Gå til innhold

drivstofforbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Vil høre litt om dieselforbruket på traktorene deres?Har selv en nh tm155 som jeg sliter med å få under 30 l\\t med 3meter kuhn slåmaskin.Har intrykk av at det er veldig mye,så ønsker å høre litt hva andre traktorer bruker????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil høre litt om dieselforbruket på traktorene deres?Har selv en nh tm155 som jeg sliter med å få under 30 lt med 3meter kuhn slåmaskin.Har intrykk av at det er veldig mye,så ønsker å høre litt hva andre traktorer bruker????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Høres mye ut, men hvor mye presser du traktoren når du kjører med slåmaskin? (da/t?)

Er det flatt/bakkete mm.??

Vår TS135a bruker ca 16-18 liter foran snittevogna. Dette stemmer overens med det hva det tyske ProfiMagazin fikk som resultat i deres test av en TS135a.

De konkluderte også med at det var et lavt forbruk i forhold til andre CR-motorer pr 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Min nh tm 190 bruker ca 17L på strøing, går mye på full gass på vegkjøring det utgjør mye av dieselforbruket og har også skrudd den litt opp ca 240 hk. Mens Tsa 125 bruker ca 10L itimen på massekjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg syntes også forbruket til trådstarter hørtes veldig høyt ut, spesielt etter hva erfaringer Magne har med TSA på snittevogn - som jeg veit er alt annet enn lett å dra. Trudde en såpass kraftig traktor som trådstarter har skulle klart seg med ti liter mindre i timen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Jeg har også TM155. Vi har aldri klart å få den opp i 30 liter timen. Med 4 meter slåmaskin lå den rundt 18 liter timen og ved gjødselkjøring med ei vogn som veier 20 tonn bruker den max 20 liter timen med lang kjøring pr lass. Jeg syns den bruker godt med diesel,men langt ifra det du besriver. En ting jeg har bitt meg merke i er at den spytter sorte sot klumper på panseret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har hørt flere klage over forbruket på tm. En jeg solgte baller til hadde en tm 155 (tror jeg). På den tid kjørte jeg 6810 og han spurte om forbruket mitt. Det var noe lavere enn hans. Han byttet til en TSA125/135 og ble fornøyd med det nye forbruket.

 

Magne: Kjører du JF snittevogn med en TSA135? Ei samdrift her som gjør det samme. Men tror de synes traktoren ble litt for lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 110-90 ,så går den mye lettere pga.enklere drivverk og en vekt som ligger 1000kg under JD,og kanskje vell så det.Nå er den vell oppjustert i tilegg til turboen,siden den yter 145 hk?110-90 er nok ingen dum løsning om man vil ha en sterk arbeidsgamp,som går rimelig og er snill mot grasjorda.Er selv imponert over MF 675 turbo,da den presser enormt mye rundballer,før tanken på ca.80 liter er tom.Har ingen eksakt måling men det merkes godt at den er brenselsnål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min traktor gjekk på ca 5 liter i timen på snø brøyting. Det er en Same Silver 100.6. Den ble brukt sammen med en Valtra i samme størelse. Den brukte nesten dobbelt så mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Kjører på under ti liter i timen med 200 hk valtra på brøyting, holder da ca 40 km/t. Hadde nok brukt minst like mye med 6850. NH TM 155 har et tungt driverk , men bør ikke bruke mer en 15L på slåing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

KV: Ja kjører JF ES 3500 snittevogn.

Har ikke problemer med at jeg syns TS`en blir for lett. Traktoren er uten laster, men har vekter foran. Er påmontert XeoBib. Markene våre er flate.

