Gå til innhold

Frontmontert slåmaskin bak?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er vel vanlig 3pkt-feste på slåmaskina, så det er ikke noe problem. Vet en i nærområpdet med maskina bak, kjører Vltra med vendbar førerplass. Har du ikke det er det teit!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et par stykker som har det, begge kjører Valtra med vendbar førerplass. Han ene har hatt problemer med nakken tidligere, og skryter veldig av dette opplegget kontra trepunktmontert som han kjørte tidligere. Også en fordel når det gjelder å slå kanter og kronglete jorder, men du kan fort få noen aha-opplevelser i forbindelse med krappe svinger hvis du har frontlaster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjører valtra med vendbar førerplass og kverneland 3254f bak. Fungerer veldug bra. Etter noen timers tilvenning savner du ikke sleper`n. DFu kjører heller aldri oppi graset før det er slått. og framhjula på traktoren følger skåra fint i svinger. De fleste maskiner beregnet for fronthydraulikk kan nok brukes bak. Men du må ha mulighet for å snu retningen på kraftuttaket(frontkraftutak går motsatt vei av bak-krafuttaket). Du må også ha plass nok mellom samleskjermmer og bakhjul. Jeg mener også at maskiner med skikkelig avfjæring er en stor fordel..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RUNE: hvis frontlasteren ikke er til hinder så er det ikke nødvendig å ta den av! det der var en provoserende måte å si det på!!

lasteren er ikke til hinder ved bruk av slep eller 3punktmaskin.

 

det er viktigere at traktorene som SKAL på jordet har dekk deretter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune:ta av lasteren viss det er det rette for deg. For min egen del vil eg ha lasteren på fordi jeg ofte trenger den vekta framme ved feks slåing( 3.punkt maskin).Kan også nevne at det stod ein del om dekk og vekt og sånn i norsk landbruk for ei tid siden. Det ble blandt annet sagt at det ikke alltid var rett og ta av feks frontvektene for å få ein lettere traktor,fordi du da ikke hadde nok vekt til å presse sammen dekkene for å utnytte bredden i lavprofil-dekka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har tidlegare (i 2 år) rygga med Kuhn FC 280F bak på ein vanleg traktor utan problem. Her er det berre å løyse gearboksen, byte om tappeplugg med lufteplugg, og skru fast att. Dermed er retningen snudd om. Opphenget kan ein også flytte ca. 10 cm. for å få maskina lenger frå bakdekka om ein vil. Vart \&quot\;utruleg mobba\&quot\; for rygginga mi, og køyrer nå med vanleg fronthydraulikk...:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Skulle til å skrive det samme som Jon Ferguson...

Kjører også KUHN 280F på 3 punkten bak, og rygger. Utruli smidig ekvipasje, når det blir snakk om litt bakker og mindre stykker e det nok ikkje so mange som klarer det på samme måten og tida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Halvor_1

Det å bruke en frontmaskin bak fungerer meget fint. Aldri gjort det selv, men kjenner flere som gjør det. Alle slåmaskiner jeg kjenner til kan du snu gearkassa på, slik at den kan brukes på motsatt dreieretning på PTO-tappen. Å ha vendbar førerplass er selvsagt en fordel, men jeg kjenner også en som rygger med en NH 110-90. Trur du blir litt skakk i nakken men.. \;)

 

Når det gjelder marktrykk og lastervekt mv:

 

De to faktorene som har mest å si er fuktigheten i jorda og tyngden på redskapen. Det er veldig begransa hva du kan kompensere med dekk dersom ekvipasjen er for tung. Så ta av lasteren ja, det går som en lek. Bruker ikke mer enn 2 min.

 

Selvsagt er gode dekk og rett lufttrykk også viktig, men ikke så viktig som vekta med tanke på den dypere jordpakkinga som er mest skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Rune: Det bakmonterte kraftuttaket på Valtra kan du ikke snu dreieretningen på. (Med mindre du kjører på vegavhengig, og det er jo uaktuelt....)

Så det blir gående \&quot\;feil\&quot\; veg når du kjører med vendbar førerplass.

