tenk hvis hvem som helst kan sette seg masseforflytningsmaskiner å kjøre på? Synes enkelte i forumet er litt blinde for hva som er snittet i befolkningen i dette landet. Denne gruppen her i forumet som er vokst opp med maskiner og traktorer er jo bare en liten del av befolkningen. Folk flest har jo lite begrep om hvordan ting maskinverdenen fungerer. Tenk hvis alle kunne kjøre som de ville?

Synes at det er enkelt og billig å få disse bevisene i motsetning til andre sertifikater i dag. Kostet meg kr 3 650,- inkludert alle oppkjøringer og det synes jeg er lite. Vi skriver det jo av i tillegg. Er forresten så dum at jeg lærte litt på kurset også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er vel slik det har blitt med disse maskinfører bevisene, er utrolig mange som aldri skulle hatt det.

Der jeg jobber ødelegges det for flere millioner i utstyr hvert å pga feil bruk av utstyr. det er ikke med vilje de gjør det, men at de ikke veit bedre eller kan bedre

 

vil påstå at 80% av de som jobber hos oss aldri burde fått beviset 10% er gode maskinførere og 10% klare seg brukbart.

 

I landbruket er det mange som har fått det inn med morsmelka hvordan det er å kjøre og behandle maskiner og utstyr. Mange av det beste maskinførerene er fra gård eller har erfaring fra maskinbransjen.

Det fins jo unntak, men er ikke mange av de. Snakker med yrkesskolen jeg gikk maskinførerlinja på og de sier at reform 94 har ødelagt mye av opplegget for de. Da jeg gikk der var det 2 av 12 som ikke var brukende som maskinfører, nå er det motsatt. Dette er en skremmende utvikling, for norge har hatt noen av de beste maskinførerene som er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anonym

Til &quot\;Hassan&quot\;

Hvor og hvilke deler av maskinførerbevis-kurset har du tatt for kr. 3.650 ?? Kunne være interessant å få en oppskrift på hvor man skal henvende seg og hva man MÅ gjøre.

Forresten, finnes det teorikurs på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg lurer på hvem som er utsteder av maskinførerbevis for det er vel ikke biltilsynet ?. Altså er det andre enn kursholdere som kan gi et uavhengig svar ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror det bare blir registrert i et register og noen som er godkjent for å lære opp og utstede beviset utsteder det. I mitt tilfelle norsk fagskole eller hva det var de het.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...