Gå til innhold

Diesel-kanner?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, pleier å fylle diesel på traktoren med kanner som jeg frakter med bil fra stasjonen og hjem. Har hittil brukt kanner eller dunker på 20-25 liter ala vinplastdunker. Disse har nå sett sine beste dager, og er moden for utskiftning.

Har tilgang til plastdunker som har inneholdt isopropanol fra fabrikk i størrelse på 20-25 liter. Er det noe problem å bruke disse? Vet det var en diskusjon om dette før engang, men husker ikke hvor.

Tenker på om plasten i kanna eller innholdet som har vært i kanna kan avgi stoffer som er skadelig for motor. Legger til på isopropanolen som har vært på disse kannene er brannfarlig.

 

Meninger noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar_1

Hei, pleier å fylle diesel på traktoren med kanner som jeg frakter med bil fra stasjonen og hjem. Har hittil brukt kanner eller dunker på 20-25 liter ala vinplastdunker. Disse har nå sett sine beste dager, og er moden for utskiftning.

Har tilgang til plastdunker som har inneholdt isopropanol fra fabrikk i størrelse på 20-25 liter. Er det noe problem å bruke disse? Vet det var en diskusjon om dette før engang, men husker ikke hvor.

Tenker på om plasten i kanna eller innholdet som har vært i kanna kan avgi stoffer som er skadelig for motor. Legger til på isopropanolen som har vært på disse kannene er brannfarlig.

 

Meninger noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har ikke mye greie på dette, men det er vel generelt ikke anbefalt å bruke kanner som ikke er beregnet på drivstoff til slikt formål. Jeg vet ihvertfall at disse 1000-liters plasttankene med palle i bunnen og gitter som blir mye brukt til div. formål ikke tåler sollys, at de avgir et stoff (?) som gjør at de ikke er særlige til brensel med mindre de alltid står i skyggen.

Hva med å bruke et 200-liters oljefat hvis du ikke har/trenger en gårdstank? Du kan evt. ha ei håndsveiv med slange på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Kondensfjerner for diesel og bensin er for det meste laget av isopropanol, så det er nok ikke noe stort problem. En annen sak er at en helst ikke bør bruke kondensfjerner, men den diskusjonen går det ann å ta en annen gang.

Hvis kannene du har ikke blir stående i direkte sollys, og heller ikke står med diesel i lange perioder så er det nok ikke noe problem.

 

Hvis du kjøper 2-takts miljøbensin på 25-literskanne neste gang du skal kjøpe slik, så får du både en kanne du kan bruke til diesel og rimeligere bensin til motorsaga.

 

 

Fat eller gårdstank er naturligvis bra, men det høres ikke ut som du er storforbruker av diesel så da blir det vel snakk om kostnad igjen.

 

Uannsett, oppbevar dieselkanner, fat eller tanker under tak, så unngår du kondens i dieselen. IKKE BRUK SYREKANNER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Peter Harholt: Er det noen spesiell grunn til at man ikke skal bruke syrekanner? Selv har jeg alltid styrt unna disse, men vet om mange rundt om som fyller diesel på syrekanner.

 

Man skulle jo tro at det gikk fint om man fikk skyllet de godt først? Eller.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Syrekanner har vel tatt livet av mange nok dieselpumper, det er rett og slett ikke verdt å prøve. Jeg vet om eksepel på at det har gått bra også, men jeg ville ikke prøvd. Det samme gjelder kanner eller utstyr som har vært i kontakt med adblue, det er enda verre.

 

Har hørt fra en bilmekaniker at om en dråpe adblue kommer i kontakt med f. eks. tilhengerkontakten, så sprer adblue seg i hele ledningsnettet og ødelegger alt sammen.

 

Om det er at syren ødelegger smøreeffekten til dieselen, det er sikkert også mulig, men regner også med at den tærer på metallet i pumpe osv. som igjen fører til rust o.l. der det ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg har også lært at syrekanner er bannlyst til diesel. Jeg ville ikke tatt sjansen, selv om mange har brukt slike kanner i mange år.

En dieselmekaniker sa en gang at hvit plast generelt ikke skulle brukes til drivstoff. Både bensinen og dieselen kunne vaske ut et stoff fra plasten som gjør at pumpene skjærer seg. (Bortsett fra Stihls motorsagbensinkanner, de er vel nærmest grå / hvite.)

