Gå til innhold

Selge gård hvordan er markedet??


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest TS100A_1

Hei .

 

Eg har etter lengre tids tenking funnet ut at eg skal selge gården min , grunnen til at eg selger er at eg fikk helseproblemer for eit års tid tilbake som gjør at det blir vanskelig å drive som bonde. Eg har derfor funnet ut at eg vil begynne på nytt med noe annet og la noen andre få satse på eit liv som bonde i stedet for å holde på en gård bare for minnene sin del. Gården ligger på vestlandet og er eit melkebruk med 120 tonn i kvote det er ikkje så mye jord som tillhører gården ca 70 mål vor 30 er dyrka, men det er rikelig med leigejord tilgengelig. det er 2 fjøser en som står tom per dags dato og kan inredes til alt mulig den er fra 1987 og i god stan den andre er fra 82 og er inredet med ny båsinredning til 24 kyr og 3 store binger , det er og 3 siloer og en stor løe med kjørbart betongdekke over hele. huset ligger like ved og er fra ca 1950 det er i bra stand invendig og utvendig med ny kledning og isolasjon i 2011, det er og en stor hage og enkel garasje til huset. Det som eg lurer på er om det er marked for dette å selge det som en driverdig gård og hva eg kan forvente å få for den. Eg har vert i kontakt med meglere men dei var lite lystne å selge det som en går på grunn av pris og at det var lite marked påsto dei Dei anbefaler at eg får det omgjort til småbruk eller helst fritidseiendom og dei har anspeilt en pris på 3,4-3,8 for småbruk og 3,8-4,5mill for fritidseiendom. eg vil selvsagt ha betalt som alle andre når eg selger men eg hadde helst sett at noen tok over for og drive den videre og ikkje bare benytte det til ferie . men hva kan eg rekne med å få for det og er det marked for noe slikt?? håper på svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
den megleren sko hatt et slag i tryne, meglerane leve på ei egå øy. te å oppfordra te å laga meir fritidseiendoma mæ folt av byasa så klage å ikkje tåle lortalokt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS100A_1

Hei Valtra.

 

Gården ligger ca 50 minutter med bil utenfor bergen sentrum. Ja har mere info , hva vil du veta? Bur du i nærheten av bergen? vil selge gården slik den er i god stand til en vetig pris kan selge redskap og vist det er av interesse utenom. hva har du tenkt å drive med og hvilken prisklasse ser du for deg?

Gården blir solgt uten odel og borett på huset blir slettet ved eit salg så den er helt uten noen slike hefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kansje litt frekt å spør, men kunne jo vore greit å tatt en diskusjon utenom forumet her, har du en e-post, eller har du en bedre ide? Er seriøst intressert, vil drive med melk å evt gris i tilleg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS100A_1
Hei . klart vi kan ta en diskusjon utenom her kan og få ta deg en tur en dag og sjå deg runt vist du ønsker det . Vist eg får mail adressa di eller eit mob nr her så skal eg ta kontakt fortløpene .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei .

 

Eg har etter lengre tids tenking funnet ut at eg skal selge gården min , grunnen til at eg selger er at eg fikk helseproblemer for eit års tid tilbake som gjør at det blir vanskelig å drive som bonde. Eg har derfor funnet ut at eg vil begynne på nytt med noe annet og la noen andre få satse på eit liv som bonde i stedet for å holde på en gård bare for minnene sin del. Gården ligger på vestlandet og er eit melkebruk med 120 tonn i kvote det er ikkje så mye jord som tillhører gården ca 70 mål vor 30 er dyrka, men det er rikelig med leigejord tilgengelig. det er 2 fjøser en som står tom per dags dato og kan inredes til alt mulig den er fra 1987 og i god stan den andre er fra 82 og er inredet med ny båsinredning til 24 kyr og 3 store binger , det er og 3 siloer og en stor løe med kjørbart betongdekke over hele. huset ligger like ved og er fra ca 1950 det er i bra stand invendig og utvendig med ny kledning og isolasjon i 2011, det er og en stor hage og enkel garasje til huset. Det som eg lurer på er om det er marked for dette å selge det som en driverdig gård og hva eg kan forvente å få for den. Eg har vert i kontakt med meglere men dei var lite lystne å selge det som en går på grunn av pris og at det var lite marked påsto dei Dei anbefaler at eg får det omgjort til småbruk eller helst fritidseiendom og dei har anspeilt en pris på 3,4-3,8 for småbruk og 3,8-4,5mill for fritidseiendom. eg vil selvsagt ha betalt som alle andre når eg selger men eg hadde helst sett at noen tok over for og drive den videre og ikkje bare benytte det til ferie . men hva kan eg rekne med å få for det og er det marked for noe slikt?? håper på svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei!

 

Kom tilfeldigvis over denne tråden da jeg søkte etter gårdsbruk til salgs. Har du solgt gården nå? Hvis ikke, er jeg veldig interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Hei, ser dette er en gammel tråd, men hvis noen fremdeles leser her-Vet dere om en gård med bolig som trenger renovering/bygge nytt hus går for mye mindre enn gårder med nyere hus? Tenker da på om kjøpere ser mest på bolig, eller om en får noe igjen for areal med dyrket og udyrket mark.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...