Gå til innhold

Vakumvogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei : )

 

Det jeg lurer på om jeg klarer meg med en traktor til pressing eller slåing (vet ikke hva den skal brukes til, pga størelse er ikke bestemt)og at samme traktor kan gå på ei vakuomvogn. Det jeg er litt redd er at noen vil ha utkjøring av møkk, mens andre vil ha slåing. Jeg lurer også på evt traktor størelse. Det står mest mello 6930 og 7530. Traktoren skal gå i møkkjøring, høsting og brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei : )

 

Det jeg lurer på om jeg klarer meg med en traktor til pressing eller slåing (vet ikke hva den skal brukes til, pga størelse er ikke bestemt)og at samme traktor kan gå på ei vakuomvogn. Det jeg er litt redd er at noen vil ha utkjøring av møkk, mens andre vil ha slåing. Jeg lurer også på evt traktor størelse. Det står mest mello 6930 og 7530. Traktoren skal gå i møkkjøring, høsting og brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Joda, men skal ha en av de.. Tror jeg. Har en 6920s som idag går på pressa og venter en 6630 som skal gå på riva og slåmaskina. Men kan bytte rolle slik at 6630 presser og evt 6930/7530 slår med 2 slåmaskine eller butterfly + at den går på vakumvogn når det blir tid for det. Presser idag mellom 7000 og 8000 i året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vegard_1
Har ikke erfaringer med den eksakte kombinasjonen du snakker om Rune, men det går greit å kjøre MF 675 og Kuhn 3-meters slåmaskin på flata. Vil tro vekt/effekt-forholdet er noe det samme. Det største problemet er at slåmaskina kan dytte ut bakenden på traktoren på vendeteigen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Var en nabo som skulle slå med en Valtra 700 og Kuhn 3 m. Ved oppstart var han i tvil om det var traktoren eller slåmaskinen som gikk rundt :)

Gikk i akkurat fort heller på flat jord, men lykke til med forsøket Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

En løsning som TG sier. Men kan evt bytte 6920 med en 7530, og kjøre 6630 på pressa og en 6430 på riva. Synes en 6630 på riva blir litt stort. (Kanskje 6630 var en dumt kjøp, om jeg går opp til orkel high q til 09 sesongen) Traktoren skal da ikke bare gå i rivekjøring men også brøyting. Ergo, 2 stk i brøyting og evt en på massekjøring og litt i skogen. Vakumvogna er tenkt størelse 14-15 m3. Jeg skal opp i 6m slåing eller butterfly. Så den største går i slåing og møkkkjøring : )

 

Rune: jeg har samme maskina som du har bestilt. Bruker den forøvrig idag på en 6420s, men den gikk sin siste sesong i fjor. Nå skal 6630 gå på maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Tar oppfatningene dine TG. Ja de er ganske gode de.

Siden vi ha kjennskap til hverandre og har diskutert en del, så skjønner jeg hva du mener.

Jeg vil nokk ikke bytte ut 6630. Den er egentlig en alt mulig traktor og tror den skal bli fin med laster.

De alt som evt kan være aktuelle for meg er: 1. å beholde 6920 og kjøpe en 7530 i tilegg. (Et alt jeg liker fordi 6920s er en kjempe traktor)

2. Bytte inn 6920s til en 7530 og handle en 6430 i tilegg.

Jeg tror alt 2, blir noe dyrere egentlig også. Så er det fint at 7530 har litt vekt, ved evt massekjøring og annen henger transport.

 

Forresten er 6430 på presse uaktuelt, bare evt reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har kjørt en del 6920S med 12-kubikks møkkavogn. (Speed med lasterobot). Traktoren er mer enn sterk nok, og med litt vekt i fronten trur jeg den kunne vært et alternativ, forutsatt at det ikke er alt for bratt. Og du kjører vel ikke bare på flatene kv? Jeg har hatt et par spenstige opplevelser på våt kornstubb i bratta :)

 

Det eneste argumentet for 7530 er nok den øka vekta, dessuten er det vel det eneste lovlige om du tenker tank på rundt 15 kubikk :)

 

Samme hva for løsning du velger er vel det aller mest vesentlige å kunne holde maskinene i gang mest mulig... Og det tror jeg du lettest lykkes med om du går for det største alternativet, da er du heller ikke så sårbar for driftsstans på noen av de største, da du har en i bakhånd som kan ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg blir nokk enig med meg selv. Men dette blir ikke handlet før jeg får spurt kundene mine i pressing og de bønder jeg kjører litt møkk for nå (fungere bare som en avløser). Det jeg håper på er at det skal bli påbutt med nedfelling. For da er det lite bønder som vil fornye maskinparken, ergo leie meg istede. Her er det ingen entrepenører som driver med dette. Så det er et lite rissiko prosjekt. Glømte å nevne at 6630 kan også gå på rører å : ) Jeg kommer nokk til å gå for alt 1 etter hvert. Men må komme inn noen kroner først nå.

 

: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Jeg glømte å svare deg vegard. Nei, ikke bare flatt terreng. Det kan bli alt slaks terreng, siden jeg skal fungere som en gjødsel entrepenør og en høste entrepenør. Får også råd fra min far som har vert entrepenør i ca 25år..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne, hvis du skal referere til mine erfaringer

eller utsagn ser jeg helst at du gjør det mer nøyaktig enn du har gjort tidligere i denne tråden. Gratulerer med dagen foresten.

Valtra 700 dro 3m kuhn slepemaskin i 12-13 km/t

på flatmark, så Rune jeg tror 405 din drar maskinen din godt, du klarer nok ikke mer enn ca. 10 km/t, 2H gir 3H gir blir nok for høyt.

Går ut i fra du har det nokså flatt på Lillealmenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Denne ka være et alt: http://finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=12130959&amp\;sid=13mbeiY5Qc328165&amp\;pos=5&amp\;tot=6. Et minus er at den er 50 km/h. Fant en annen demo traktor uten ap, den kosta nesten 80000 mer enn den med ap.

 

Jeg lurer litt på frontliften jeg. Domt at JD ikke har \&quot\;fast\&quot\; montert som Massey og claas. Jeg skal se litt på axion med trinnløs. En axion 840 er vel ganskje lik en 7530 i hk. Synes claasen ser kjempe god ut. Men armlent til Jd skal noe til å slå da.. Så har claas kjøre pedal som kan være fint med møkka spredning(Særlig etter veien med full vogn?), men liker ikke det på pressing og slåing. Blir klar i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...