 

Kan jo og nevne at når tyskerne belastet motoren med 100% v/ 2120 omdr. så var forbrukwt på 33.9 l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i at 30 l høres mye ut kjører du hart så vil den vel ha! hvordan blir det om du deler diesel på areal?

har nyere traktorer nå men synes sjøl at 250 liter tank ikke holder no serlig lengre en tanken på 90 l på mf 3000 gjorde -jeg synes også at mf 600 serien gjikk utrolig lenge på tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte MF 5465-en min til under 10 liter i timen ved møkkjøring (Doff X9 og mykje vegkjøring). Trur ikkje den brukar mykje meir med 2,8m. slåmaskin (frontmontert). Hadde traktoren brukt 30 liter i timen så hadde eg bytt på dagen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hadde MF 3050 før, og syns den hadde et svært høyt forbruk. Kunne ikke kjøre en hel dag med vendeplog før den måtte tankes opp på nytt. Skiftet så ut til 6140, (mener da å huske at tanken var på 160 l??).Hadde et lavere forbruk. Den ble igjen skiftet ut til en NH NH TS 115t, og nå pløyer vi i over tre dager før den skal tankes opp på nytt.

Kan og tipse dere om at ved å gå ned fra å pløye i 8-10 km/t, kan man regne med et drivstofforbruk på 22-24 l pr 10 da. Reduserer vi hastigheten til 5-6 km/t vil forbruket ligge på 12-14 l pr. 10 da.

(test med 4 skjærs vendeplog i DK).

Kan jo å nevne at en Magnum 285 skrudd opp til omtrent 400 hk hadde et forbruk på 80 l/t ved såing i 17-18 km,

(Väderstad Rapid 4m i TUNG leirjord).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være no galt med traktoren min,men synes det er merkelig. synes traktoren går litt tungt når jeg slår. er jo ei forholsvis lita slåmaskin til den traktoren. det varierer veldi etter forholda, men kjører vanligvis i 14-17 km\\t når jeg slår.da slår jeg ca 30 mål i timen.er som oftes bakkete.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må også si at jeg må ha veldig høgt turtal på motoren for å få ut 1000 o\\min på kraftutaget.godt over 2000 o\\min.Skulle vært økonomigir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt orginal.men synes egentlig den går litt dårlig. detter fort til 10-12 km\\t kanskje under det også i en god motbakke med mye gras.Men synes det går greit på andre redskap.Skal kanskje vurdere å justere den opp litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

Magne 21.01.2008 09:59

Hadde MF 3050 før, og syns den hadde et svært høyt forbruk. Kunne ikke kjøre en hel dag med vendeplog før den måtte tankes opp på nytt. Skiftet så ut til 6140, (mener da å huske at tanken var på 160 l??).Hadde et lavere forbruk. Den ble igjen skiftet ut til en NH NH TS 115t, og nå pløyer vi i over tre dager før den skal tankes opp på nytt.

Kan og tipse dere om at ved å gå ned fra å pløye i 8-10 km/t, kan man regne med et drivstofforbruk på 22-24 l pr 10 da. Reduserer vi hastigheten til 5-6 km/t vil forbruket ligge på 12-14 l pr. 10 da.

(test med 4 skjærs vendeplog i DK).

Kan jo å nevne at en Magnum 285 skrudd opp til omtrent 400 hk hadde et forbruk på 80 l/t ved såing i 17-18 km,

(Väderstad Rapid 4m i TUNG leirjord).

:)

 

går den Casen i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Nej, den kjørte i øst-jylland (DK), og der har de Svært stiv leirjord i kupert terreng.

Samme mannen kjørte også årlig over 50.000 m3 møkk med ei 25 t Samson, dvs. 2000 lass!!

Før traktoren hadde stanset var tårnet på vei ned i gjødselbeholderen!!!

Men han fikk jo litt trening i løpe av året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naboen sin 6920 s auto power bruker også 30 l i timen, synes det er drøyt,han sier Den er for dyr til og brøyte med så han bruker den lille.

Når min gamle tråkkemaskin bruker 20 l i timen med hard skyving og fresing, sitter en scania motor på 250 hk, ikke common rail eller noen ting. er jo ganske skuffende att en liten traktor greier og supe til seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Ja, har det. Men har skrudd den ned på 220 hk nå. Er litt redd for girkassa som ikke tåler mye. Men hadde en Tsa 115 som ble byttet inn ifjor. Den skrudde je opp til 145 hk og da tok je girkassa. Er derfor redd for skader, har 3 tsaer fra før så vet hva ska til før det tar kvelden!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

traktoren min bruker to liter i timen med slåmaskin. Har midtmontert rotormaskin på 80 cm.

13 hk briggs &amp\;stratton under panseret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...