Gå til innhold

Snøscooter


Gjest

Anbefalte innlegg

Har bønderne snøscooter?

Hvilken scooter? Bruksområder?

Erfaring om hva man IKKE eller burde kjøpe?

Er interisert i å vite mer om både arbeidsscooter og scooter for å leke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtrakjører_1

Har bønderne snøscooter?

Hvilken scooter? Bruksområder?

Erfaring om hva man IKKE eller burde kjøpe?

Er interisert i å vite mer om både arbeidsscooter og scooter for å leke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på utfordringa di Rune.

 

1. Har privat vassverk, og må i perioder sjekke inntaket / silane ofte for å unngå tomt magasin. (er ikkje veg til inntaket)

 

2. Ved snøras eller rasfare, så treng vi tilkomst til bygda over islagd vatn. (sjelden mange dager, men likevel...)

 

3. Tilbyr hytteservice\; tilsyn av hytter, køyring av proviant, måking av hyttetak m.m.

 

Er som regel enig i mykje av det du skriv Rune, men ikkje ang. behov for snøscooter i driften. Riktignok kan punkt 3 diskuterast ang. drifta, men med mange kunder, så gir det sårt tiltrengt inntekt på drifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune. Sitat: Og til dere som tror at dere kan forsvare snøscooter i driften\&quot\;.

Vi har 5 stk arbeidsscootere ( 4 stk 600 sdi + 1 stk 6900 Lynx) og disse brukes i eit område der det er ca 7-800 hytter. Alle scooterne går for fult fra fredag til søndag gjennom hele vinteren. Når det gjelder Jul/nyttår + vinterferien, påsken, så går scooterne jamt alle dager. Hadde vi ikke tjent penger på dette så hadde vi kuttet ut dette for lenge siden. Vi fører \&quot\;dagbøker\&quot\; over hver enkelt scooter og ser den totale utgift/inntekt på den enkelte scooter. Enda går vi bra i pluss, men hvis hyttefolket ikke vil bruke oss så sier det seg selv at ein må kutte ut denne servicen. Til orientering så begynte vi med denne servicen i 1975 med ein scooter. Vi har hatt mange scootere i mellomtiden, så jeg vil påstå at vi har litt peiling på det vi driver med. Hvis ein ser på landbruket så er det vel ikke alle som tjener feitt der heller med dagens priser på utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: litt utfyllande kommentarer til dei 3 punkta.

 

1: Avstanden til kummen er rundt 600m. Greit det kan gå med ski ved kun ettersyn, men har måtta reparert inntaksluka 2 ganger etter isgangen i elva(må stenge inntaksluka når silane skal reingjerast) Så når ein skal ha med aggregat, vinkelsliper og sveiseapperat, ja då er det kun snøscooter som gjelder.

 

2. Ved rasstengd veg, så har eg måtta hente dyrlege(rundt 3,5km ein veg). Ein annan gong var det mykje problem etter lyn og tore, så eg henta elektriker som feilsøkte, tilbake for å hente ny motor og styreenhet, for så tilbake for å fikse.

 

3. Punkt 3 meinte du var mitt sterkaste kort, tja. Det er det som gir kr. inn når ein har utstyret, men eg rekner det som såpass lite med sjølve gardsdrifta at det kunne diskuterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. snøskuter så vil jeg komme med noen anbefalinger/kommentarer. Jeg bruker snøskuter en del i arbeid og erfarer som også andre skriver at dette koster mye i bruk. Som referanse kan nevnes at statens satser for slik kjøring er 6,60 kr pr km og kan ikke oppfattes som annet enn latterlig. Det dekker i all hovedsak bensin og ei variatorreim pr. år... slitasje og nedskriving av verdi kan du bare glemme i dette beløpet. Den reelle summen ligger et sted mellom 12-15 kr pr km for å dekke kostnadene....

Jeg har en Polaris Wide Track -04 mod. Den er nok gammeldags vil mange si, men billigere og mere slitesterk arbeidsskuter finner man ikke på markedet i dag. Om du skal ha deg en Lynx SDi 600 så må du nesten 40 000 kr opp i pris.

Polarisen har bare en 500 ccm motor, men når du bruker lavgiret er den utrolig dravillig med tunge lass. Det 50 cm brede beltet gjør at den flyter utrolig godt i løs snø og til å være bredbelting er den utrolig lettkjørt selv i trang småskog. Starter villig og går som ei klokke.

Hadde et uhell med smell i en stein og da var prisen på deler til skuteren forholdsvis rimelige (vil jeg påstå).

Om du har tenkt deg en skuter til å leke med så bør du vel legge inn muligheten til 8 000 kr ++ i bøter for overtredelse av motroferdselloven før du begir deg ut i lek..... Ha en fin vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...