Gå til innhold

vekt på lessevogner


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

 

vurderer og kjøpe en pøttinger faro eller lingnede vogn. men har litt beresvak jord. er det noen som vet vor mye en m3 gras kan veie i en slik vogn? har også en del areal som ligger i hellinger, hvordan takler lessevogner det?

 

mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1

hei.

 

vurderer og kjøpe en pøttinger faro eller lingnede vogn. men har litt beresvak jord. er det noen som vet vor mye en m3 gras kan veie i en slik vogn? har også en del areal som ligger i hellinger, hvordan takler lessevogner det?

 

mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en m3 gras,pakka godt i lessevogn kan vel begynne å nærme seg fra 300kg/m3 - 600 kg/m3. det er veldig avhengig av hvor godt fortørka graset er. ang. sidehelling vil vel traktoren velte før vogna uten tvilling,og må du ha tvilling på traktoren vil det vel ikke være så dumt på vogna heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det hørtes mye ut med 300-600 kg/m3. Ein rundball er ca 1,2-1,3 kubikk, og er den fortørka til mellom 30-35 % veier ikke den mer en 600 kg. Du klarer å presse mye i ei lessevogn, men langt ifra som i ei presse. Med 600 kilo ville jo ei 25 kubikk vogn veie 15 tonn pluss egenvekt? Ville sagt fra 200-300 kilo ved normal fortørking. Men du bestemmer sjøl hvor mye du vil lesse , og det går å kjøre mindre lass der det er bratt/ blaudt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Jeg testet mot en mc hale kombipresse på meget tørr andre slått. Jeg fikk nokså nøyaktig gress tilsvarende 8 baller i min strautmann super vitesse2 . (28/52 m2). Entrepenøren mente at ballene ihvertfall var 1000 kg.

Den minste faro 3500 har et volum på 22m2 og kapasitet på 35m2. Altså komprimerer strautmann 1,85m2 løsmasse pr kubikk rominhold, mens faro 1,59m2.

Med 8 tonnlast på strautmann blir det 285 kg pr rominnholdkubikk.

For faro sin del blir det ca 245 kg pr rominnholdkubikk Hvis jeg har regna rett vil det si at en faro 3500 på 22 m2 har et lass på 5390 kg tørr masse. Snakket forøvrig med en selger på lena maskin som hevdet at han hadde en kunde som veide en litt mindre strautmann til 16 tonn totalvekt med vått gress. Altså ca 11 tonn last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Kan ogs&amp\;aring\; nevne at p&amp\;aring\; den tiden han presset 34 baller, kj&amp\;oslash\;rte jeg hjem og la i plansilo. tilsvarende ca 60 baller. Heldigvis for meg, stresser han ikke n&amp\;aring\;r han presser s&amp\;aring\; det blir harde fine baller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget tørr andre slått baller på minst 1000 kilo? Har lest andre plasser her også om tilsvarende vekter på baller fra mchale og orkel... trur vektene som blir brukt trenger en kalibrering.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
jeg skal ta med en silovekt og veie.. så får du fasiten. Veide en ball fra samme pressa for tre år siden. 1430 kg .. men da var det uten fortørk, og ganske vått...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Har ei pøttinger profi GP med \&quot\;gammeldags\&quot\; innmater. Den er på 32m3 grass (21m3 fast)

Lesser tilsvarende 4,5-5 store Rundballer, altså ca 4 tonn normalt fortørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torgeir_1
Veide to mchale baller. Den ene veide ca 830 kilo, og den andre 1030 kg. 2 slåtten var tørket 2.5 døgn i 4 meterranke i sol og vind. At den ene ballen var mye tyngre er trolig at det kom regn på de 5 siste ballene, og at dette er en av disse..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...