Gå til innhold

Stål eller gummibelter til gravemaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en kobelco sk70 sr til gardsgravar. No er kjeden på belta utslitt, so eg må til med nye. Då begynte eg å lure på om eg skulle kjøpe gummibelter. Ka erfaring har folk med det? Eg brukar maskina i hovedsak til grøfting og lessing av sand. Sjelden eller aldri på skotstein, men litt forskjellig gardsarbeid. Og veit folk litt om ka prisar en må ut med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at komplette belter vil komme på ca 25.000kr +mva, uansett stål eller gummi.

Bakdelen med gummibelter er vel at levetida er ca halfparten av stål.

(Ca 2500t med gummi og ca 5000t med stål).

Selv kjører jeg med gummibelter på en 5,5tonner som jeg tenkte bytte til stål når de ble utslitt, men nå er jeg ikke like sikker lengre, da det går betydliger lenger mellom hver gang jeg har kjørt av et belte.

Har faktisk bare kjørt av gummibelte 1 gang siden jeg kjøpte den for 2 år siden.(var dessutan mye enklere å få på igjen alene, da det er mye lettere en stål.)

Og jeg kjører i skogen og over alt med maskinen.

 

En annen ting du bør sjekke er om din maskin har beltestrammere som kan brukes til begge typer belter om du tenker bytte.

Finns noen maskiner som har ulike beltestrammere til gummi/stål.

(hadde en mindre Hitchi tidligere som var slik)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om prisen på belter er omtrent den samme, er der nåken praktiske forskjeller på dei då? Levetida er ikkje so farleg, då den kun går som gardsgravar med et begrensa timetal pr år..ang beltestrammer, må de vel passe å begge, ser ingen forskjell på stramminga på belta.nåken so veit?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 8tonner i 17år hatt en med gummibelter og to med stål.

Kjørt alle ca 10000 timer på 5 år. Har nå den tredje med stålbelter, de to med stål skiftet jeg skjøtebolter i beltene og noen underruller beltene holdt ellers fint 10000. Men den med gummi skifta jeg belter 3 ganger på for de holdt ca 3000timer. Ikke i tvil hva jeg ville ha valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bs: Det er ikke bare timetallet som virket inn på levetida på et gummibelte.

Står den lagret mye i sol, eller du søler oljer og likn. på gummien, så reduseres levetida.

Et gummibelte blir vel sjelden utslitt i drivlenkene som et stålbelte, men det er drivlenkene av stål som slippe fra gummien når denne blir morken eller slitt av sprekker.

 

Er ikke sikker på hva dette med forskjellige beltestrammere til ulike beltetyper kommer fra, men tror de fleste maskiner kan bytte belter om hverandre.

Det går ihvertfall og se i delekatalogen om det finnes eget delenr for strammer til stål vs gummibelte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...