Alle kanner som det er solgt olje eller bensin på er trygge å ha diesel på, for da er det en oljebestandig plasttype. Plast er ikke plast, det kan fort være en annen slags plast.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Men at AdBlue skulle kunne spre seg i hele ledningsnettet fra tilhengerkontakten, det tror jeg ikke noe særlig på. Hvordan skulle det gå for deg? Mener han at ledningen trekker til seg AdBlue omtrent som veken i ei parafinlampe? Nei, det sitter elektriske komponenter nedi AdBlue-tanken til og med, og en lekkasje i isolasjonen der ville i så fall ha ført til katastrofe. Men at selve tilhengerkontakten blir full av irr og må skiftes hvis den ikke er tectylert, det kan nok hende. På biler og hengere som går i vegsaltet så ser man at kobberet i ledningene er svart flere centimeter innover i ledningen. Det blir nesten ikke kontakt hvis man klemmer en kabelsko på en slik svart kobberledning, man må klippe av noen cm til man kommer på reint kobber.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Ang. Adblue.

Nivåmålere er det nok i Adblue-tankene, men de er nok konstruert slik at de tåler det, altså uten at kobber kommer i kontakt med Adblue.

 

Tilbake til dieselkannene, hvis Adblue kommer i kontakt med kobber i pumpesystem, kobberpakninger etc. så tæres alt av kobber opp. Har hørt at Adblue i en kobberledning kryper med 0,6 meter i timen!! Det går kanskje ikke så fort, men likevel blir vistnok ledningsnettet oppspist tilslutt.

 

 

Har hentet følgende tekst fra en verkstedmanual ang. Adblue som jeg fant på renault-trucks.com

 

 

- AdBlue must always be handled with care ? it is a corrosive product.

- AdBlue is a corrosive product for copper and magnesium based alloys (e.g. wiring harnesses).

- If any AdBlue is spilt onto the vehicle or in the event of leakage, wipe it off with a cloth and rinse with plenty of water.

- When working on AdBlue circuit components, protect unplugged electrical connectors and disconnected pipes against possible splashing of AdBlue with the blanking plugs kit available from the Spare Parts Department.

- If any AdBlue is splashed:

- onto an in-place connector: rinse with water,

- onto an unplugged connector: replace the connector.

 

 

I et annet dokument ang. Adblue, står:

 

 

AdBlue corrodes metals, such as copper and aluminium.

Alloys, such as brass, can also be damaged.

If AdBlue comes into contact with the electrical installation

(wiring harnesses and contacts), then the components

concerned must be replaced.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Joda, jeg ser det du skriver, og jeg har ikke trodd at du lyver....

Men endel slike skrekkscenarioer er sterkt overdrevet i både verkstedhåndbøker og ikke minst på folkemunne.

 

Komponentene er slik laget at kobber ikke kommer i kontakt med AdBlue-væsken, ja. Det er stort sett plast og rustfritt stål som er synlige deler. Men uhell kan og vil skje. Jeg vil sammenligne det med et motorvarmerelement. Det er er som regel aluminium eller rustfritt stål som er synlig, men det ligger en varmetråd av kobber inni elementet. Det hender at det tærer eller ryker hull i slike elementer så frostvæska kommer inn til kobbertråden, og tilsvarende kan helt sikkert skje med komponenter i AdBlue systemet.

Jeg tror rett og slett ikke på at en dråpe AdBlue i hengerkontakten vil krype innover og ødelegge hele det elektriske systemet i traktoren. I så fall ville mange lastebiler ha stått uten el-system, siden de har hatt AdBlue i endel år nå. Konsentrasjonen av stoffet vil bli lavere etterhvert som du kommer innover i ledningene. Derfor vil ikke AdBlue fra tilhengerkontakten klare å krype helt opp i klimaanlegget i taket, og framover helt til hovedlysene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ang diesel og hvite kanner, så skal ikke diesel oppbevares så den utsettes for sollys. Det er også en grunn til at hvite kanner er uheldige. Sollyset ødelegger dieselen. Prøv å fylle en brusflaske halvfull med diesel, sett på korken, og sett den i sollyset utendørs en måned. Så kan du lukte på flaska. Det lukter rett og slett gammel maling eller linolje av den, og ikke diesel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Har hatt blankt 1000 liters tank, i over 15 år.

Det har stått i ett hjørne i redskapskjulet.

Har aldri hatt diesel problemer med noen maskiner på gården, og de har operet i temperaturer ned mot -30 grader.

Klare glasset på traktoren er like reint.

Jeg tror også att, det er forskjell på kvaliteten på dieselen avhengig av leverandør.

Men nå har jeg kjøpt ny 2500l tank med filtreringssystem, etter att jeg fikk traktor med common rail motor.

 

Ivar: er det for langt til nærmeste pumpe og hjulkjøre traktoren og fylle? Er veldig viktig og ha full tank, særlig om vinteren.

Er det mulig og gå sammen noen naboer om felles tank?

Synes kanner er no griseri, hvet naboen min gjør det.

Med syre kanner og div, og den traktoren går enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...