Gå til innhold

drivstofforbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Gjest geitbonden_ole-m_1
driver med 90 melke dyr og til dem trenger eg 300 l disel på et heilt år , har 2 traktora en ford4110 og en reformula 600. mulien er den eneste eg har målt og den ligger på ca 2,2 l i timen med forhøsteren . det er kun bratte bakker som slåes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Synes det er rart det ikke blir fokusert mer på drivstoff-forbruk på traktorer. Er det ingen utslippskrav som skal følges her?

Når jeg ser på lastebiler som jeg har jobbet med er det veldig strenge krav og jeg er sikker på at Scanias nye V-8 på over 700 hester ikke bruker mer enn 30-40l/time ved feks tung tømmerkjøring og de mindre 12 litersmotorene bruker adskillig mindre også disse med over 400 hester og et dreiemoment som sikkert er minst like godt som i de størte traktorene.Scania hadde et verksted borti Tønsberg som \&quot\;problembiler\&quot\; ble sendt til . De hadde ruller som bilene ble kjørt på og \&quot\;tjunet\&quot\; til maks effekt i forhold til forbruk/avgasser.

Nå er ikke den \&quot\;avgiftsfrie\&quot\; dieselen akkurat billig lengre så har du en traktor i den størrelsen som nevnes i første innlegg med det forbruket skulle den gått rett tilbake til forhandler hvis den ble kjøpt ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til \&quot\;Timotei\&quot\;: Det er ikke lett å sammenligne forbruk på lastebil og traktor. Men motorenes drivstofforbruk er oppgitt i gram per kilowattime, og det ligger ikke så mange prosent høyere i traktormotorer enn på lastebilene. Tenk også på at på lastebil er det mye lettere å holde turtallet på et økonomisk nivå, 1100 -1400 o/min. Og en lastebilmotor jobber tungt bare en brøkdel av arbeidsdagen, i forhold til en traktor. Man triller jo mye i nedoverbakker, og på flat riksveg går motoren kanskje bare på 30% effektuttak. På en lastebil har man et mye mer effektivt drivverk enn en traktor, og man ruller lettere på asfalten enn på jordet. Man har ikke hydraulikksystemer og våte skivebremser som stjeler krefter, og vanligvis ikke powershift heller. (De som har powershiftkasse med converter får høyere forbruk.) Scanias dieselmotorer har forholdsvis lavt forbruk. Men det gjelder jo de aller fleste \&quot\;europeiske\&quot\; lastebilmotorer i dag, fordi det har vært et enormt fokus på dieselforbruk de siste 20 årene. SISU lastebiler med Caterpillar motor går for å være svært tørste, det er trolig en av grunnene til at salget av dem er svært begrenset. Hvis en lastebilmodell bruker en liter mer på mila enn konkurrentene (5,5 liter på mila i stedet for 4,5) så er den bilen omtrent ikke salgbar i Norge.

Kjører man 120 000 kilometer i året så vil den bilen bruke 12 000 liter diesel mer enn tilsvarende konkurrent på et år, og det blir for dyrt. Jeg tror de \&quot\;alminnelige\&quot\; lastebiler av kurante merker ikke har så stor forskjell i forbruket som traktorene har, men lastebilsjåførene er også mer opptatt av kjørestil og ser hvordan det påvirker forbruket i større grad enn traktorkjørere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjøp Fendt som meg, da slipper dere å bekymre dere for dieselforbruket. Snittforbruket er meget lavt på disse traktorene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...