Gå til innhold

Lønn til avløysar


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ein gut på 17 år som jobbar litt for bøndene her i bygda. Kjem sjølv frå gard og har mykje erfaring med fjøsstell/ skogsarbeid. Driv sjølv med salg av ved og brøyting. Har også traktorsertefikat. Det er mange varrierte arbeidsoppgåver. Lurer på kva timelønn eg burde ha ?

 

Arbeidsoppgåvene er for de meste:

- Fjøsstell ( melkeku/ sau )

- Skogsarbeid/ vedproduksjon

- Traktorkøyring

- Våronn / slått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er ein gut på 17 år som jobbar litt for bøndene her i bygda. Kjem sjølv frå gard og har mykje erfaring med fjøsstell/ skogsarbeid. Driv sjølv med salg av ved og brøyting. Har også traktorsertefikat. Det er mange varrierte arbeidsoppgåver. Lurer på kva timelønn eg burde ha ?

 

Arbeidsoppgåvene er for de meste:

- Fjøsstell ( melkeku/ sau )

- Skogsarbeid/ vedproduksjon

- Traktorkøyring

- Våronn / slått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Vi bruker alltid avløserlaget til avlønning og følger stort sett tariffen der. For en 17-åring er vel ikke det så mye er jeg redd. Over tariff er det jo markedet som avgjør, er folk i beit for å få tak i avløser betaler de gjerne mer, og er det plenty av folk så er det vel tariff som gjelder vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg jobba mye som avløser da jeg var på din alder. er nå 24årog driver med mjølkeku sjøl.

erfaringa mi er at det er lett å la seg overtale til en uanstendig lav lønn iallefall.

jeg jobba stort sett for 80-90 kr pr time,intet helge tilegg. og selvfølgelig ikke noe for kjøringa.

de gangene det var arbeid mellom fjøsstella ble det gjerne vedkløyving med gammaldags kløyver uten sikring , og fjærning av hauger med gammal silo for hand. gjerne så mye at du snørra svart etterpå. og maling i stor høyde på stige i lessapparat.

hms var absolut ikke påtenkt!

så gjør iallefall ikke som meg.

så godta ikke dårlige arbeidsfolrhold bare fordi du er ivrig på å jobbe, for det tener seg sjelden.

 

jeg mener tariffen fra avløserlaget kun bør være til veiledende lønn.

spørsmålet er antall timer du får arbeid. (hvisdu kun jobber fjøsstell 2timer morgo og 2timer kveld har du kun 4 timer arbeid, men har ødelagt dagen din) det bør kompenseres med høyere timelønn. eller et slags oppmøte avgift.

ikke minst bør en dyktig avløser som man kan stole 100%på. få en adskillig høyere lønn enn slabbedasken som går og subber og har liten eller ingen interesse for å gjøre et selvstendg og godt arbeid. altså:GODT ARBEID BØR LØNNE SEG.

lykketil med lønnsforhandlingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...