Gå til innhold

Priser firkantpressing


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest FIAT-Ola_1
Jeg spør fordi jeg tenkte på å tilby pressing av høy og halm i sommer. Men kan man da ta f. eks en oppmøtepris i tillegg for pris pr. ball, eller kombinere med en pris pr. time + pris pr. ball?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det er absolutt en mulighet å ta oppmøtepris i tillegg til balleprisen, kanskje 300 - 500 kroner. Du kan og legge på noen tiøringer pr. bunt om du kjører med ballevogn på pressa. Det letter den videre jobben så mye at det fort er verdt 20 øre pr. bunt.

 

Anbefaler ikke for stor ballevogn - ei som rommer ca. 40 bunter er fin. De som rommer 80 - 100 er alt for store på små jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FIAT-Ola_1
Har bare kjørt uten ballevogn, men hadde nok vært veldig snedi å hatt ei slik ja. Et problem som kan oppstå ved kjøring uten ballevogn og man venter med å samle ballene sammen, er at hvis det er for lite plass mellom gras-skårene blir jo ballene liggende i veien når man kommer for å ta den ved siden. Man får vel bare sette et krav om en minimumsavstand mellom hver skår. Eller kanskje også tilby raking i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Heisann! har pressa litt hver sommer og høst i en årrekke, og har tatt 5kr/bunten nesten hele tida. disse har vært ca. 22-23kg. hadde jeg drevet i større skala med dette hadde jeg tatt 400-500kr/t +noen øre pr. bunt.du trenger jo ikke noen stor dieselsluker til dette, har alltid kjørt MF 135/148, holder i massevis (bare det ikke blir for bratt, da blir den for lett.vegavhengig pto er også et must, på høy vel og merke) det er jo stor forskjell på hvordan det er raka ihop, og selvsagt formen på enga. har stativ på pressa som samler 3 bunter, og planlegger kjøringa litt, da blir de ikke i veien. men nå blir det antakelig slutt på pressinga for min del, da ingen lenger kan skaffe meg sical-tau som er 200meter/kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FIAT-Ola_1

Når ballene veier ca. 15 kg, vil vel det tilsvare rundt 3-4 kr/bunten kanskje...

 

Kjører pressa med en FIAT 580 4wd, som er veldig grei å bruke å som takler bratta godt der det trengs. Har ikke noe stativ el. ballevogn, så planlegger kjøringa så godt det lar seg gjøre da. Hvorfor ikke bruke tau med 400m/kg isteden? Tror det skal holde til bunter på 22-23 kg. Holder i massevis til bunter på 13-15 kg ivertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
jeg har prøvd med både nylontau og nå i fjor med 300m/kg, det fungerer ikke idet heletatt. det er sikkert ikke verdens beste prese jeg har heller, men med 200m/kg blir det aldri noe tull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FIAT-Ola_1
sjølingen ble lurt på et par ruller hamptau på ca 400m/kg til pressinga i sommer, og det var et helt meningsløst tau. ammemhver bunt gikk i oppløsning! hvilken presse er d du bruker. kjører selv med Deutz-Fahr HD 300, den minste pressa i modellserien. fungerer helt perfekt til bruken og da passer d godt med 400m/kg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

jeg kjører med ei Rivierre Casalis 40 fra 70-tallet en gang. det eneste sicaltauet jeg greide å oppdrive i fjor var 300m/kg hos en A-K avdeling. det ble bare tull og veldig pinlig...

men jeg presser ikke til meg selv lengre, har slutta med høyproduksjon og leid bort jorda istedet, så jeg ser ikke for meg å engasjere meg mer med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet må passe i knytteapparatet. Har aldri hørt om 200 m/kg, pressa mi skal heldigvis ha 400. Fikk feil en gang ( 600), det var så tynnt at holderen mista det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...