Gå til innhold

Stropping av gravemaskin på henger


Jamesbonden

Anbefalte innlegg

Har hatt en diskusjon med far min ang stropping av 8 tonner på dumper henger. Eg mener at det ikkje er nødvendig når en har hydraulisk strølem bak, og solide sider. Han mener at maskina kan skli av i bratte bakker,og velte i svinger. So ka er det vanlige å gjere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det er jo bare tull. Skulle det først gå til h*lvete, så blir det ikke noe stas å få den graveren over seg, eller etter seg. Helt klart verre enn noen trillende steiner, selvom de er aldri så store.

Fram med kjettinger og bjørnesaksene, ingen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jamesbonden: Du kan jo setja maskina oppi hengaren, med den hydrauliske baklemmen oppe. Så kan du tippa opp til maskina begynner å skli, så kan du jo sjå kor mykje som skal til før lemmen gir seg... Kjører du i ein bratt oppoverbakke, og før eit rykk i traktoren, eller ein dump i vegen, kan det vera nok til at maskina byrjar å gli bakover, og då ligg nok baklemmen din flat før du får sagt faen. Så ja, eg vil anbefala å bruka ein kjetting med skikkeleg strammar på. Det er ein billig forsikring!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Kravet til lastsikring er 1xlastens vekt i kjøreretningen, og 0,5x i side/bakover.

Har du en 8t graver som får begyne å gli på platten, så blir kreftene når den treffer karmen, mange ganger 8t. Grus og stein som ligger i kassa beveger seg ikke, og har mye støre friksjon mot underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Krav til sikring av last: 100 % av lastens vekt framover og til sidene, 50% bakover. Dumperhenger har nok kraftig nok karmer framover og til sidene, men den hydr lemmen bak kjem an på kor stor graver du har og kor kraftig lemmen er. Uansett så må det stemples dersom graverende ikkje står heilt inn til karmene for å vere sikker på at den ikkje flytter seg. Trur nok du kan tippe opp hengeren ein god del før maskina sklir, ialle fall med gummibelter eller gummipads, så faren er nok større at hengeren velter enn at maskina sklir av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Den komringen som ga 50 000 kroner i bot og inndragelse av sertifikat er jo helt latterlig. I ei dumperkasse kan du lovlig kjøre sprengstein uten noen form for sikring, så sant lasset er strøkent. Mens én komring i bunnen av bøtta skal føre til 50 000 kroner i bot? Her hadde det passa bedre med en advarsel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vært full fokus på dette her i Rogaland etter en ulykke som ble blåst opp i media for rundt et år siden.

Vegvesenet ser ikke mellom fingrene lenger, med reaksjoner som Rune nevner.

Det ble også gitt kjøreforbud til de som hadde surret &quot\;rundt&quot\; dumperkassen. En må altså ha innvendige kroker i hengeren for å transportere graveren.

Mulig det siste var spesielt i tiden etter ulykken..

 

Surr fast, skikkelige kjettinger er ikke så dyre heller

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjære James bonden, jeg håper for all del at jeg ikke møter deg i trafikken med 8 tonns maskin løs på hengeren din! En annen ting er at jeg ville ikke hatt den gravemaskina i ryggen hvis jeg hadde fått bråstopp.. Møter du kontroll, blir kortløs og får en liten bot er du KJEMPEHELDIG! Hva med å bli gjeldsoffer resten av livet etter å ha skadet/drept en uskylding ung persjon for resten av livet? Det er fryktelig lite jobb med å stroppe fast med kjettinger!

 

kjøp deg kjettinger og strammere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Litt på sidelinja...

På det lokale aluminiumsverket snakket jeg med noen i transport avdelinga som stod og så på en sjåfør som surret aluminiumsbolter på semitralla. De synes han brukte i overkant mange stropper rundt boltene. Uansett, med tapetsert last så kjørte han av gårde, veltet, men lasten stod stille på planet. Da var han nok glad for at han surret så godt som han gjorde.

 

Har kjørt lastebil og diverse forskjellig lass på traktorhenger også, og det som er helt sikkert: jeg har ALDRI angret på for mye surring, kun det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Rune, faktisk ikkje uenig......

Har en kjenning som prøvekjørte lastebil. Her sto det en gravemaskin på planet, heilt til han skulle prøve ein bakkestart....... Tida du bruker på å sikre lasta er nokk den du har høgast timebetalt for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvordan laster dere alle skuffer og alt som skal med utenom selve graveren, og hvordan sikres disse??

Selv har jeg en 5t graver på maskintralle, og har ofte 2 skuffer på selve graveren+ en frontskuffe på lasteren full av andre graveskuffer /hammer og liknende?

Kan man egentlig kjøre med en skuffe full av redskap lovlig i det hele tatt?

 

Setter jo stropper på alt, men er ikke lett og få ordentlig sikring av alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Det grunnleggende problemet, som denne debaten viser, er ikke holdninger, men mangel på kunskap.

For den som har tatt kl. B førerkort før 2005, er det i grunn bare å sette seg i den største Fasttracken, hekte på et moster av ei maskintralle, og laste på den størst graveren du finner. max vogntogvekt er 50tonn, inngen fartsbegrensniger så lenge kjøretøyet er registrert som traktor.

Ingen krav til lastesikringskurs

For den som har kjørt opp i sener tid, gjelder 40km, og 25tonn de to første åra.

Til sammenligning ble undertegnede stoppet i kontroll med en vandlig pickup med en 2tonn henger, alt ble funnet i orden (vekt, lys lastesikring osv.) Men jeg manglet en E i førerkortet, og fikk kjøreforbud da den tilatte totlavekten oversteg 3500kg.

Måtte på skolebenken igjen, og lærte ingenting jeg ikke kunne fra før.

Kanske ikke så populært her på forumet, men jeg ser behovet for bedre opplæring av den som skal hådtere slike vekter, også oss som har kjørt ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...