Gå til innhold

Råd til oppstart av leiekjøringsvirksomhet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hoy!

 

Jeg har hatt et par innlegg tidligere angående en skoleoppgave jeg skrev om oppstart av et entreprenørfirma. Nå er oppgava levert og bestått, så nå blir neste steg å få den ut i livet etter hvert ; ) MEN, jeg trenger noen oppstartsråd fra de som har startet opp selv en gang og som sikkert innehar mange erfaringer om eventuelle fallgruver osv i en oppstartsfase.

 

SÅ, det jeg med andre ord er på jakt etter er råd om hva man bør tenkte spesielt over ved en oppstart med tanke på hjelpemannskap, risiko for overbukking, hvordan løse bestilling av tjenester rent logistikkmessig (slik at flest mulig kunder blir fornøyd, innkjøp av varige driftsmidler (maskiner +++) og omløpsmidler (plast, nett +++) osv...

 

ALT av råd, meninger og erfaring (seriøse sådan) tas imot med stor takk! =)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Hoy!

 

Jeg har hatt et par innlegg tidligere angående en skoleoppgave jeg skrev om oppstart av et entreprenørfirma. Nå er oppgava levert og bestått, så nå blir neste steg å få den ut i livet etter hvert \; ) MEN, jeg trenger noen oppstartsråd fra de som har startet opp selv en gang og som sikkert innehar mange erfaringer om eventuelle fallgruver osv i en oppstartsfase.

 

SÅ, det jeg med andre ord er på jakt etter er råd om hva man bør tenkte spesielt over ved en oppstart med tanke på hjelpemannskap, risiko for overbukking, hvordan løse bestilling av tjenester rent logistikkmessig (slik at flest mulig kunder blir fornøyd, innkjøp av varige driftsmidler (maskiner +++) og omløpsmidler (plast, nett +++) osv...

 

ALT av råd, meninger og erfaring (seriøse sådan) tas imot med stor takk! =)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest olvar_1
-Begynn i det små og bygg deg opp. Altfor mange begynner på topp og bygger seg nedover. Voks aldri raskare enn at du har ein egenkapital på ca 10% i bakhand. La ting gå seg til og vær pirkete på jobbane i starten, slik at du får eit godt rykte på deg. LYKKE TIL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas!

 

Startet min leiekjørings karriere ved siden av skolen. Begynte med ei claas rundballepresse og pressa første året 1500 ball. Året etter 2100 ball, da også med noe slåing. Neste år 3000 ball. Og enda litt mere slåing. Kjøpte denne claas pressa ny og kjørte 3 sessonger på den. Hadde en Jd 6200 97 mod og en MF 5465 04 modell i starten. Begge med laster for jeg transporterte ballene også. Men pakkinga fikk naboen ta seg av. Solgte Jd6200 i 08, da hadde den gått 9700 timer. Kjøpte en 6430 AQ med trima 3 + laster. Nå har den passert 6000 timer siden den gang og går som ei klokke. Pressa ett år med den og siden har den gått i transport og med slåmaskin/rive. Bytta MF`n i 09 til en claas arion 640 med frontløft. Kjøpte også McHale Fusion2 kombipresse den høsten. Kjørte i gang sommeren 2010 og presset 4000 ball. I år ble det over 6000 ball og nå rekker jeg ikke mere. Kjøpte også ny slepeslåmaskin for denne sessongen.

 

Det som er viktigst for og beholde og få kundene er og yte god service, komme når man skal og utføre en meget god jobb til en fornuftig pris. Ikke legg deg for lavt på prisen. Da vil bøndene lure på ossen tulling dette er. Bygg deg opp sakte om sikkert.

Det står også noe om vask lengre opp her, vasker traktoren som går med pressa kun 2 ganger i året. Så det er bare tull, man har ikke tid til og stå med poleringskluten på sommeren når man driver med leiekjøring! Tror ikke kunden som ringer blir fornøyd hvis du står og knir på panseret! Kjøp deg ei claas disco 2650 slåmaskin og ei 255 rollant med MPS først. Så går du over på rolls roysen etterhvert som du har fått deg kunder. Lag nettside og annonser i avisan. Har pr idag 3 ansette med meg selv. 2 på vinterstid.

 

Ønsker deg lykke til, er det noe spørsmål er det bare og huge \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lite spørsmål til TorH:Er dere 3 mann for å presse 6000 baller?

Ellers starta jeg selv opp i det små med leiekjøring,har nå en kundemasse på ca 5000 baller.

Det beste rådet er å drive seriøst,være blid og trivlig,gjør en god jobb og ta skikkelig betalt..

Selv kjører jeg mer og mer i anleggsvirksomhet,synns jeg tjener penga lettere der enn i landbruket,men har pressinga som hobby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen.

 

Neida, det er bare jeg som presser. Vi slår ca 4500 dekar i løpet av sessongen og har også ei samlerive. Bruker den så mye so mulig for det lir mere gras i ballen og flere baller pr time. Ballene skal også kjøres av jordet omtrent med en gang. Så om høsten er vi i sving med og transportere ballene hjem til kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillestøl_1

TorH.

Kva slags traktor er du mest fornøgd med?

Vurderer sjølv ein Claas 540 og ein John deer 6430.

Er det god comfort og er det noke forskjel på drivstofforbuket?

 

Traktoren skal gå i jordbruk og brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...