Gå til innhold

gravemaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Sant... men helt umulig å få tak i til vettuge priser... Volvo EC 140 er latterlig høyt priset. Jeg endte med en Komatsu PC 130 med engcon rototilt, og alt utstyr..

Helt grei maskin til en grei pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at volvo er priset for høyt. Dessuten er dei litt \&quot\;plastikk aktige\&quot\; i hytta, med risting og høyt støynivå. Spesielt i forhold til cat og hitachi. Men volvoen er veldig fin på hydraulikken. Tror du kan kjøpe hvilket merke som helst bare det ikke kommer fra Kina, og da er det vel pris som bør avgjøre hva du går for. Har selv en Hitachi zx130. Fin maskin det, men ikke så ofte du kommer over brukte av dei. Går du forresten opp til 16-20 tonn maskin , får du større utvalg i brukt markedet, og ofte mer maskin for pengene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ser ut som om du har liten erfaring så har det ikke så mye å bety hva du velger, bare det er noe som kjøpes av seriøse entrepenører. De har som regel ikke noe Kinamaskiner eller annet jalla.

Enig med mvm at det lønner seg å gå opp i ca 20-tonnsklassen. Mye større utvalg her. Regner med at den ikke skal flyttes mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn_1
Å forsikre en graver er styggbillig så lenge du skal grave bare til deg selv, og styggdyrt hvis du skal grave på bygda...... Du må ha brannforsikring, men glem tyveri. Hvem stjeler en 20-tonns beltegraver?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Godt valg! Så vidt jeg husker er det Komatsu som ligger på andreplass i antall solgte i verden. Bare slått av Cat.

 

Når det gjelder forsikring så bør vel eieren bruke det selskapet han har på andre biler eller evnt. maskiner. Hør med dem. Ofte vet de mye om hva andre med samme behov tegner av forsikring. Tyveriforsikring er sikkert mest for biler og lastebiler, men kanskje ville en vandalsikring gjøre godt.

 

Så vidt jeg husker er Volvo\'\'\'\'s større gravemaskiner laget i Sør-Korea, da de kjøpte anleggsmaskinbiten av Samsung. I Japan lager de alle de meste avholdte merkene. Så til og med en ny Cat som kom derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en 9 år gammel Cat 320B (24tonner) og betaler rett over 6000 for full kasko hos IF. Da gjelder forsikringen når jeg leier den ut til entreprenører også.

Da tyveri av eldre 20-tonns gravemaskiner ikke er veldig vanlig, ei svindel heller, så tviler jeg på at det koster noe særlig ekstra med tyveri uten at jeg vet noe om dette. Men hvis tyveriforsikring koster noe av betydning så er jeg helt enig i at det er bare å droppe.

Kan også være lurt å forsikre seg slik at en ikke blir bankerott hvis en skulle grave av sensitive kabler eller rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest ViolenT_1

jeg går læring i et firma der de har alt av type maskiner, men kun 2 merker. OK og CAT.

 

de som jobber der sier at Cat er et kvalitet merke og brukes ofte i tung jobb, som gruver osv. Volvo er grei å bruke til vanlig ting, men mye feil på. kvalitet koster og derfor trur jeg at Cat er bedre enn volvo når det kommer til lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...