Et frontkraftuttak roterer motsatt vei av et bakmontert. Det bakmonterte roterer med klokka da du kikker mot tappen, frontkraftuttaket går mot klokka. Standard redskapene er tilpasset det.

Men som nevnt her har svært mange redskaper mulighet for å vende retningen, ellers finnes vendegearkasser bl.a. hos Egil engh &amp\; Co, Uni-Cardan og flere. En slik kasse koster såpass å ettermontere at man bør ta det med i vurderingen når man velger å kjøpe et redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til litt meir serøst inlegg, utan å ta hensyn til nokon tullinger så nettop har lert å gå på toalettet på egenhånd.. Har ein kompis som har kjørt valtra 6850 twintrack, med 3,20 jf maskin på leigekøyringsbasis, trur dei fekk dette utstyret i år 2000, å er kjempefornøgd med denne kombinasjonen, før sleit han med nakkesmerter, når han kjørte men vanlig sleper. Så etter han fekk denne kombinasjonen blei alt mykje betre for helsa hans. prismessig var det også rimligere med twintrack å front maskin eller ny traktor utan twintrack å slepemaskin. Eg vil uansett tru at slik kjøring vil vere ein utrulig tilvenningssak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

surpomp....

 

men seriøst, hvorfor bruke så mye tid og energi på en løsning som er bare halvveis i forhold til frontmontert? Var for noen år siden på Krone sin fabrikk hvor dette spørsmålet med frontmontert maskin til twin-trac ble stilt, -og jeg tror ærlig talt ikke slåmaskinprodusentene skjønner problemstillingen,.. -at noen vil seg så vondt som å sitte med knea oppunder haka i en twin-trac.

-Og hvis det er helsa og slitasje på kroppen som er argumentet da må man for all del styre unna twin-trac, iallefall rygging med konvensjonell traktor.

 

det er jo laget fronthyd. og pto fordi traktoren skal kjøre framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken komfor du har i en Twintrack får de som har prøv det uttale seg om. Men er nå ikke i tvil om at en med på denne måten vil ha en mye bedre oversikt over maskinen enn om en har den 4 meter lengre frem forran et panser. Og jeg har som sagt ikke kjørt Twintrack men kjører truck, og en vil jo oppnå en bedre manøvrering med sving på hjula bakerst. Dette vil jo spesielt være gunstig hvor det er ujevne og svingete små teiger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt dette her. Hvorfor skal en traktor bare kunne kjøres framover?. Hvorfor er bønder så konservative og trege til å se på nye tekniske løsninger som kan gjøre arbeidsdagen for oss lettere og mere behagelig? Hvorfor skal vi bønder bli uføretrygdet med utslitte knær og stiv nakke og skuldre? Drømmetraktoren er etter min mening en Alutrac, men den er det jo ingen som vil produsere. Hvordan traktoren ser ut må vel ikke telle mere enn at den ikke gir oss helseplager. Nei bønder, nå må vi reise oss og si ifra at vi vil ha en en skikkelig \&quot\;flerbrukstraktor\&quot\; som samtidig er en god arbeidsplass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har en Valtra XM150 med twin track har vurdert å prøve denne løsningen, kjører nå en taarup 4232ct med sentermonter drag og er egentlig godt fornøyd med den, men synes draget er litt i lengste laget, blir endel korrigering i sving og på vendeteigen. Lurer på om det er mye støving og tilgrising av bakruta og traktoren med kjøring bakover. Har en dalen 2012 snøfres som jeg har kjørt noe bakover eneste problemet her er at man kommer nært tuten og får endel kov som man hele tiden kjører i mot og som kleber seg til bakruta. Er det noen av dere som har twintrack som har montert spakstyring i stedet for det lille rattet? Har tenk på å kjøpe det orginale joystikk armlenet til venstresiden og koble styringen til denne og flytte vendegirspaken som står bak hit også for å få en maksimal kjørestilling, også ved frontlasterkjøring fremover. Noen som har erfaring med dette her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...